Výdavky na cesty prvej triedy by sa podľa SaS mali zvýšiť z 50 miliónov na 200 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Cesty
Ilustračné foto: pixabay.com.

Liberáli navrhujú, aby minister dopravy a výstavby Arpád Érsek uvedené zvýšenie sumy vyrokoval s ministrom financií v rámci prípravy štátneho rozpočtu na rok 2019. Potrebu navýšenia finančných prostriedkov zdôvodňujú zlým stavom hlavných ciest a mostov na nich.

BRATISLAVA – Výdavky na opravy a údržbu ciest prvej triedy by sa podľa strany Sloboda a Solidarita (SaS) mali zvýšiť z 50 mil. eur v posledných dvoch rokoch na 200 mil. eur v budúcom roku. Liberáli navrhujú, aby minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd) uvedené zvýšenie sumy vyrokoval s ministrom financií v rámci prípravy štátneho rozpočtu na rok 2019.

Potrebu navýšenia finančných prostriedkov zdôvodňujú zlým stavom hlavných ciest a mostov na nich, ako aj skrytým dlhom z minulosti pri cestách vo výške 160 mil. eur a pri mostoch 460 mil. eur.

Minister dopravy by už mal začať konať

„Očakávame od ministra dopravy, že bude zodpovedne rokovať s ministrom financií a nájde na rozvoj a opravy ciest prvej triedy a mostov minimálne 200 miliónov eur v rozpočte a nie 50 miliónov eur,“ informoval v utorok na tlačovej besede poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Motoristi podľa neho platia obrovské peniaze do štátneho rozpočtu, pričom len nedávno zavedený poplatok pri registrácii vozidiel, s ktorým prišiel minister financií Peter Kažimír, prináša do rozpočtu navyše 30 mil. eur ročne.

Miroslav Ivan
Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

„Žiadame ministra dopravy, aby už teraz začal konať, rokoval s ministrom financií, aby sme mali poslanci v pléne na stole návrh, ktorý bude odzrkadľovať reálny stav a potreby motoristov. Aby sme mali dosť peňazí na opravy ciest prvej triedy a predovšetkým na mosty,“ uviedol Ivan. Pripomenul, že cesty prvej triedy tvoria základnú dopravnú infraštruktúru a napriek tomu sú zanedbané.

Vláda by sa mala venovať aj cestám prvej triedy, nielen diaľniciam

Predseda SaS Richard Sulík povedal, že vláda by sa mala venovať viac aj cestám prvej triedy, nielen diaľniciam. „Cesty sú v zlom, čoraz horšom stave,“ uviedol s tým, že ľudia jazdia po cestách, ktoré sú mnohokrát ako tankodróm a plné výtlkov. „Vyhasínajú aj ľudské životy kvôli katastrofálnemu stavu ciest,“ upozornil šéf liberálov. Ministrovi dopravy odporučil ísť na kontrolu aj do Slovenskej správy ciest (SSC). „Manažment opravy ciest zlyháva a tieto sa ďalej rozpadávajú,“ poznamenal Sulík.

Richard Sulík
Predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Ministerstvo bude na cesty žiadať navyše opäť 82 miliónov eur

Ministerstvo dopravy zareagovalo, že pravidelne rokuje aj s ministerstvom financií o zvýšení financovania opravy a údržby ciest prvej triedy priamo zo štátneho rozpočtu. „Na rok 2019 budeme rovnako ako aj v tomto roku žiadať o dodatočné zvýšenie rozpočtu na tento účel o 82 miliónov eur. Rezort financií pravidelne vyhodnocuje možnosti rozpočtu a v tomto roku nám tak bolo na tento účel dodatočne pridelených viac ako 30 miliónov eur, ktoré budú ešte do konca roka použité na opravu ciest,“ informoval rezort dopravy agentúru SITA. V tomto roku bolo na údržbu, opravu a výstavbu ciest prvej triedy určených pôvodne 43,5 mil. eur.

Rezort tvrdí, že vyvíja nadštandardné úsilie na opravu ciest

Ministerstvo dopravy verí, že v spolupráci s ministerstvom financií budú spoločne pokračovať v tomto trende a stabilizujú rozpočet Slovenskej správy ciest tak,  aby sa natrvalo zlepšil aj stav ciest. „Ministerstvo dopravy si uvedomuje dôležitosť ciest prvej triedy a vyvíja nadštandardné úsilie na ich opravu. Len z eurofondov sa počas posledných dvoch programových období opravilo alebo dokončí oprava a modernizácia viac ako 900 kilometrov ciest prvej triedy a takmer sto mostov,“ uviedlo ministerstvo

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Foto: SITA/Diana Černáková.
V nevyhovujúcom stave je takmer 40 percent ciest 

Vo vlastníctve štátu a v správe SSC bolo k 1. januáru tohto roka 3 186 kilometrov ciest prvej triedy. V dobrom technickom stave je podľa SSC 1 702,1 km týchto ciest (52,5 %), vo vyhovujúcom 262,6 km (8,1 %) a v nevyhovujúcom 1 275,4 km (39,4 %), z toho v havarijnom stave je 227,1 km (7 %). V celkovej dĺžke sú započítané aj dĺžky protiľahlých jazdných pásov smerovo rozdelených cestných komunikácií.

Na udržanie stavu vozoviek treba ročne 80 miliónov eur

„Optimálna finančná potreba na samotnú údržbu ciest I. triedy je 66 mil. eur. Pri objeme 80 mil. eur by bolo možné zabrániť tomu, aby vozovky nedegradovali a aby sa ich stav udržal, respektíve zlepšoval,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa SSC Lucia Karelová. SSC použila v minulom roku na údržbu ciest I. triedy 46,35 mil. eur a na ich opravy vyčlenila 26,7 mil. eur. „V roku 2018 sa plánuje vyčleniť na údržbu ciest 45,29 mil. eur a na opravy 23 mil. eur,“ dodala Karelová.

Tunel Horelica
Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová. Foto: Ilustračné, SITA/Jana Birošová.

V rebríčku o kvalite ciest skončila SR na 73. mieste zo 137 štátov

V prieskume Svetového obchodného fóra o kvalite cestnej infraštruktúry skončilo Slovensko na 73. mieste s hodnotením štyri (rozsah od 1 do 7). Pred SR skončili napríklad Namíbia (31.), Rwanda (32.), Azerbajdžan (36.), Maroko (43.), Nikaragua (54.), Albánsko (57.), Gambia (69.), Tadžikistan (70.) aj Salvador (72.). V prvej desiatke sa umiestnili Spojené arabské emiráry (hodnotenie 6,4), Singapur, Švajčiarsko (po 6,3), Hong Kong (6,2), Holandsko, Japonsko (po 6,1), Francúzsko, Portugalsko, Rakúsko (po 6) a USA (5,7).

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRSaS Sloboda a Solidarita