Železnice SR a odborári sa stále celkom nedohodli na novej kolektívnej zmluve

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: Ilustračné, zsr.sk.

Na väčšine bodov návrhu kolektívnej zmluvy na roky 2019 a 2020 sa sociálni partneri dohodli, o otvorených bodoch budú rokovať 23. januára. Otvorené sú podľa informácií agentúry SITA naďalej mzdové otázky.

Vedenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a zástupcovia odborových organizácií, ktoré sú od 11. januára v štrajkovej pohotovosti, sa v piatom kole vyjednávania v utorok stále nedohodli na návrhu novej kolektívnej zmluvy na roky 2019 a 2020.

„Vo väčšine prerokovávaných bodov prišlo k dohode. Body, ktoré zostali otvorené, budú predmetom rokovania už o týždeň 23. januára,“ informoval agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč. Piate kolo rokovaní podľa spoločnosti bolo konštruktívne a v racionálnom duchu.

Mzdové podmienky sú otvorené

Otvorené podľa informácií agentúry SITA naďalej zostávajú mzdové otázky. Odborové organizácie pôsobiace v ŽSR pôvodne žiadali zvýšenie miezd zhruba o 10 %, resp. o sto eur do tarifných tried. Vedenie spoločnosti ponúklo nárast miezd o 10 eur pre nedostatok finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, s čím odborári nesúhlasili. Desaťpercentné navýšenie tarifných miezd verejnej a štátnej správy sa železničiarov netýka.

ZSSK - vlak
Ilustračné foto: SITA/Ivan Fleischer.
V štrajkovej pohotovosti od 11. januára

Desať odborových organizácií pri ŽSR v piatok 11. januára vyhlásili štrajkovú pohotovosť. V spoločnom vyhlásení to zdôvodnili prístupom zamestnávateľa ku kolektívnemu vyjednávaniu. Zároveň upozornili na ohrozenie sociálneho zmieru skončením platnosti kolektívnej zmluvy v ŽSR na roky 2017 a 2018 k 31. decembru 2018 a vydaním jednostranného nariadenia generálneho riaditeľa spoločnosti Juraja Tkáča.

Tým sa podľa odborárov rozhodol autonómne a bez dohody so sociálnymi partnermi garantovať ním vybrané benefity. Odborári zároveň vyzvali ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby sa osobne začal zaoberať vzniknutou situáciou v ŽSR.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky