Železničná spoločnosť Slovensko očakáva predbežne za rok 2017 stratu 4 milióny eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: slovakrail.sk. Foto: slovakrail.sk.

Strata národného osobného vlakového dopravcu za minulý rok podľa predbežných a neauditovaných výsledkov by mala byť medziročne nižšia o 1,11 mil. eur, resp. o 21,5 %.

BRATISLAVA 20. marca (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) očakáva za rok 2017 podľa predbežných a neauditovaných údajov stratu zhruba 4 mil. eur. V porovnaní s rokom 2016 by tak strata mala byť nižšia o 1,11 mil. eur, resp. o 21,5 %.

Spoločnosť zaznamenala pred dvoma rokmi stratu 5,15 mil. eur, v tomto a budúcom roku predpokladá jej ďalšie zníženie a v roku 2020 plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Ako národný osobný vlakový dopravca v utorok informoval, vlaňajší hospodársky výsledok pozitívne ovplyvnila reštrukturalizácia financovania s úsporou súvisiacich nákladov takmer 800 tis. eur.

Hlubocký: Zvýšenie efektivity chceme plniť rýchlejšie

„Hospodárenie spoločnosti sa vyvíja podľa našich strednodobých plánov, keď o dva roky chceme manažovať národného dopravcu už s vyrovnaným hospodárením. Uznesenie vlády o navyšovaní efektivity chceme v určitých oblastiach plniť rýchlejším tempom,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

„Z dôvodu dlhodobého zanedbávania investícií do techniky či opravárenstva musíme neustále výrazne investovať. Tieto výdavky sú však strategické, dlhodobé a umožnia nám v budúcich obdobiach hospodáriť ešte lepšie,“ dodal šéf ZSSK. Dopravca má podľa uznesenia vlády z roku 2016 o zvyšovaní efektivity do roku 2020 hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov, spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej železničnej doprave.

Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký. Foto: ZSSK.

Platiacich cestujúcich pribudlo 17,5 %, tvoria skoro dve tretiny

ZSSK vlani prepravila celkovo 72,47 milióna cestujúcich, čo je medziročne viac o 10,5 %, alebo o 6,87 milióna osôb. Počet platiacich cestujúcich dosiahol 45,72 milióna (63,1 % z celkového počtu) a vzrástol o 17,5 %, resp. o 6,8 milióna. Počet bezplatných cestujúcich predstavoval 26,75 milióna (podiel 36,9 %), vzrástol o 0,3 %, teda o 70 tisíc.

V porovnaní s obdobím pred zavedením bezplatnej prepravy (v novembri 2014) počet pasažierov štátneho prepravcu vzrástol o 53,3 % (47,3 milióna osôb v roku 2014). Celkové využitie kapacity vlakov podľa počtu cestujúcich na jedno sedadlo sa vlani zvýšilo o 11,7 %.

Tržby z prepravy dosiahli vyše 80 miliónov eur, stúpli o 16,5 %

Nárast platiacich cestujúcich vrátane znovuzavedenia a zdvojnásobenia počtu InterCity vlakov ovplyvnili tržby z osobnej prepravy. Tie v roku 2017 dosiahli 80,73 mil. eur, medziročne vzrástli o 16,5 %, resp. o 11,43 mil. eur. Pri splnení plánu na tento rok by mohli dosiahnuť úroveň z obdobia pred zavedením bezplatnej prepravy, a to s tým istým počtom zamestnancov a s menším počtom vozňov a lokomotív.

ZSSK - vlak
Počet cestujúcich ZSSK vlani vzrástol o 10,5 % na 72,5 milióna. Foto: slovakrail.sk.

Horný: Opatrenia sú dlhodobé, výsledky nemožno čakať za rok

„Vykonali sme zásadné zásahy do systému obehov našej techniky, zmeny v riadiacich procesoch a tiež v pružnosti údržby, ktoré nám umožnili významne zvýšiť produktivitu práce našej spoločnosti ako celku,“ informoval podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný, zodpovedný za stratégiu a transformáciu spoločnosti. Označil to len za začiatok procesu a ocenil úsilie zamestnancov, keďže pri tom istom počte predali takmer dvojnásobok cestovných dokladov.

„Viaceré kroky predstavenstva ZSSK smerujúce napríklad k zmene motivačného systému, optimalizácii turnusov a k transformácii údržby sú dlhodobé a nie je možné očakávať výsledky v priebehu jedného roka,“ uviedol Horný s tým, že rozhodnutia vedenia spoločnosti, zdá sa, boli pre cestujúcich a štátnu pokladnicu prínosom. Zlepšenie si ešte vyžaduje ponúkanie služieb na internete.

ZSSK - Patrik Horný
Podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný. Foto: SITA/Milo Fabian.

Priemerná mzda presiahla tisíc eur, produktivita práce vzrástla  o 17,5 %

ZSSK mala koncom minulého roka 5 952 zamestnancov a ku koncu februára ich počet vzrástol na 5 960. Priemerná mzda v spoločnosti k záveru predošlého mesiaca dosiahla 1 017 eur. Produktivita práce z výkonov vlani vzrástla o 17,5 % na takmer 629 tisíc osobokilometrov na zamestnanca, nákladovosť na osobokilometer sa znížila o 11 %. Priemerné tržby na zamestnanca od roku 2015 vzrástli o 14 %, časť týchto tržieb ZSSK investovala do motivácie a hodnotenia zamestnancov, čo sa prejavilo aj v raste priemernej mzdy zamestnanca o 8,6 %.

Celkové dopravné výkony dosiahli 32,6 milióna vlakových kilometrov

Spoločnosť vlani dosiahla dopravné výkony v objeme 32,6 mil. vlakových kilometrov, z toho na základe objednávky štátu vo verejnom záujme 31,4 mil. vlakových kilometrov. Celkové dopravné výkony oproti roku 2016 vzrástli o 3,7 %. Od zavedenia bezplatnej prepravy sa dopravné služby vo verejnom záujme zvýšili o 6,1 %.

ZSSK v tomto období nezvýšila nákladovosť na jeden vlakový kilometer, pre nárast počtu cestujúcich, ktorých prepravila s lepším využitím kapacít, znížila nákladovosť na jedného cestujúceho oproti roku 2015 o vyše 14 % a na jeden osobokilometer o 11 %. To malo vplyv aj na znižovanie dotačnej náročnosti na jedného cestujúceho od roku 2015 o 17,4 % a na jeden osobokilometer o 12,6 %.

„Kompenzácia (úhrada) dopravných služieb vo verejnom záujme zo strany štátu sa oproti roku 2015 zvýšila len o 4 %, naproti tomu produktivita práce v počte zákazníkov na jedného zamestnanca za toto obdobie vzrástla o 25,5 %,“ priblížil Horný.

ZSSK - vlak
Spoločnosť vlani dosiahla dopravné výkony v objeme 32,6 mil. vlakových kilometrov, z toho na základe objednávky štátu vo verejnom záujme 31,4 mil. vlakových kilometrov. Foto: SITA/Ivan Fleischer.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať