Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na bratislavskej Hlavnej stanici. Foto: SITA/Branislav Bibel.
25. septembra 2018 19:29 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Železničná spoločnosť Slovensko podľa Bruselu bránila pri výkone inšpekcie o porušovaní pravidiel hospodárskej súťaže

Európska komisia vo svojom predbežnom stanovisku uviedla, že Železničná spoločnosť Slovensko mala pri inšpekcii jej pracovníkom v júni 2016 poskytnúť nesprávne informácie a vymazať údaje z prenosného počítača jedného zo zamestnancov železníc.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) mala brániť Európskej komisii (EK) pri výkone inšpekcie. Stať sa tak malo v júni 2016, kedy komisia v priestoroch spoločnosti vyšetrovala podozrenie, že ZSSK mohla uzavrieť dohody narúšajúce hospodársku súťaž s cieľom vytlačiť z trhu konkurenčných prevádzkovateľov osobnej železničnej dopravy v rozpore s pravidlami Európskej únie.

Informovala o tom EK vo svojom predbežnom stanovisku v utorok s tým, že ZSSK mala jej pracovníkom pri inšpekcii poskytnúť nesprávne informácie a z prenosného počítača jedného zo zamestnancov vymazať údaje.

Vyšetrovanie v prípade ZSSK pokračuje

K prípadu sa vyjadrila aj eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová, ktorá upozornila na povinnosť vyšetrovaných subjektov poskytnúť komisii správne informácie. „S požadovanými údajmi by vôbec nemali manipulovať. Takéto konanie by mohlo ohroziť integritu a účinnosť nášho vyšetrovania,“ uviedla.

Vyšetrovanie podozrenia z porušovania pravidiel hospodárskej súťaže pritom v prípade ZSSK pokračuje a oznámenie o námietkach voči konaniu spoločnosti pri výkone kontroly nemá podľa Bruselu vplyv na konečný výsledok. Oznámenie námietok je len formálnym krokom, na ktoré môžu dotknuté spoločnosti reagovať pred zástupcami komisie a vnútroštátnych orgánov na ochranu hospodárskej súťaže.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.
Hrozba vysokej pokuty, ak firmy nespolupúracujú

Ak spoločnosti nespolupracujú pri výkone kontroly, vystavujú sa však aj vysokej pokute, ktorá podľa únijných pravidiel môže dosiahnuť až 1 % ich celkového ročného obratu. Počas inšpekcií sú pritom inšpektori oprávnení okrem iného skúmať a kopírovať dokumenty súvisiace s podnikaním uložené na akomkoľvek nosiči. Spoločnosti musia inšpektorom komisie poskytnúť plnú súčinnosť.

Manažéri by mali pokutu zaplatiť a odstúpiť

Na správu EK reagovalo opozičné hnutie OĽaNO, ktoré pripomína, že len pol roka po kontrole z Bruselu odišiel z hlavnej železničnej trate súkromný dopravca Regiojet. „Bolo to po sérii politických rozhodnutí, ktoré urobil Robert Fico, Andrej Danko a manažment ZSSK. Napríklad zavedenie bezplatného cestovania, či obnovenie štátnych IC vlakov,“ uviedol poslanec za OĽaNO Ján Marosz s tým, že ak sa podozrenia komisie potvrdia a ZSSK dostane pokutu, manažéri by ju mali zaplatiť a okamžite odstúpiť.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies