Za krach výstavby tunela Višňové sú podľa SaS zodpovední minister dopravy a premiér

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
D1 - tunel Višňové
Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové je prerušená. Dokončí ju nový zhotoviteľ. Foto: SITA/Milo Fabian.

Strana Sloboda a Solidarita a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti reagovali na ukončenie zmluvy so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

Minister dopravy Árpád Érsek a premiér Peter Pellegrini sú podľa strany Sloboda a solidarita (SaS) zodpovední za krach výstavby tunela Višňové a za všetky škody, ktoré tým občanom Slovenskej republiky spôsobili.

SaS a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) v stredu reagovali na ukončenie zmluvy so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

„Dohoda, ktorú minister vyjednal s taliansko-slovenským konzorciom, je pre Slovensko nevýhodná,“ povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

„Nielenže zbavuje zhotoviteľa niektorých sankcií, ktoré mu hrozili za neskoré odovzdanie a meškanie jednotlivých fáz stavby, ale Slovensko doslova od neho vykúpi celé stavenisko aj s technickým zariadením za viac ako 15 miliónov eur,“ uviedol Ivan.

Miroslav Ivan
Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Pomník nekompetentnosti vlády

Podľa Ivana treba pripočítať ďalšie náklady na bezpečnostné a ochranné práce na opustenom stavenisku, na ktoré sa všetci budeme skladať, a to až do prevzatia stavby novým zhotoviteľom.

„Premiérovi Pellegrinimu a ministrovi dopravy Érsekovi by mali byť zosobnené škody, ktoré svojím postupom občanom na Slovensku napáchali. Tunel Višňové je pomník nekompetentnosti tejto vlády. Naozaj teraz len boh vie, kedy bude dostavaný,“ dodal predseda SaS Richard Sulík.

Richard Sulík
Predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Kolóny pod Strečnom potrvajú dlhšie

Ku kritike sa pripojil aj poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz. Podľa neho platí, že tunel, cez ktorý mali vodiči jazdiť už tento rok, bude dokončený výrazne neskôr a vodiči budú stáť v kolónach pod Strečnom o niekoľko rokov dlhšie.

„Navyše sa stavba predraží. Presné čísla však minister stále nepovedal. Tunel mal byť dokončený tento rok. NDS už priznáva, že tak bude zrejme až v roku 2023,“ pripomenul Marosz.

D1 - tunel Višňové
Prerazenie tunela Višňové meškalo zhruba deväť mesiacov. Foto: NDS.

Hrozba prepadnutia eurofondov

Naďalej podľa neho tiež hrozí, že ak sa obstarávanie nového zhotoviteľa natiahne, prepadnú nám eurofondy a v tom prípade to celé zaplatia občania Slovenska. „Ide približne o 400 miliónov eur, za čo by sme mohli postaviť dve špičkové nemocnice,“ upozornil poslanec.

„Za celé toto nesú zodpovednosť poslední ministri Smeru a Mostu Ján Počiatek a Árpád Érsek. Jeden vybral neschopného zhotoviteľa, druhý od svojho nástupu nekonal. Tak ako mal Mikuláš Dzurinda svoj tunel Branisko, tak má Robert Fico svoj spackaný tunel Višňové,“ uzavrel Marosz.

Ján Marosz
Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Foto: SITA/Robert Tappert. Foto: SITA/Robert Tappert.

Vláda schválila návrh ministra dopravy

Vláda v stredu schválila návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom. Zhotoviteľ už podpísal návrh dohody o ukončení zmluvy o dielo. Vláda zároveň uložila ministrovi dopravy zabezpečiť vykonanie potrebných krokov na uzavretie dohody.

Práce meškajú približne rok

Úsek D1 v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019. Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).

Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.

D1 tunel Višňové
Kontrolný deň v tuneli Višňové na stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. SITA/Milo Fabian.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSaS Sloboda a Solidarita