Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.
8. októbra 2018 16:06 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Železnice SR nesúhlasia s návrhom rozpočtu na budúci rok

Považujú ho za neakceptovateľný, likvidačný a nekorešpondujúci s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie podľa platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nesúhlasia s návrhom rozpočtu verejnej správy na rok 2019. Považujú ho za neakceptovateľný, likvidačný a nekorešpondujúci s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie podľa platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry. Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v pondelok informoval, tak ako v minulosti, ani teraz nie sú jeho požiadavky akceptované.

ŽSR požiadali pre rok 2019 o prevádzkovú dotáciu vo výške 316,5 mil. eur. Tlak na vyššiu dotáciu podľa spoločnosti vzniká najmä s naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu vo výške 55 mil. eur. Dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry je však v návrhu rozpočtu na budúci rok kalkulovaná len na úrovni 250 mil. eur na celý rok, ako v minulých rokoch, takže nepokrýva potrebu ŽSR v objeme 66,5 mil. eur.

Žiadajú zmenu spôsobu financovania

„Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc,“ povedal k návrhu rozpočtu generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. „Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR,“ uviedol.

Nástupište na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: zsr.sk.
Pocítia to opäť zamestnanci aj cestujúci

ŽSR predložili pre rok 2019 aj požiadavku na investície zamerané na financovanie projektov s cieľom modernizácie a zvýšenia bezpečnosti železničnej infraštruktúry v objeme 39,12 mil. eur. V návrhu rozpočtu je na túto oblasť vyčlenených len 8,32 mil. eur. Zároveň ŽSR požiadali o zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry v objeme 50 mil. eur a diagnostické prostriedky za 4,2 mil. eur. Táto žiadosť nebola podľa podniku vôbec akceptovaná. Celkovo je investičná dotácia pre budúci rok nižšia oproti požiadavkám ŽSR o 85 mil. eur. „Mrzí nás, že nedostatočné financovanie ŽSR budú v plnom rozsahu pociťovať opäť na svojej koži aj zamestnanci ŽSR, ktorí sa dennodenne o infraštruktúru starajú, a samozrejme aj cestujúca verejnosť,“ dodal Erdössy.

Generálny riaditeľ Železníc SR Martin Erdössy. Foto: zsr.sk.
Objem údržby musia znovu znížiť

Zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky je podľa ŽSR za týchto podmienok možné len v nevyhnutnom rozsahu. Objem údržby bude musieť byť opätovne znížený a miesto modernizácie infraštruktúry budú môcť ŽSR investovať len do odstránenia havarijných stavov. „ŽSR budú môcť realizovať prioritne len preventívnu údržbu formou diagnostiky tratí, technických skúšok a revízií. Nakoľko nebudú pokryté náklady s realizáciou ťažkých a stredne ťažkých opráv, ktoré si vyžadujú rozsiahlejšiu materiálnu podporu, resp. subdodávky, budú ŽSR nútené po zistení vád miesto opráv zavádzať opatrenia na zníženie traťovej rýchlosti, vylúčenie koľaje z prevádzky a podobne,“ upozornila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Nástupište na Železničnej stanici Trnava. Foto: ŽSR.
Reakčný čas údržby sa môže zvýšiť

Zároveň budú ŽSR musieť pristúpiť k prehodnoteniu turnusovej služby, čo môže viesť k zrušeniu práce v rozsahu 24 hodín denne v týždni na existujúcich pracoviskách správy a údržby železničnej infraštruktúry okrem dopravných zamestnancov. „Uvedené bude mať za následok zvýšenie reakčného času údržby z maximálne troch hodín až na 48 a viac hodín (v prípade, že porucha nastane počas víkendu),“ dodala Pavliková. Medziročne dotácie pre ŽSR v prevádzkovej oblasti stále klesajú, a to napriek požiadavkám na vyššie dopravné výkony, znovuobnovenie osobnej dopravy na trati Šahy – Zvolen, napriek povinnosti financovať sociálny balíček vo forme príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend, inflačnému rastu a rastu miezd v národnom hospodárstve. Pri vyše 13 600 zamestnancoch to pre ŽSR znamená navýšenie v miliónoch eur.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Foto: zsr.sk.
Proti masívnemu zvyšovaniu dotácií je OĽaNO

Opozičné hnutie OĽaNO nesúhlasí s masívnym zvyšovaním dotácií pre ŽSR. Zároveň ich vyzvalo, aby prestali plytvať verejnými peniazmi a okamžite zlepšili svoje hospodárenie. „Ak by železnice prestali kupovať nepotrebné pozemky a obnovovať čakárne za nehorázne peniaze, mali by peňazí dosť,“ uviedol v pondelok poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy hnutia Ján Marosz. Jediným pochopiteľným vysvetlením pre zvyšovanie dotácie sú podľa neho vyššie náklady na mzdy zamestnancov pre vyššie príplatky za prácu v noci a cez víkend, zďaleka však nedosahujú 66 mil. eur, o ktoré železnice žiadali.

„Železniciam by sme pridali peniaze na investície iba v prípade, ak by predložili jednoznačný a odôvodnený investičný plán, ktorý by bol pod dohľadom Ministerstva financií SR a samozrejme prerokovaný s Útvarom hodnoty za peniaze, a ktorého realizácia by bola pravidelne a detailne kontrolovaná,“ dodal Marosz s tým, že inak by sa obávali o poctivé využitie každého eura. OĽaNO zároveň trvá na tom, aby minister dopravy v štátnych železničných podnikoch urobil poriadok a vymenil ich vedenie za dôveryhodné.

Poslanec za OĽaNO Ján Marosz (vľavo) a expert hnutia na dopravu Jiří Kubáček. Foto: obycajniludia.sk.
Náklady na kilometer koľajnc v ČR sú nižšie 

Dopravný expert OĽaNO Jiří Kubáček uviedol, že si stačí porovnať prevádzkové náklady na jeden kilometer stavebnej dĺžky koľajníc v Česku a na Slovensku. „Zatiaľ čo Správe železniční dopravní cesty každoročne stačilo v uplynulých rokoch necelých 60 tis. eur, Železnice SR potrebovali vždy okolo 65 – 70 tis. eur, teda minimálne o 10 % viac. Zaťaženie koľajníc v Českej republike je pritom vyššie ako u nás,“ upozornil Kubáček.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies