Zákony o minimálnej mzde v Rakúsku, ale aj v Nemecku a Francúzsku sú diskriminačné, tvrdí ČESMAD

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice - autá
Ilustračné foto: pixabay.com.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia v tom vidí snahu týchto krajín ochraňovať domáce trhy, preto odmieta rozdeľovanie jednotného trhu Európskej únie a bude žiadať výrazné zmeny.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia považuje zákony o minimálnej mzde v Nemecku, vo Francúzsku a v Rakúsku naďalej za diskriminačné. Vidí v tom snahu týchto krajín ochraňovať domáce trhy, preto odmieta rozdeľovanie jednotného trhu Európskej únie a bude žiadať výrazné zmeny.

Pre najväčšiu profesijnú organizáciu autodopravcov na Slovensku je neprijateľný aj najnovší návrh Európskej komisie, tzv. cestný balík.

Zákon o minimálnej mzde v Rakúsku je účinný od začiatku tohto roka. „Toto opatrenie považujeme za protekcionistické. Musíme sa riadiť legislatívou iných krajín, v tomto prípade Rakúska, predtým Francúzska a Nemecka. Je to nastavené tak, aby sme spĺňali kritériá, ktoré sú nesplniteľné,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede prezident ČESMAD-u Slovakia Pavol Jančovič.

Štyri kolektívne zmluvy spôsobujú dopravcom nejasnosti

Okrem vypisovania formulárov uviedol ako príklad to, že dopravcovia sa musia riadiť v Rakúsku až štyrmi kolektívnymi zmluvami, čo spôsobuje nejasnosti. „Nevieme, či sú plošné alebo rezortné. Vieme síce sumu, ale nevieme, kde aká kolektívna zmluva platí. Najlepšie by bolo, keby sme mohli platiť vodičov podľa platných kolektívnych zmlúv,“ priblížil.

Rakúsko pripravilo nový ohlasovací formulár, ktorý už dopravcovia nemusia vypisovať pred každou cestou, lebo platí šesť mesiacov. Zrušená je aj povinnosť, aby vodiči mali vo vozidle výplatnú pásku a po novom postačí, ak to dopravcovia predložia až po výzve rakúskych kontrolných orgánov.

Rakúsko chce vyhnať zahraničných prepravcov 

Slovenskí dopravcovia majú napriek týmto zmenám stále výhrady – hlavná spočíva v tom, že rakúsky zákon sa podľa nich snaží vytlačiť zahraničných dopravcov z krajiny a brániť im v podnikaní.

Rakúsko napríklad odmieta uznať cestovné náhrady, čiže diéty, ako súčasť mzdy vodiča. Príjem vodiča s diétami je pritom často vyšší ako rakúska minimálna mzda.

Spôsob, ako Rakúsko uplatňuje minimálnu mzdu, je podľa šéfa ČESMAD-u Slovakia zarážajúci. „Vychádza jediný dôvod, dostať všetkých našich dopravcov z týchto krajín preč,“ povedal Jančovič s tým, že je to namierené jednoznačne proti dopravcov z východných štátov EÚ. „Považujeme to za diskriminačné,“ dodal.

Šéf ČESMAD-u: Vysielanie pracovníkov by sa nemalo týkať cestných dopravcov

Ak nejaká spoločnosť pošle robotníka na stavbu, alebo do nejakej firmy v Rakúsku zmontovať stroj, je to podľa Jančoviča úplne iné, ako výjazd vodiča kamiónu s tovarom.

„Nevysielame pracovníkov, posúvame tovar a naši kolegovia z autobusovej dopravy prepravujú ľudí. Toto nemá žiaden súvis s obchodnými aktivitami, stavebnými prácami. Vysielanie by sa nemalo týkať cestných dopravcov, či už autobusových alebo nákladných,“ tvrdí Jančovič.

Krajiny V4 by podľa neho mali mať spoločný postup v prípade uvedeného rakúskeho zákona.

Rakúsky expert: Je neakceptovateľné, ako Rakúsko zamedzuje voľný pohyb služieb

Rakúsky expert a managing partner spoločnosti Grant Thornton Slovensko Wilfried Serles označil postup Rakúska voči konkurencii spoza hraníc za nekalý.

Považujem za neakceptovateľné, aby členský štát EÚ zamedzoval slobodnému pohybu služieb vnútri EÚ spôsobom, akým to robí Rakúsko. Takéto protekcionistické opatrenia nemajú miesto v EÚ a je potrebné ich čo najskôr zmierniť,“ uviedol Serles.

Tiež potvrdil, že povinnosti, ktoré rakúsky zákon o minimálnej mzde ukladá dopravcom, sú prakticky nesplniteľné.

Nezmyselná regulácia ohrozuje dobré susedské vzťahy Slovenska a Rakúska

V spomínanom zákone nie sú žiadne výnimky ani pre krátkodobú prepravu. „Taxislužba a majiteľ autobusu, ktorí idú na viedenské letisko, musia pre každú polhodinovú jazdu vypĺňať formulár a odmeňovať podľa rakúskej kolektívnej zmluvy. Takáto nezmyselná regulácia ohrozuje dobré susedské vzťahy medzi Rakúskom a Slovenskom,“ upozornil Serles.

Vlády oboch krajín by podľa neho mali o tom rokovať a čím skôr tento nezmysel ukončiť.

V Rakúsku udelili do konca vlaňajška takmer dvetisíc pokút za 31,7 mil. eur

Od platnosti zákona o boji proti mzdovému a sociálnemu dumpingu v Rakúsku v máji 2011 bolo do konca vlaňajška v krajine udelených celkovo 1 984 pokút vo výške 31,7 mil. eur. Z toho zahraničných zamestnávateľov sa týkalo 1 006 pokút za 20,1 mil. eur a rakúskych 978 pokút za 11,6 mil. eur.

Firmy dostali pokuty nielen za mzdu pod úrovňou kolektívnych zmlúv, ale aj za formálne priestupky. Napríklad, za neposkytnutie potrebných dokladov na mieste bolo udelených 1 276 pokút v objeme 3,6 mil. eur. Zostrenie situácie prinieslo začlenenie dopravcov pod uvedený zákon od 1. januára 2017.

Serles považuje za najefektívnejší spôsob, ako čeliť mzdovému a sociálnemu dumpingu, účinný boj proti nelegálnemu zamestnávaniu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcov