Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na bratislavskej Hlavnej stanici. Foto: SITA/Branislav Bibel.
10. októbra 2018 18:18 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Železničná spoločnosť Slovensko má tiež výhrady k návrhu rozpočtu na rok 2019

Na prevádzku osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme na objednávku štátu v budúcom roku by mala podľa návrhu rozpočtu dostať o 44 miliónov eur menej, ako žiadala. Namiesto požadovaných 263 miliónov eur by mal štát národnému dopravcovi poskytnúť 218,7 milióna eur.

K návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok má výhrady aj Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). Na prevádzku osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme na objednávku štátu v roku 2019 by mala podľa návrhu rozpočtu dostať o 44 mil. eur menej, ako žiadala.

„Oproti očakávaným 263 miliónom eur je v návrhu rozpočtu o 44 miliónov eur menej v porovnaní s ročnou potrebou dotácie v ZSSK, ktorá aj v požiadavkách rástla len o 1,6 % oproti aktuálnemu roku, a to aj napriek inflácii,“ informoval agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Transformácia nemusí byť úspešná

Osobný vlakový dopravca má podľa návrhu rozpočtu dostať od štátu dotáciu vo výške 218,71 mil. eur, čo je oproti tomuto roku viac o 9,15 mil. eur, resp. o 4,4 %. Dôvodom nárastu výdavkov na zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme sú vyššie výkony. Toto zvýšenie sa štátnemu dopravcovi máli a upozorňuje na možné následky. „V prípade, že nedôjde k navýšeniu, je možné, že transformácia spoločnosti, v ktorej sa v súčasnosti nachádzame, nemusí byť úspešná, s dôsledkami na bezpečnosť a pohodlie cestujúcich,“ uviedol Kováč.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.
Počet zamestnancov budú ďalej optimalizovať

Ministerstvo dopravy a výstavby SR malo v tomto roku poskytnúť ZSSK na zabezpečenie osobnej železničnej dopravy zálohovú úhradu v pôvodne schválenej výške 209,56 mil. eur. Na základe dodatkov k zmluve ju zvýšilo najprv na vyše 216 mil. eur a následne na 224,56 mil. eur. Spolu s doplatkami za reálne výkony za predošlé dva roky môže byť táto suma ešte vyššia. V minulom roku dosiahla celkovo takmer 254 mil. eur.

ZSSK mala k 31. augustu tohto roka 5 908 zamestnancov a ich počet v budúcom roku plánuje naďalej optimalizovať vzhľadom na transformáciu spoločnosti. Na osobné náklady v tomto roku plánuje vynaložiť zhruba 112 mil. eur. „Budúcoročné náklady budú závisieť od kolektívneho vyjednávania s odborármi,“ dodal Kováč.

Ilustračné foto: SITA/Marko Erd.
S rozpočtu nie sú spokojné ani Železnice SR

Nespokojnosť s návrhom rozpočtu na budúci rok už skôr vyjadrili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Pre rok 2019 žiadali o prevádzkovú dotáciu vo výške 316,5 mil. eur, podľa návrhu rozpočtu by však mali dostať na prevádzku infraštruktúry 250 mil. eur (o 66,5 mil. eur menej, ako žiadali), avšak rovnako ako v predošlých rokoch. Tlak na vyššiu dotáciu podľa spoločnosti vzniká najmä naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu vo výške 55 mil. eur. K dotácii majú ŽSR dostať tradične aj 22,5 mil. eur na kompenzáciu finančných dopadov zo zníženia poplatku za prístup k železničnej infraštruktúre.

Železnice navyše žiadali od štátu na investície na financovanie projektov s cieľom modernizácie a zvýšenia bezpečnosti železničnej infraštruktúry 39,12 mil. eur. V návrhu rozpočtu je na túto oblasť vyčlenených 8,32 mil. eur. Žiadosť spoločnosti o zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry v objeme 50 mil. eur a diagnostické prostriedky za 4,2 mil. eur nebola vôbec akceptovaná.

 

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies