Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Vlaky zadarmo majú vplyv najmä na diaľkové autobusy

SITA/Jozef Jakubčo

Autobusy v diaľkovej doprave po zavedení vlakov zadarmo vlani previezli priemerne o 12,7 percenta menej cestujúcich ako rok predtým, v prímestských autobusoch klesol počet ľudí zhruba o 2,3 percenta. V diaľkovej preprave je vplyv vlakov zadarmo významný, najmä vzhľadom na jej nízku rentabilitu, potvrdil prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský. V každodennej doprave do práce a do školy ľudia preferujú stabilitu, istotu a čas. 

Bezplatná železničná preprava pre študentov a dôchodcov v štátom dotovaných vlakoch sa prejavila najmä na prevádzke diaľkových autobusov. Tie nie sú dotované a v minulom roku zaznamenali pokles v preprave cestujúcich oproti roku 2014 v priemere o 12,7 %. Prímestské regionálne autobusy, jazdiace na objednávku a s podporou samosprávnych krajov, previezli vlani o 2,3 % menej ľudí.

“V diaľkovej preprave je vplyv vlakov zadarmo významný, najmä vzhľadom na jej nízku rentabilitu,” potvrdil v rozhovore pre agentúru SITA prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský.

“Ukázalo sa, že v každodennej doprave do práce a do školy ľudia preferujú stabilitu, istotu, čas, pretože, keď sa ráno potrebujú niekam dostať na konkrétnu hodinu, to je to hlavné a až sekundárne pôsobí ekonomický efekt, že ušetria, alebo naplatia vôbec nič,” uviedol Sádovský, ktorý bol predtým viceprezidentom zväzu autobusárov a zároveň je dlhoročným generálnym riaditeľom, ako aj predsedom predstavenstva bratislavskej spoločnosti Slovak Lines, a. s., zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.

Predchádzajúca vláda Smeru – SD po zavedení bezplatnej vlakovej prepravy v novembri 2014 uvažovala pred marcovými voľbami v tomto roku aj o autobusoch zadarmo k vlakom. Tento zámer sa do programu súčasnej koaličnej vlády na čele so Smerom – SD nedostal. Šéf ZAD si myslí, že v prípade zavedenia bezplatných autobusov by nebolo jednoduché prevádzkovo aj ekonomicky oddeliť autobus, ktorý ide k vlaku, od autobusu, ktorý k vlaku nejde. Urobiť sa to však podľa neho dá.

“Tak ako pri vlakoch zadarmo, stále platí, že je určitý okruh ľudí, ktorý by nemal dostupnosť ani k autobusu k vlaku zadarmo,” upozornil Sádovský. “Preto by sme skôr uvítali riešenie, ak by sa preň rozhodlo, aby bolo bezplatné autobusové cestovanie plošné a všetci ľudia mali prístup k bezplatnému cestovaniu,” dodal prezident Zväzu autobusovej dopravy.

 

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 3. augusta 2016Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...