Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

ZSSK CARGO očakáva v roku 2017 lepší pozitívny hospodársky výsledok, ako plánovala

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia očakáva, že v roku 2017 dosiahne lepší pozitívny hospodársky výsledok, ako pôvodne predpokladala. Foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia predpokladá v tomto roku mierny zisk predbežne 100 tis. až 150 tis. eur namiesto plánovaného zisku 29 tis. eur. Očakáva, že v roku 2017 prepraví takmer 35,5 mil. ton tovaru, čo by bolo približne o 270 tis. ton viac ako plánovala, no o 170 tis. ton menej ako v minulom roku.

BRATISLAVA 27. decembra (SITA) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) očakáva, že v roku 2017 dosiahne lepší pozitívny hospodársky výsledok, ako pôvodne predpokladala. Zaznamenať by mala mierny zisk, predbežne 100 tis. až 150 tis. eur, namiesto plánovaného zisku 29 tis. eur.

Informoval o tom štátny nákladný železničný dopravca s tým, že bližšie rozloženie nákladov a tržieb môže poskytnúť až po uzavretí tohto roka a po overení výkazov auditov. Spoločnosť hospodárila v roku 2016 so ziskom 123 tis. eur, čo bolo o 46 tis. eur, resp. o takmer 60 % viac ako v roku 2015, kedy vykázala zisk 77 tis. eur.

Najväčší nárast v dovoze uhlia a vo vývoze stavebnín

„Očakávame, že naša spoločnosť prepraví v roku 2017 takmer 35,5 mil. ton tovaru, čo by bolo približne o 270 tis. ton viac, ako sme plánovali, no o 170 tis. ton menej ako v predchádzajúcom roku 2016, ktorý bol ovplyvnený mimoriadne silným záverom roka,“ uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK CARGO Martin Vozár.

Tak ako všetci veľkí železniční dopravcovia, aj ZSSK CARGO sa podľa neho musela vyrovnávať s nedostatkom najpoužívanejších radov nákladných vozňov, ako aj s nedostatkom personálu v niektorých kľúčových prevádzkových profesiách. „Ak sa pozrieme na výkony z pohľadu jednotlivých segmentov prepravy, tak medziročne najväčšie nárasty ZSSK CARGO zaznamenala v dovoze uhlia a vývoze stavebnín, najvýraznejšie poklesy v tranzite železnej rudy a uhlia,“ priblížil Vozár.

Generálny riaditeľ ZSSK CARGO Martin Vozár. Foto: zscargo.sk.

Prepravné požiadavky oceliarní na obvyklej úrovni

Rok 2016 bol v znamení výkyvov prepravných potrieb hutníckeho priemyslu. „Zatiaľ čo prvý polrok bol ovplyvnený prebytkom lacnej čínskej ocele na svetových i európskych trhoch, v druhom polroku prišlo k oživeniu tohto odvetvia na Slovensku i v okolitých krajinách, čo sa prejavilo pozitívne aj na vysokých výkonoch našej spoločnosti v záverečných mesiacoch roka,“ pripomenul šéf národného nákladného vlakového prepravcu.

V roku 2017 boli prepravné požiadavky oceliarní na obvyklej úrovni. „Prepravný trh by umožnil realizovať aj mierne vyššie výkony, no dopravcovia sa všeobecne vyrovnávajú s nedostatkom vozňových kapacít, najmä vysokostenných vozňov,“ poznamenal Vozár s tým, že to pociťujú nielen na Slovensku, ale aj pri prepravách v dovoze zo zahraničia, pri ktorých sa používajú zahraničné vozne.

Rušňové depo spoločnosti ZSSK CARGO na Stanici Bratislava Východ.
Foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Stabilizácia strategických prepráv pre hutníctvo

Výkony ZSSK CARGO sú úzko spojené s hutníctvom. „Preto je jednou z našich priorít v budúcom roku stabilizácia strategických prepráv pre uvedené odvetvie jednak formou viacročnej kontraktácie, jednak prispôsobením technických, technologických i personálnych kapacít tak, aby firma dokázala uspokojovať požiadavky zákazníkov aj v prípade výrazných nerovnomerností v priebehu roka,“ načrtol Vozár zámery spoločnosti v roku 2018. Za nemenej dôležité považuje aj získanie dostatočného počtu nových prevádzkových zamestnancov na pracovné pozície s vysokými požiadavkami po stránke odbornej i psychologickej.

Podnikateľský plán spoločnosti na rok 2018 bol v závere tohto roka ešte na prerokovaní v orgánoch spoločnosti. Kým nie je schválený Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ako akcionárom, spoločnosť sa k nemu nechce vyjadrovať a poskytovať bližšie informácie. Prioritou nákladného železničného prepravcu vzhľadom na objemy prepráv je snaha udržať si podiel na trhu, to znamená zvýšiť medziročné objemy, a byť aktívnejší v zahraničí.

DOPRAVA: Cargo èaká revitalizácia
Stredisko nákladnej dopravy ZSSK CARGO na Stanici Bratislava Východ. Foto: SITA/Jozef Jakubčo.Foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Priemerná mzda za jedenásť mesiacov dosiahla 950 eur

ZSSK CARGO mala k 1. decembru tohto roka 5 650 zamestnancov. Priemerná mzda v spoločnosti za jedenásť mesiacov roka dosiahla 950 eur, pričom za celý rok 2016 predstavovala 913 eur. Spoločnosť má 523 vlastných hnacích dráhových vozidiel, teda rušňov, z toho 417 (81,6 %) má vyše tridsať rokov. Počet vlastných nákladných vozňov v majetku spoločnosti je 1 988 kusov – nad tridsať rokov 166 kusov (8,35 %), do pätnásť rokov 1 555 kusov (78,2 %). V operatívnom prenájme má dopravca 11 474 nákladných vozňov.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 27. decembra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...