Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Železniciam SR chýba vyše dvesto prevádzkových zamestnancov. Ilustračné foto: SITA/Marko Erd.
13. februára 2018 18:00 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Železniciam SR chýba vyše dvesto prevádzkových zamestnancov

Štátny správca železničnej infraštruktúry rieši nedostatok odborných prevádzkových pracovníkov už niekoľko rokov a súvisí s odchodom silných ročníkov do dôchodku, ale aj s mnohoročným výpadkom vo výchove a vzdelávaní na stredných školách.

BRATISLAVA 13. februára (SITA) – Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), jednému z troch najväčších zamestnávateľov na Slovensku, aktuálne chýba 218 zamestnancov do prevádzkových profesií. Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v utorok informoval, nedostatok odborných prevádzkových pracovníkov rieši už niekoľko rokov a súvisí s odchodom silných ročníkov do dôchodku, ale aj s mnohoročným výpadkom vo výchove a vzdelávaní na stredných školách.

Snaha obnoviť bývalé silné postavenie a dobré meno železnice

„Získanie perspektívnych mladých ľudí na dôležité prevádzkové profesie, ktorým ŽSR poskytnú stabilnú prácu v odbore, je posledné dva roky naša priorita. Musíme sa snažiť obnoviť niekdajšie silné postavenie a dobré meno železnice,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. „To ide ruka v ruke aj s pracovnými podmienkami a mzdovým ohodnotením. Jeho systémovú zmenu sme naštartovali v tomto roku, zároveň sme zrealizovali aj optimalizáciu administratívy a tých procesov, ktoré boli zdvojené,“ dodal Erdössy.

Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Foto: zsr.sk.

Najväčší výpadok v profesiách je na západnom a strednom Slovensku

Najčastejšie zastúpenými typovými pozíciami v ŽSR sú výpravca, návestný majster, majster železničných traťových strojov, zámočník koľajových konštrukcií, elektromontér pevných trakčných a silnoprúdových zariadení, rušňovodič – traťový strojník, rušňovidič – elektromontér, posunovač, signalista, dozorca výhybiek a traťový robotník.

Správca železničnej infraštruktúry v týchto profesiách pociťuje aktuálne aj najväčší výpadok, najmä na západnom a strednom Slovensku. Všetky aktuálne ponuky na voľné pracovné miesta sú uvedené na portáli ŽSR v časti kariéra.

Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Vlani prijali 763 zamestnancov, odišlo 912 pracovníkov

ŽSR vlani prijali do pracovného pomeru 763 zamestnancov, z toho na prevádzkové pozície 715. V rámci uvedeného počtu prijali aj 46 absolventov do špeciálneho absolventského programu. „V uplynulom roku skončilo pracovný pomer na ŽSR 912 zamestnancov. Z uvedeného počtu 307 zamestnancov odišlo do dôchodku (169 na starobný dôchodok, 115 na predčasný dôchodok a 23 na invalidný dôchodok) a 101 zamestnancov skončilo pracovný pomer z organizačných dôvodov prevažne z administratívy,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Priemerná mzda dosiahla 962 eur, v tomto roku by mala presiahnuť tisíc eur

Priemerná mzda zamestnancov ŽSR v minulom roku dosiahla 962,43 eur a v tomto roku je predpokladaná vo výške 1 019 eur. Počet zamestnancov spoločnosti sa koncom vlaňajška pohyboval okolo štrnásťtisíc.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Foto: zsr.sk.

V duálnom vzdelávaní je šesťdesiat žiakov piatich odborných škôl

Pre podporu zamestnanosti sa ŽSR aktívne podieľajú na projekte duálneho vzdelávania aj štipendijného programu na stredných aj vysokých školách. „ŽSR v roku 2017 dostali 102 žiadostí o prihlásenie sa do systému duálneho vzdelávania. Po následnom posúdení žiadostí bolo vydaných 70 potvrdení zamestnávateľa o vstupe do duálu, ktoré je podmienené úspešným absolvovaním zdravotnej prehliadky a psychologického rozhovoru,“ uviedla Pavliková.

Touto selekciou podľa nej prešlo tridsať uchádzačov, s ktorými ŽSR uzatvorili učebnú zmluvu. „V súčasnej dobe študuje v systéme duálneho vzdelávania na ŽSR šesťdesiat žiakov v piatich partnerských stredných odborných školách v rámci Slovenska,“ dodala hovorkyňa.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...