Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Železničná spoločnosť Slovensko očakáva za rok 2017 podľa predbežných a neauditovaných údajov stratu zhruba 4 mil. eur. Foto: slovakrail.sk.
20. marca 2018 18:35 Nezaradené od Nasa DopravaSITA

Železničná spoločnosť Slovensko očakáva predbežne za rok 2017 stratu 4 milióny eur

Strata národného osobného vlakového dopravcu za minulý rok podľa predbežných a neauditovaných výsledkov by mala byť medziročne nižšia o 1,11 mil. eur, resp. o 21,5 %.

BRATISLAVA 20. marca (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) očakáva za rok 2017 podľa predbežných a neauditovaných údajov stratu zhruba 4 mil. eur. V porovnaní s rokom 2016 by tak strata mala byť nižšia o 1,11 mil. eur, resp. o 21,5 %.

Spoločnosť zaznamenala pred dvoma rokmi stratu 5,15 mil. eur, v tomto a budúcom roku predpokladá jej ďalšie zníženie a v roku 2020 plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Ako národný osobný vlakový dopravca v utorok informoval, vlaňajší hospodársky výsledok pozitívne ovplyvnila reštrukturalizácia financovania s úsporou súvisiacich nákladov takmer 800 tis. eur.

Hlubocký: Zvýšenie efektivity chceme plniť rýchlejšie

„Hospodárenie spoločnosti sa vyvíja podľa našich strednodobých plánov, keď o dva roky chceme manažovať národného dopravcu už s vyrovnaným hospodárením. Uznesenie vlády o navyšovaní efektivity chceme v určitých oblastiach plniť rýchlejším tempom,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

„Z dôvodu dlhodobého zanedbávania investícií do techniky či opravárenstva musíme neustále výrazne investovať. Tieto výdavky sú však strategické, dlhodobé a umožnia nám v budúcich obdobiach hospodáriť ešte lepšie,“ dodal šéf ZSSK. Dopravca má podľa uznesenia vlády z roku 2016 o zvyšovaní efektivity do roku 2020 hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov, spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej železničnej doprave.

Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký. Foto: ZSSK.

Platiacich cestujúcich pribudlo 17,5 %, tvoria skoro dve tretiny

ZSSK vlani prepravila celkovo 72,47 milióna cestujúcich, čo je medziročne viac o 10,5 %, alebo o 6,87 milióna osôb. Počet platiacich cestujúcich dosiahol 45,72 milióna (63,1 % z celkového počtu) a vzrástol o 17,5 %, resp. o 6,8 milióna. Počet bezplatných cestujúcich predstavoval 26,75 milióna (podiel 36,9 %), vzrástol o 0,3 %, teda o 70 tisíc.

V porovnaní s obdobím pred zavedením bezplatnej prepravy (v novembri 2014) počet pasažierov štátneho prepravcu vzrástol o 53,3 % (47,3 milióna osôb v roku 2014). Celkové využitie kapacity vlakov podľa počtu cestujúcich na jedno sedadlo sa vlani zvýšilo o 11,7 %.

Tržby z prepravy dosiahli vyše 80 miliónov eur, stúpli o 16,5 %

Nárast platiacich cestujúcich vrátane znovuzavedenia a zdvojnásobenia počtu InterCity vlakov ovplyvnili tržby z osobnej prepravy. Tie v roku 2017 dosiahli 80,73 mil. eur, medziročne vzrástli o 16,5 %, resp. o 11,43 mil. eur. Pri splnení plánu na tento rok by mohli dosiahnuť úroveň z obdobia pred zavedením bezplatnej prepravy, a to s tým istým počtom zamestnancov a s menším počtom vozňov a lokomotív.

Počet cestujúcich ZSSK vlani vzrástol o 10,5 % na 72,5 milióna. Foto: slovakrail.sk.

Horný: Opatrenia sú dlhodobé, výsledky nemožno čakať za rok

„Vykonali sme zásadné zásahy do systému obehov našej techniky, zmeny v riadiacich procesoch a tiež v pružnosti údržby, ktoré nám umožnili významne zvýšiť produktivitu práce našej spoločnosti ako celku,“ informoval podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný, zodpovedný za stratégiu a transformáciu spoločnosti. Označil to len za začiatok procesu a ocenil úsilie zamestnancov, keďže pri tom istom počte predali takmer dvojnásobok cestovných dokladov.

„Viaceré kroky predstavenstva ZSSK smerujúce napríklad k zmene motivačného systému, optimalizácii turnusov a k transformácii údržby sú dlhodobé a nie je možné očakávať výsledky v priebehu jedného roka,“ uviedol Horný s tým, že rozhodnutia vedenia spoločnosti, zdá sa, boli pre cestujúcich a štátnu pokladnicu prínosom. Zlepšenie si ešte vyžaduje ponúkanie služieb na internete.

Podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný. Foto: SITA/Milo Fabian.

Priemerná mzda presiahla tisíc eur, produktivita práce vzrástla  o 17,5 %

ZSSK mala koncom minulého roka 5 952 zamestnancov a ku koncu februára ich počet vzrástol na 5 960. Priemerná mzda v spoločnosti k záveru predošlého mesiaca dosiahla 1 017 eur. Produktivita práce z výkonov vlani vzrástla o 17,5 % na takmer 629 tisíc osobokilometrov na zamestnanca, nákladovosť na osobokilometer sa znížila o 11 %. Priemerné tržby na zamestnanca od roku 2015 vzrástli o 14 %, časť týchto tržieb ZSSK investovala do motivácie a hodnotenia zamestnancov, čo sa prejavilo aj v raste priemernej mzdy zamestnanca o 8,6 %.

Celkové dopravné výkony dosiahli 32,6 milióna vlakových kilometrov

Spoločnosť vlani dosiahla dopravné výkony v objeme 32,6 mil. vlakových kilometrov, z toho na základe objednávky štátu vo verejnom záujme 31,4 mil. vlakových kilometrov. Celkové dopravné výkony oproti roku 2016 vzrástli o 3,7 %. Od zavedenia bezplatnej prepravy sa dopravné služby vo verejnom záujme zvýšili o 6,1 %.

ZSSK v tomto období nezvýšila nákladovosť na jeden vlakový kilometer, pre nárast počtu cestujúcich, ktorých prepravila s lepším využitím kapacít, znížila nákladovosť na jedného cestujúceho oproti roku 2015 o vyše 14 % a na jeden osobokilometer o 11 %. To malo vplyv aj na znižovanie dotačnej náročnosti na jedného cestujúceho od roku 2015 o 17,4 % a na jeden osobokilometer o 12,6 %.

„Kompenzácia (úhrada) dopravných služieb vo verejnom záujme zo strany štátu sa oproti roku 2015 zvýšila len o 4 %, naproti tomu produktivita práce v počte zákazníkov na jedného zamestnanca za toto obdobie vzrástla o 25,5 %,“ priblížil Horný.

Spoločnosť vlani dosiahla dopravné výkony v objeme 32,6 mil. vlakových kilometrov, z toho na základe objednávky štátu vo verejnom záujme 31,4 mil. vlakových kilometrov. Foto: SITA/Ivan Fleischer.Ilustračné foto: SITA/Ivan Fleischer.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies