Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Rušeň ZSSK CARGO. Foto: SITA/Jozef Jakubčo.
27. decembra 2017 14:24 Nezaradené od Nasa DopravaSITA

ZSSK CARGO očakáva v roku 2017 lepší pozitívny hospodársky výsledok, ako plánovala

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia predpokladá v tomto roku mierny zisk predbežne 100 tis. až 150 tis. eur namiesto plánovaného zisku 29 tis. eur. Očakáva, že v roku 2017 prepraví takmer 35,5 mil. ton tovaru, čo by bolo približne o 270 tis. ton viac ako plánovala, no o 170 tis. ton menej ako v minulom roku.

BRATISLAVA 27. decembra (SITA) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) očakáva, že v roku 2017 dosiahne lepší pozitívny hospodársky výsledok, ako pôvodne predpokladala. Zaznamenať by mala mierny zisk, predbežne 100 tis. až 150 tis. eur, namiesto plánovaného zisku 29 tis. eur.

Informoval o tom štátny nákladný železničný dopravca s tým, že bližšie rozloženie nákladov a tržieb môže poskytnúť až po uzavretí tohto roka a po overení výkazov auditov. Spoločnosť hospodárila v roku 2016 so ziskom 123 tis. eur, čo bolo o 46 tis. eur, resp. o takmer 60 % viac ako v roku 2015, kedy vykázala zisk 77 tis. eur.

Najväčší nárast v dovoze uhlia a vo vývoze stavebnín

„Očakávame, že naša spoločnosť prepraví v roku 2017 takmer 35,5 mil. ton tovaru, čo by bolo približne o 270 tis. ton viac, ako sme plánovali, no o 170 tis. ton menej ako v predchádzajúcom roku 2016, ktorý bol ovplyvnený mimoriadne silným záverom roka,“ uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK CARGO Martin Vozár.

Tak ako všetci veľkí železniční dopravcovia, aj ZSSK CARGO sa podľa neho musela vyrovnávať s nedostatkom najpoužívanejších radov nákladných vozňov, ako aj s nedostatkom personálu v niektorých kľúčových prevádzkových profesiách. „Ak sa pozrieme na výkony z pohľadu jednotlivých segmentov prepravy, tak medziročne najväčšie nárasty ZSSK CARGO zaznamenala v dovoze uhlia a vývoze stavebnín, najvýraznejšie poklesy v tranzite železnej rudy a uhlia,“ priblížil Vozár.

Generálny riaditeľ ZSSK CARGO Martin Vozár. Foto: zscargo.sk.

Prepravné požiadavky oceliarní na obvyklej úrovni

Rok 2016 bol v znamení výkyvov prepravných potrieb hutníckeho priemyslu. „Zatiaľ čo prvý polrok bol ovplyvnený prebytkom lacnej čínskej ocele na svetových i európskych trhoch, v druhom polroku prišlo k oživeniu tohto odvetvia na Slovensku i v okolitých krajinách, čo sa prejavilo pozitívne aj na vysokých výkonoch našej spoločnosti v záverečných mesiacoch roka,“ pripomenul šéf národného nákladného vlakového prepravcu.

V roku 2017 boli prepravné požiadavky oceliarní na obvyklej úrovni. „Prepravný trh by umožnil realizovať aj mierne vyššie výkony, no dopravcovia sa všeobecne vyrovnávajú s nedostatkom vozňových kapacít, najmä vysokostenných vozňov,“ poznamenal Vozár s tým, že to pociťujú nielen na Slovensku, ale aj pri prepravách v dovoze zo zahraničia, pri ktorých sa používajú zahraničné vozne.

Rušňové depo spoločnosti ZSSK CARGO na Stanici Bratislava Východ.
Foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Stabilizácia strategických prepráv pre hutníctvo

Výkony ZSSK CARGO sú úzko spojené s hutníctvom. „Preto je jednou z našich priorít v budúcom roku stabilizácia strategických prepráv pre uvedené odvetvie jednak formou viacročnej kontraktácie, jednak prispôsobením technických, technologických i personálnych kapacít tak, aby firma dokázala uspokojovať požiadavky zákazníkov aj v prípade výrazných nerovnomerností v priebehu roka,“ načrtol Vozár zámery spoločnosti v roku 2018. Za nemenej dôležité považuje aj získanie dostatočného počtu nových prevádzkových zamestnancov na pracovné pozície s vysokými požiadavkami po stránke odbornej i psychologickej.

Podnikateľský plán spoločnosti na rok 2018 bol v závere tohto roka ešte na prerokovaní v orgánoch spoločnosti. Kým nie je schválený Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ako akcionárom, spoločnosť sa k nemu nechce vyjadrovať a poskytovať bližšie informácie. Prioritou nákladného železničného prepravcu vzhľadom na objemy prepráv je snaha udržať si podiel na trhu, to znamená zvýšiť medziročné objemy, a byť aktívnejší v zahraničí.

DOPRAVA: Cargo èaká revitalizácia
Stredisko nákladnej dopravy ZSSK CARGO na Stanici Bratislava Východ. Foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Priemerná mzda za jedenásť mesiacov dosiahla 950 eur

ZSSK CARGO mala k 1. decembru tohto roka 5 650 zamestnancov. Priemerná mzda v spoločnosti za jedenásť mesiacov roka dosiahla 950 eur, pričom za celý rok 2016 predstavovala 913 eur. Spoločnosť má 523 vlastných hnacích dráhových vozidiel, teda rušňov, z toho 417 (81,6 %) má vyše tridsať rokov. Počet vlastných nákladných vozňov v majetku spoločnosti je 1 988 kusov – nad tridsať rokov 166 kusov (8,35 %), do pätnásť rokov 1 555 kusov (78,2 %). V operatívnom prenájme má dopravca 11 474 nákladných vozňov.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies