Výstavba D1 pri Žiline sa predĺži o deväť mesiacov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
DOPRAVA: Prerazenie druhej rúry tunela Ovèiarsko
Východný portál druhej tunelovej rúry tunela Ovčiarsko na úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka počas prerazenia druhej rúry tunela. SITA/Milo Fabian

Vyše 11-kilometrový úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť po novom hotový v októbri 2018.

Výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pri Žiline potrvá o deväť mesiacov dlhšie, ako sa plánovalo. Vyše 11-kilometrový úsek mal byť hotový v januári 2018, no po uplatnení nároku na predĺženie zmluvnej lehoty stavebným združením na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., sa termín posúva na október 2018.

„V tuneli Ovčiarsko ide všetko načas, väčšie problémy sú v tuneli Žilina. Dochádza k častým závalom, dokonca až na povrch a musia sa implementovať rôzne technológie v podobe mikropilotového dáždnika, ktorý zakrýva celú časť, čo značne spomaľuje práce. Momentálne sa postupuje rýchlosťou 20 až 25 metrov za mesiac. V prípade, že dôjde k zlepšeniu geologických podmienok, razba môže byť výrazne rýchlejšia,“ vysvetlil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Rozostavanú diaľnicu v utorok skontroloval aj premiér Robert Fico. „Prišiel som aj preto, aby som v súvislosti s veľkou diskusiou, ktorá sa vedie v Európskej únii, priamo na mieste dal ďalší dôkaz toho, že aké je pre Slovensko výhodné členstvo v Európskej únii, pretože napríklad tento úsek v hodnote 430 miliónov eur je prakticky financovaný zo zdrojov Európskej únie. Na tejto stavbe pracuje okolo 500 ľudí. Je to teda stavba, ktorá má obrovský vplyv na hospodársky rast Slovenskej republiky a na zamestnanosť,“ vysvetlil Fico.

Zároveň však povedal, že ho mrzí, že sa diaľnicu nepodarilo postaviť cez PPP projekt. „Všetci dobre vieme, aká je komplikovaná doprava medzi Žilinou a Ružomberkom, preto ma do určitej miery aj mrzí, že sa nepodarilo zrealizovať PPP projekt, ktorý bol pripravený a v roku 2010 došlo k zrušeniu tohto rozhodnutia. Dnes sme mohli byť podstatne niekde inde,“ dodal premiér.

Stavebné združenie Ovčiarsko v zložení Doprastav, a. s. (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav – SK, a. s. a Metrostav, a. s. Praha sa zaviazalo vybudovať úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (512,64 mil. eur vrátane dane).

NDS a združenie uzavreli zmluvu o dielo v decembri 2013, so zmluvným začiatkom výstavby v januári 2014. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie – prvá fáza v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a druhá z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Na úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude jedenásť mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava – Žilina a cestu I/18.

Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.

Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou mestskou časťou Bytčica. Úsek sa končí v mieste napojenia na križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina.

Trasa diaľnice nadväzuje na rozostavaný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km). Ten je vo výstavbe od leta 2014 a postavený má byť do konca roka 2019. Stavebné práce zabezpečuje taliansko-slovenská skupina Salini Impregilo a Dúha, a. s. za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane (491,76 mil. eur s daňou).

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie Doprastav, a.s. BratislavaNDS Národná diaľničná spoločnosť