Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Železničná spoločnosť Slovensko nakúpi 25 nových elektrických vlakov. Na snímke vizualizácia vlaku. Foto: ZSSK.
6. marca 2018 18:26 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

ZSSK nakúpi 25 elektrických vlakov od konzorcia Škoda Transportation a ŽOS Trnava

Zmluvná cena za dodanie elektrických jednotiek predstavuje 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Železničná spoločnosť Slovensko informovala, že projekt bude financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, zo štátneho rozpočtu a z vlastných prostriedkov.

BRATISLAVA 6. marca (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) podpísala zmluvu so spoločnosťami Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s., na dodanie 25 vlakových elektrických jednotiek v hodnote 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH). Konzorcium uvedených spoločností uspelo v novej súťaži vyhlásenej vlani v apríli.

Ako národný osobný vlakový dopravca v utorok informoval, projekt bude financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, zo štátneho rozpočtu a z vlastných prostriedkov. Je to doteraz najväčšia investícia ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Kúpna zmluva bola uzavretá v pondelok a po zverejnení v centrálnom registri nadobudla účinnosť v utorok.

Vlaky nasadia v regionálnej doprave v Žilinskom kraji

Nové elektrické jednotky by mali byť nasadené do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Lehota dodania je 24 mesiacov od účinnosti zmluvy v dvoch verziách – trinásť vlakov s dĺžkou 80 metrov a kapacitou 247 miest na sedenie a dvanásť v dĺžke 106 metrov s 343 miestami na sedenie.

Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký (vpravo) a generálny riaditeľ Škody Transportation Tomáš Ignačák pri podpise zmluvy.Foto: ZSSK.

Hlubocký: Sme presvedčení, že jednotky budú spoľahlivo fungovať

„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma teší, že sme túto dôležitú súťaž úspešne ukončili,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. V rámci súťaže boli podľa neho predložené zaujímavé ponuky od významných výrobcov vlakov.

„Sme presvedčení, že jednotky úspešného uchádzača budú kvalitné a budú spoľahlivo fungovať. S cieľom dodržania potrebnej kvality tohto vozňového parku sme v rámci vyhláseného tendra nastavili náročné zmluvné kritériá kontroly kvality a prevádzkyschopnosti vozidiel,“ dodal Hlubocký.

Škodovka dodá dve súpravy, ostatné vozidlá zmontujú v Trnave

Obchodný riaditeľ Škoda Transportation Jaromír Jelínek informoval, že ich konzorcium uspelo nielen pre cenu, ale najmä kvalitou a technickým riešením už osvedčeného moderného vozidla, ktoré jazdí v Českej republike pod názvom RegioPanter.

Škodovka vyrobí, vyskúša a zhomologuje prvé dve súpravy, vrátane všetkých najnovších zmien podľa priania ZSSK. Pre ďalšie objednané vozidlá následne vyrobí hrubé stavby skríň, podvozky a trakčné sety, ktoré pristaví do montáže vozidiel na Slovensko.

„Som rád, že vozidlá budeme montovať na Slovensku v spolupráci so ŽOS Trnava, kde majú mnohoročné skúsenosti s týmto typom prác. Verím, že sa naša spolupráca osvedčí a spoločne dodáme ZSSK moderné a vysoko kvalitné vozidlá pre regionálnu dopravu,“ dodal Jelínek.

Vizuál interiéru novej elektrickej jednotky. Foto: ZSSK.

Súčasťou zákazky je opcia na pätnásť elektrických jednotiek

ZSSK vyhlásila prvý tender na dodávku elektrických jednotiek už v septembri 2015, no súčasné vedenie spoločnosti ho pre diskriminačné kritériá zrušilo v decembri 2016. Predchádzala tomu kontrola Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF). ZSSK následne vyhlásila vlani v apríli novú užšiu súťaž na dodanie 25 elektrických jednotiek za predpokladanú cenu 160 mil. eur bez DPH. Plánovaná lehota na dodanie vlakov bola päť rokov.

Súčasťou zákazky je najprv dodanie desiatich dvojsystémových elektrických jednotiek, z toho osem s minimálnou kapacitou 220 miest na sedenie a dve s najmenej tristo miestami. Zároveň na základe opcie má byť dodaných ďalších pätnásť vlakov, päť s kapacitou minimálne 220 miest a desať s tristo miestami na sedenie.

Úspešné konzorcium podľa ZSSK ponúklo najlepší pomer ceny a kvality

„Priebeh tohto tendra bol vďaka ústretovým úkonom, zohľadneniu námietok, ako aj transparentnému prístupu v koordinácii s Európskou komisiou bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč s tým, že napokon zvíťazila ponuka konzorcia Škoda Transportation a ŽOS Trnava. Toto konzorcium podľa ZSSK splnilo všetky požiadavky v súťažných podkladoch a ponúklo najlepší pomer ceny a kvality.

Druhú ponuku predložila švajčiarsko-poľská skupina spoločností Stadler Bussnang AG, Bussnang a Stadler Polska, S. z o. o., Siedlce. Ponuku tohto uchádzača ZSSK nezverejnila.

Priestor pre cestujúcich v novom elektrickom vlaku. Foto: ZSSK.

ÚVO nezistil porušenie zákona, ktoré by malo vplyv na výsledok

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zastavil konanie o preskúmaní úkonov ZSSK pred uzavretím zmluvy, pričom o kontrolu požiadali železničiari. „Úrad po preskúmaní dokumentácie k predmetnému verejnému obstarávaniu konštatuje, že v konaní o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy nezistil porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania,“ uviedol ÚVO.

Úrad podľa zákona o verejnom obstarávaní zastaví rozhodnutím konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného, ak v konaní o preskúmanie úkonov kontrolovaného nezistí porušenie tohto zákona, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok obstarávania.

Priestor pre bicykle v novom elektrickom vlaku. Foto: ZSSK.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies