Na zimnú údržbu R1 majú stovky ton soli, vyrábajú ju aj sami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

Na prelome októbra a novembra osadili snehové zábrany na rizikové úseky, kde hrozí navievanie snehu na vozovku. 

Stovky ton soli je pripravených na zimnú údržbu rýchlostnej cesty R1 od Nitry do Banskej Bystrice. Prvý zásah tejto zimy bol 9. novembra nadránom, preventívne posýpali cestu na úseku Nitra, západ – Tekovské Nemce. V stredisku správy a údržby Selenec má správca cesty Granvia Operation dve silá, ďalšie je na odpočívadle Tekovské Nemce. Každé z nich má kapacitu 180 ton.

Okrem nich má Granvia Operation ešte sklad s kapacitou 150 ton. „Dodávatelia nám počas zimy budú dovážať soľ do 24 hodín od objednávky. Máme tiež vlastnú výrobňu soľanky, čo je soľný roztok. Nepoužívame inertné posypové materiály ako napríklad drvený kameň,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Granvia Operation Robert Kišš.

Pre R1 Nitra – Tekovské Nemce je pripravených šesť sypačov

Na prelome októbra a novembra osadili snehové zábrany na rizikové úseky, kde hrozí navievanie snehu na vozovku. Ich celková dĺžka je približne šesť kilometrov. „Možno sa to zdá málo, ale popri ceste sú aj protihlukové steny v celkovej dĺžke viac ako 32 kilometrov, ktoré taktiež zabraňujú navievaniu snehu z okolitých polí na cestu,“ podotkol Kišš.

Pre úsek Nitra, západ – Tekovské Nemce má správca cesty pripravených šesť sypačov so snežnými pluhmi, dve cisterny a multifunkčné vozidlo Unimog, na ktoré sa dá osadiť snežný pluh. Pri zabezpečovaní zimnej údržby na R1 pomáhajú aj kamery.

Centrum monitorovania dopravy v stredisku Selenec má výstupy z 34 kamier

V stredisku Selenec pri Nitre sa nachádza centrum monitorovania dopravy, v ktorom pracovníci na displejoch sledujú výstupy z 34 kamier. Tie pokrývajú všetky križovatky, potenciálne rizikové úseky a tiež celý severný obchvat B. Bystrice.

Okrem toho je popri ceste 15 meteostaníc, ktoré poskytujú aktuálne namerané údaje ako je teplota vzduchu, vozovky, rosný bod, sila a smer vetra a podobne. „V zimnom období veľmi pozorne sledujeme vývoj počasia, aby sme boli pripravení na zásah. Okrem vlastných meteostaníc využívame aj predpovede Slovenského hydrometeorologického ústavu,“ povedal Kišš.

Hliadkovacie dodávky denne prejdú päťsto kilometrov

Po ceste sa pohybujú aj hliadkovacie dodávky, ktoré denne prejdú približne 500 kilometrov. Do centra monitorovania dopravy môžu v prípade núdze volať aj vodiči na bezplatné telefónne číslo 0800 333 333. Linka je dostupná po celý rok 24 hodín denne, aj počas víkendov a sviatkov.

Sypače so snežnými pluhmi sa pohybujú rýchlosťou približne 40 kilometrov za hodinu. Pri vyššej rýchlosti sa už znižuje kvalita odhŕňania, poukázal Kišš. Ak sneží alebo hrozí sneženie, vodiči by mali počítať s časovou rezervou a mali by na cestu vyraziť skôr.

Sypače jazdia vo dvojici, každé v jednom pruhu. Vodiči majú sledovať svetelnú signalizáciu na vozidlách. Ak šípka ukazuje do voľného jazdného pruhu, môžu sypač predbehnúť, no ak bliká kríž, predbiehať nemajú.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať