Železničná spoločnosť Slovensko po nedávnom incidente nariadila sprísniť kontrolu starších rušňov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Železničná spoločnosť Slovensko v súčasnosti prevádzkuje 42 rušňov radu 240 vyrobených v rokoch 1968 až 1970. Za posledných desať rokov na nich dymila alebo horela elektroinštalácia desaťkrát.

Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) po mimoriadnej udalosti v regionálnom vlaku Podlužan na traťovom úseku Galanta – Šaľa 18. septembra prikázalo okamžité kontroly rušňov radu 240 nad rámec pravidelnej údržby. Národný osobný dopravca má v súčasnosti v prevádzke 42 takýchto rušňov vyrobených v rokoch 1968 až 1970. Za posledných desať rokov na nich dymila alebo horela elektroinštalácia desaťkrát.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký vydal ešte 19. septembra pokyn na vykonanie okamžitých komisionálnych prehliadok rušňov uvedeného radu. V prípade akýchkoľvek pochybností o technickom stave bude vozidlo okamžite odstavené z prevádzky.

„Následne navrhujem optimálnejšie využívanie rušňov radu 350, 362, 363 z dôvodu maximálneho zníženia potreby a nasadzovania hnacích koľajových vozidiel (HKV) radu 240, vyšpecifikovať HKV radu 240 potrebný počet pre plnenie grafikonu vlakovej dopravy a venovať im zvýšenú pozornosť vo vyšších údržbárských stupňoch,“ vyhlásil Hlubocký s tým, že po každej oprave vozidla musí byť spísaný zápis z komisionálnej prehliadky. Hlubocký tiež nariadil urýchlené vyraďovanie najviac problémových rušňov a zabezpečenie ich náhrady aj za cenu a dostupnosti zálohových vozidiel.

ZSSK - Filip Hlubocký
Predseda predstavenstva a generálny riaditľ ZSSK Filip Hlubocký. Foto: SITA/Branislav Bibel.
Desať miliónov eur na opravárenstvo v tomto roku

„Vo všeobecnosti moderné rušne na nemoderné trate, napríklad južná trasa, nepatria. Sú príliš drahé a rýchle na to, aby sme ich nasadzovali na pomalú trať, ktorej technické parametre nám takýto rušeň nad mieru opotrebovávajú. To sa teraz bude musieť zmeniť,“ povedal riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Michal Vereš.

ZSSK investovala do dlhodobo zanedbávaných opravárenských kapacít v roku 2016 sumu 1,38 mil. eur, v roku 2017 3,42 mil. eur a v tomto roku 9,8 mil. eur. Išlo najmä o výdavky na koľajiská, komunikácie, rekonštrukcie striech a sociálnych zariadení, revitalizáciu Rušňového depa Vrútky, či na kalibračné pracovisko a zázemie pre čistenie vozňov. V terajšom roku plánuje prepravca ešte ďalšie investície v objeme 6,2 mil. eur.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.
Plánujú vyradiť trinásť rušňov radu 240

Podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný, zodpovedný za transformáciu spoločnosti, informoval, že v súlade s aktuálnym plánom počítajú s vyradením približne trinástich rušňov radu 240 na prelome rokov 2018 a 2019. „Stratégia, ktorú sme prijali v roku 2016, hovorí, že v roku 2025 plánuje mať ZSSK o 222 menej vozňov a 124 rušňov ako dnes. V roku 2025 však podľa stratégie ZSSK najazdí o 3 946 000 kilometrov viac ako dnes a prepraviť chce 90 miliónov ľudí,“ uviedol Horný s tým, že nie každý vyradený vozeň či rušeň bude nahradený. „Zmenami v manažmente našich kapacít plánujeme výrazne zvýšiť priemernú obrátkovosť nášho strojového parku. Zásadne zvýšime obrátkovosť vozidiel a zvýšime ich spoľahlivosť,“ dodal Horný.

Podpredseda predstavenstva ŽZSSK Patrik Horný. Foto: SITA/Milo Fabian.
Z každej nehody vyvodzujú následky

Hlubocký povedal, že každá jedna mimoriadna udalosť ich mrzí. „Vieme, že verejnosť nemusí vedieť a nerozlišuje, či je meškanie zapríčinené vonkajšími okolnosťami, zlou infraštruktúrou, alebo aj našim pochybením. Každú nehodu, aké sa stali v uplynulých dňoch, podrobne vyšetrujeme a vyvodzujeme z nich následky – prevádzkové, a ak treba, aj kárne,“ uviedol Hlubocký. Ako dodal, priemerné meškanie všetkých vlakov ZSSK v roku 2017 dosiahlo 1,73 minúty.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať