Zrýchliť IC vlaky sa nedá bez obmedzenia zastávok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cestovanie v prvej triede rýchlikom Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková tvrdí, že oživenie tradície štátnych IC vlakov je možné oslovením inej skupiny cestujúcich ako má RegioJet. IC vlaky na trase Bratislava – Košice boli podľa expertky zavedené ako rýchle spojenie dvoch najväčších slovenských miest a preto sa minimalizoval počet zastávok Tento postup sa používa na celom svete a je bežné, že vybrané vlaky majú iba dve zastávky – východiskovú a cieľovú.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková tvrdí, že ak chce Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) oživiť tradíciu IC vlakov, musí osloviť inú skupinu cestujúcich ako má RegioJet. Je to podľa nej možné zrýchlením IC vlakov o dvadsať minút, čo však nejde bez obmedzenia počtu zastávok.

„IC vlaky na trase Bratislava – Košice boli na železnici zavedené ako rýchle spojenie dvoch najväčších slovenských miest a preto sa minimalizoval počet zastávok, ktoré obsluhovali. Tento postup sa používa na celom svete a v mnohých krajinách je bežné, že vybrané vlaky majú iba dve zastávky – východiskovú a cieľovú. Takéto spojenie však musí disponovať dostatočným potenciálom cestujúcich v oboch mestách,“ uviedla Mertinková pre agentúru SITA.

Expertka upozornila, že IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami spočiatku obsluhovali jedenásť staníc, ale ich počet rýchlo klesol na päť až sedem, čím sa cesta skrátila pod päť hodín. „V cestovnom poriadku 1997/1998 bol pokusne zavedený IC Dunaj, ktorý mal len štyri zastávky. Zastavoval len v Bratislave, Žiline, Poprade a Košiciach a cesta ním trvala 4 hodiny 48 minút. Rovnaký cestovný čas dosiahol v cestovnom poriadku 2002/2003 aj IC Tatran s piatou zastávkou v Kysaku. Boli to najrýchlejšie icečká v doterajšej dvadsaťdvaročnej histórii,“ pripomenula Mertinková.

IC vlaky podľa odborníčky prestali v minulosti obsluhovať aj Piešťany, Štrbu a Spišskú Novú Ves, ale len Trenčín a Liptovský Mikuláš neustále zvádzali boj o ich zastavovanie. „Darilo sa im to so striedavým úspechom na základe politického lobingu. Z pohľadu prepravených cestujúcich to však nemalo opodstatnenie, pretože väčšiemu počtu cestujúcich z Trenčína a Liptovského Mikuláša vyhovujú viac rýchliky so širšou ponukou cieľových staníc,“ priblížila Mertinková. Rýchliky medzi Bratislavou a Košicami totiž obsluhujú 21 staníc.

ZSSK zvýšila počet zastávok IC vlakov na trase Bratislava – Košice až v cestovnom poriadku 2014/2015, keď začala obsluhovať jedenásť staníc. „Bolo to však spojené s úsilím, aby čo najmenej cestujúcich využívalo služby konkurenčného RegioJet-u. Tento zámer však ZSSK nevyšiel,“ dodala šéfredaktorka Železničnej revue.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať