Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: slovakrail.sk.
19. septembra 2018 18:31 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Železničná spoločnosť Slovensko informovala, že pri súčasnom vedení zlepšila hospodárenie

Želzničná spoločnosť Slovensko znížila stratu z 5,9 mil. eur v roku 2015 na 4,05 mil. eur v roku 2017, tržby v tomto období zvýšila zo 70,2 mil. eur na 80,7 mil. eur a počet platiacich cestujúcich vzrástol z 32,7 milióna na 45,7 milióna.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) informovala, že pri súčasnom vedení, ktoré nastúpilo v polovici roka 2016, zlepšila svoje hospodárenie. Stratu znížila z 5,9 mil. eur v roku 2015 na 4,05 mil. eur v roku 2017, tržby v tomto období zvýšila zo 70,2 mil. eur na 80,7 mil. eur a počet platiacich cestujúcich vzrástol z 32,7 milióna na 45,7 milióna.

Dotačná náročnosť na prepravenú osobu a osobokilometer medzi rokmi 2014 a 2017 klesla z 0,093 eura na 0,069 eura. Počet prepravených cestujúcich na zamestnanca medzi týmito rokmi vzrástol z 8 143 na 12 124. Obsadenosť vlakov sa zvýšila na 35 %, čo podľa spoločnosti predstavuje špičku v regióne.

Národný osobný vlakový dopravca tak v stredu reagoval na kritiku opozičného hnutia OĽaNO, že štát mu poskytuje stále viac peňazí napriek tomu, že strata spoločnosti sa v posledných rokoch pravidelne znižuje.

Nástupište na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: zsr.sk.Foto: zsr.sk.
Nedôstojné debaty o neodbornosti manažmentov 

„Tvrdenia o zlom hospodárení v železniciach sú politicky motivované snahou bývalých úradníkov ministerstva dopravy, ktorí súčasný systém nastavovali, vrátiť sa na svoje posty, preto debaty o neodbornosti manažmentov sú nedôstojné a neobstoja,“ informoval riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

„Za našu spoločnosť podotýkame, že predseda predstavenstva (zároveň generálny riaditeľ Filip Hlubocký) má desaťročnú prax z pôsobenia v železničnom prostredí. Práca vo vedení firmy zamestnávajúcej takmer šesťtisíc ľudí si vyžaduje manažérske schopnosti a poznanie prostredia, ale nie schopnosť opraviť vlak,“ uviedol Kováč.

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Foto: slovakrail.sk.
Tržby z prepravy sú stále nižšie ako v roku 2014

ZSSK pripomína, že počet prepravených cestujúcich od roku 2014, kedy bola zavedená bezplatná preprava, vzrástol o polovicu a počet zamestnancov spoločnosti zostal rovnaký. Preprava zadarmo spôsobila na začiatku úbytok tržieb  prepravy a potrebu vyššej kompenzácie nákladov. Pokiaľ tržby z prepravy v roku 2014 dosiahli 89,6 mil. eur, v ďalších dvoch rokoch klesli na 70,2 mil. eur a 69,3 mil. eur, no vlani už vzrástli na 80,7 mil. eur, stále sú však nižšie ako v roku 2014.

Výkony oproti roku 2015 navýšili o 7,5 percenta

„Náklady ZSSK nerastú adekvátne k rastu prepravených osôb a maximálne kopírujú hranicu inflácie a všeobecného nárastu cien hlavne v energiách a v platoch zamestnancom, ktorí roky dostávali plat pod priemerom Slovenska,“ poznamenal Kováč. Bezplatná preprava bola podľa spoločnosti sociálne motivovaným politickým rozhodnutím a snahou podporiť mobilitu. Spoločnosť oproti roku 2015 navýšila výkony o 7,5 %.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.
Dotácie štátu vlani vzrástli na takmer 250 miliónov eur

Expert OĽaNO na železničnú dopravu Jiří Kubáček na brífingu v stredu dopoludnia informoval, že dotácia štátu pre ZSSK medzi rokmi 2014 a 2017 vzrástla z 214,1 mil. eur na 247,7 mil. eur, teda o 33,6 mil. eur. Hnutie tiež kritizovalo zanedbanú údržbu rušňov a vozňov, v dôsledku čoho sa často kazia a doplácajú na to cestujúci. OĽaNO na brífingu vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby vymenil manažmenty štátnych železničných spoločností z dôvodu, že ide o politických nominantov bez skúseností zo železničného sektora.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies