Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Za preplnené vlaky môže bezplatná preprava, tvrdí Mertinková

Železničná spoločnosť Slovensko upozorňuje, že vlaky, ktoré vypravia počas dušičkového obdobia, sú už viac ako z polovice obsadené. Pre zvýšený záujem preto posilní dopravu. Foto: SITA/Marko Erd.

Potvrdzuje to aj najnovšie opatrenie štátneho dopravcu, ktorým chce obmedziť využívanie diaľkových vlakov na dennú dochádzku žiakov a študentov do školy, informovala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. 

Za preplnené vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) môže bezplatná preprava, a nie súkromný prepravca RegioJet či v januári zrušené štátne InterCity vlaky. Tvrdí to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

„Potvrdzuje to aj najnovšie opatrenie štátneho dopravcu, ktorým chce obmedziť využívanie diaľkových vlakov na dennú dochádzku žiakov a študentov do školy. Ak totiž bezplatné mesačníky využíva 53 tisíc študentov, v jednotlivých pracovných dňoch môžu vykonať až 106 tisíc jázd. ZSSK pritom vlani odviezla v priemere 157 tisíc cestujúcich denne,“ informovala Mertinková agentúru SITA.

Za celý uplynulý rok prepravila ZSSK 57,3 milióna pasažierov, čo je medziročne o 21 percent viac. „Ale napríklad na trase Bratislava – Trnava jej pribudlo až 25 percent cestujúcich. Počet cestujúcich rastie aj tohto roku, predbežne o ďalších dvadsať percent. Prírastok za dva roky tak môže dosiahnuť 45 až 50 percent. Výkon dotovaných vlakov ZSSK sa pritom zvýšil iba o necelých 6 percent,“ uviedla Mertinková. Bezplatní pasažieri podľa nej zvyšujú obsadenosť vlakov aj tým, že cestujú v priemere na dlhšie vzdialenosti ako platiaci cestujúci.

Odborníčka upozornila, že hoci počet cestujúcich vlani rástol, tržby ZSSK z cestovného klesli o 19,25 mil. eur, resp. o takmer 22 percent. Zároveň podľa nej asi o 5,5 mil. eur narástli náklady štátneho prepravcu na dopravnú cestu, energie, spotrebu materiálu a o ďalších 7,6 mil. eur aj osobné náklady.

„Počet zamestnancov sa totiž zvýšil z 5 725 na 5 949 osôb. Štát pritom vlani zvýšil dotáciu pre ZSSK len o 12 mil. eur. ZSSK preto šetrila na iných nákladových položkách a pomohla si aj viacerými účtovnými operáciami. Napríklad do svojich výnosov rozpustila 13 mil. eur z rezerv vytvorených v minulosti na enviromentálne záťaže a súdne spory,“ priblížila Mertinková.

Celkovú stratu za rok 2015 tak ZSSK dokázala účtovne znížiť na 5,89 mil. eur. „Vyzerá to optimisticky, lebo v roku 2014 mala ZSSK stratu 6,38 mil. eur. Je však otázne, či takéto účtovné kľučky bude ZSSK schopná realizovať aj v ďalších rokoch,“ dodala šéfredaktorka Železničnej revue.

Problém podľa šéfredaktorky nie je v tom, že štát zvyšuje dotácie pre železničnú dopravu, ale v tom, že sa tieto peniaze iba „prejedia“ namiesto toho, aby sa investovali do zlepšenia a skvalitnenia vlakovej obsluhy. „Ak by si štát za tieto peniaze objednal viac vlakov, dostali by sme sa na úroveň okolitých krajín, kde na hlavných trasách premávajú rýchliky v hodinových intervaloch a prímestské vlaky minimálne každú polhodinu,“ uviedla Mertinková.

„Vtedy sa vlaková doprava stáva atraktívna aj pre tých, čo sa vozia v autách. Napríklad v Poľsku takto vlani stúpol počet cestujúcich v diaľkovej doprave o 20 percent, o 20 percent však narástli aj tržby. Oveľa viac a častejšie ako na Slovensku cestujú vlakom Česi, Rakúšania či Nemci,“ uzavrela Mertinková.

ZSSK od júla upravila spôsob cestovania v rámci bezplatnej prepravy pri každodennom dochádzaní študentov a žiakov do školy a zo školy. Chce tak zvýšiť komfort cestujúcich a dosiahnuť rovnomernejšie vyťaženie vlakov rôznych kategórií. V rýchlikoch a v ďalších vlakoch diaľkovej dopravy by tak malo byť viac miesta a pohodlnejšie cestovanie. Cieľom zavedenia nových opatrení je podľa železničiarov optimalizácia využitia ponuky miest a dopytu po cestovaní v diaľkových vlakoch najmä v čase týždennej dopravnej špičky.

Školáci už nemôžu využívať bezplatné mesačníky v diaľkových vlakoch vyšších kategórií. Ide o rýchliky, vlaky EuroCity a EuroNight, regionálne rýchliky či expresy. Mesačné nulové lístky sú použiteľné len vo vybraných kategóriách regionálnych spojov, teda v osobných vlakoch, alebo v regionálnych expresoch (REX). Mesačníky sú zjednodušený spôsob na denné dochádzanie z miesta bydliska do školy a späť, platia a zjednodušujú pravidlá len na trase do školy.

Bezplatná preprava pre žiakov zostáva zachovaná počas celého roka a vo všetkých kategóriách vlakov. Študenti cestujú do školy vlakmi v priemere 46 kilometrov. Na túto vzdialenosť sú ideálnym riešením regionálne prímestské spoje. Ponuka REX-ov a osobných vlakov je dostatočná. Tieto kategórie tvoria absolútnu väčšinu – vyše 80 % spojov.

ZSSK za päť mesiacov tohto roka prepravila celkovo 26,7 milióna osôb, medziročne viac o vyše 15 percent. Reálne je tento výsledok poznamenaný zmenou metodiky výpočtu cestujúcich v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Počet cestujúcich bez neho dosahuje medziročný rast zhruba osem percent.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 5. júla 2016Zdroj SITA
K téme ,

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...