ZSSK CARGO považuje operatívny lízing rušňov za výhodnejší ako ich nákup

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rušeň ZSSK CARGO.
Foto: ilustračné, SITA/Jozef Jakubčo.

Lízing hnacích železničných vozidiel je pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia flexibilnejší a momentálne aj výhodnejší model. 

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) považuje plánovaný operatívny lízing desiatich viacsystémových rušňov na desať rokov za 58,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty za výhodnejší ako ich nákup. Ako v stredu informoval štátny nákladný vlakový dopravca, lízing hnacích železničných vozidiel je preňho flexibilnejší a momentálne aj výhodnejší model, umožňujúci promptne reagovať na požiadavky zákazníkov a zmeny na trhu, ako aj meniacu sa legislatívu Európskej únie.

„Tieto sa v súčasnej dobe vyvíjajú veľmi zásadne a dynamicky. Dopravcovia musia reagovať na obchodné príležitosti vtedy, keď vzniknú a vedieť ich obslúžiť v kvalite a cene požadovanej zákazníkmi. Nové hnacie vozidlá nám túto možnosť dajú,“ uviedla riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová. Operatívny nájom podľa nej umožní usporiť nákladové položky, ako aj výraznejšie nefinančné benefity a zníženie operatívneho rizika spoločnosti ako celku.

OĽaNO podá podnet na Najvyšší kontrolný úrad

ZSSK CARGO tak reagovala na stredajšiu tlačovú besedu hnutia OĽaNO, ktoré kritizovalo prenájom rušňov ako menej výhodný oproti nákupu. Verejnú obchodnú súťaž vyhlásenú v polovici apríla označilo hnutie za podozrivú a už vopred vyslovilo predpoklad, že jej víťazom by sa mohla stáť bratislavská lízingová spoločnosť S Rail Lease, s. r. o. Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz informoval, že podajú podnet na Najvyšší kontrolný úrad SR, aby preveril túto súťaž, a ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka vyzvali, aby ju zrušil.

Rušeň Vectron od výrobcu Siemens. Ilustračné foto: www.google.sk. Ilustračné foto: www.google.sk.

ZSSK CARGO sa k prezentovaným rušňom nehlási

OĽaNO informovalo, že v Bratislave sa objavili rušne s ŠPZ-etkami pravdepodobne víťaznej firmy. Ide o biele rušne Vectron od výrobcu Siemens. „K rušňom prezentovaným na tlačovej konferencii naša spoločnosť nemá žiadny vzťah. Z tohto dôvodu nie sme schopní zhodnotiť dôvody prítomnosti spomínaných rušňov na Slovensku,“ zareagovala Kuncová. V Národnom registri železničných vozidiel nie sú podľa nej tieto rušne vedené na ich spoločnosť.

Objednanie nových rušňov trvá rok až dva

Rušne na prenájom môžu byť podľa ZSSK CARGO okamžite dostupné, pričom objednanie nových trvá rok až dva roky a výhody z prevádzky sa odsúvajú do budúcnosti. Za ďalšie výhody prenájmu dopravca považuje periodickú a korektívnu údržbu (mimo spôsobených škôd) platenú prenajímateľom, možnosť obmeny po skončení nájomného vzťahu, úsporu nákladov a času spojených s pracovnou silou, ako aj riešenie poistných udalostí lízingovou spoločnosťou či minimalizáciu technického rizika.

Nové rušne môžu ťahať vlak cez viaceré štáty bez výmeny

Nákladný dopravca tiež uviedol, že na svoje fungovanie nedostáva žiadne dotácie od štátu, čiže ľudia sa na ňu neskladajú, ako to naznačili opoziční poslanci. Desať rušňov predstavuje päť percent z ich celkového počtu v spoločnosti, ktoré sa podieľajú a budú sa podieľať na kľúčových prepravách doma aj v zahraničí. „Výhodou nových rušňov je ich schopnosť ťahať vlak naprieč viacerými štátmi bez potreby výmeny rušňa. V súčasnosti pri prechode napäťovými sústavami, ako aj hranicami štátov, treba rušne meniť, nakoľko tieto väčšinou nespĺňajú legislatívne a technické podmienky,“ upozornila Kuncová.

Ilustračné foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Štátny dopravca neprezradil, kto predložil ponuky

Lehota na predkladanie ponúk v súťaži na prenájom rušňov uplynula v stredu 9. mája. ZSSK CARGO neprezradila, koľko ponúk dostali a či ponuku predložila aj firma S Rail Lease. „Počas trvania verejnej obchodnej súťaže nie je naša spoločnosť oprávnená vyjadrovať sa k otázkam, ktoré sa tejto súťaže vyslovene týkajú. Môžeme však uviesť, že súťaž nie je zatiaľ vyhodnotená a jej víťaz nie je známy,“ dodala Kuncová.

Nákup by bol z dlhodobého hľadiska dvakrát lacnejší ako prenájom

Expert opozičného hnutia pre dopravu Jiří Kubáček uviedol, že vzhľadom na životnosť rušňov tridsať rokov je dlhodobo lacnejší ich nákup ako prenájom. „Cena nového rušňa je 4,5 mil. eur, udržiavacie náklady elektrického rušňa počas trvania jeho životnosti skoro nikdy neprevýšia náklady na jeho obstaranie, to znamená ďalších 4,5 mil. eur. Z toho vyplýva, že náklady celoživotného cyklu, teda tridsiatich rokov, u desiatich rušňov sú 90 mil. eur,“ povedal Kubáček. Prenájom desiatich rušňov na tridsať rokov by tak stál zhruba 180 mil. eur, čiže dvakrát viac ako ich nákup.

„Nech to vyhrá ktokoľvek, samotná podstata tohto tendra je, že je mimoriadne nevýhodný pre štát, a teda aj pre peňaženky daňových poplatníkov,“ uviedla poslankyňa a predsedníčka klubu OĽaNO Veronika Remišová.

Sídlo ZSSK CARGO. Foto: SITA/Michal Svítok.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiŽelezničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.