Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Vlaky RegioJet na trase Bratislava – Košice prestanú jazdiť

Súkromný dopravca RegioJet odovzdal ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi záväznú ponuku na prevádzku doteraz štátom dotovaných diaľkových vlakov na dvoch trasách zo Slovenska do Českej republiky. Foto: RegioJet

RegioJet oznámil, že s prevádzkou vlakov medzi Bratislavou a Košicami skončí 31. januára tohto roka. 

Súkromný dopravca RegioJet v utorok informoval, že prevádzku svojich expresných vlakov na trase Bratislava – Košice ukončí 31. januára tohto roku. Zdôvodnil to tým, že po rozhodnutí opäť zaviesť IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) na uvedenej trati nie je na trhu pre bezplatnú prepravu v dotovaných rýchlikoch dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa komerčné nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživili. RegioJet prevádzkuje vlaky medzi Bratislavou a Košicami od decembra 2014.

“Opätovným príchodom vlakov ZSSK sa RegioJet-u zhoršila ekonomika. Dopyt cestujúcich nie je pre vlaky zadarmo mimo piatkov a nedieľ vysoký. Vyrovnanému hospodáreniu RegioJet-u na trase Bratislava – Košice chýbalo po letnej úprave cien už len 10 % a tie sme chceli dosiahnuť vďaka zavedeniu prípojných autobusov na východnom Slovensku,” povedal majiteľ RegioJet-u Radim Jančura.

“Keby Andrej Danko nepresadil IC vlaky ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku,” dodal Jančura.

IC vlaky ZSSK boli obnovené 11. decembra minulého roka, pričom ich prevádzka bola predtým zastavená vlani v januári pre dlhodobú stratu. Obnovenie IC vlakov do konca vlaňajška si do svojho programového vyhlásenia dala aj súčasná koaličná vláda.

Ministerstvo dopravy: Je to tlak na zrušenie bezplatnej prepravy

Rezort dopravy považuje rozhodnutie RegioJet-u za tlak na zrušenie bezplatnej prepravy a sociálnych zliav, tento benefit pre študentov a dôchodcov však v najbližšom období určite nebude rušiť. “Ministerstvo dopravy vníma medializované informácie spoločnosti RegioJet k avizovanému zrušeniu vlakov na linke Bratislava – Košice a je pripravené na prípadné rokovanie, nakoľko je možné dospieť aj k iným riešeniam, než sú vopred prezentované prostredníctvom médií,” informoval odbor komunikácie ministerstva dopravy a výstavby.

Trh pre zásah štátu podľa RegioJet-u nefunguje štandardne a tam, kde by mohli svoje služby zákazníkom ponúkať aj traja alebo viac dopravcov, nie je možné zdravo podnikať. RegioJet uviedol, že hlavným impulzom rozhodnutia zastaviť prevádzku vlakov medzi Bratislavou a Košicami, bolo politické rozhodnutie urobené na nátlak predsedu parlamentu a SNS Andreja Danka znovu zaviesť štátne IC vlaky.

To bolo podľa dopravcu spravené v situácii, keď viac ako polovica cestujúcich, najmä študenti a žiaci, predtým odišli do vlakov zadarmo a žiadni noví cestujúci neprišli. Spoločnosť sa domnieva, že to môže byť naplnenie vysloveného želania Danka, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska.

RegioJet chce zmenu systému úhrady cestovného zadarmo

Situáciu by podľa RegioJet-u mohla vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť cestujúcich zadarmo. V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo uhradí na kompenzáciu cestovného zadarmo v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by podľa spoločnosti mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet a ZSSK. RegioJet je pripravený o takomto variante ďalšieho postupu rokovať, o čom informoval aj ministerstvo dopravy. Linku Bratislava – Košice by potom nezrušil, resp. by ju opätovne zaviedol.

Zrušenie linky Bratislava – Košice sa dotkne zhruba stovky ľudí

RegioJet vyzval ZSSK, aby začala ihneď pracovať na úpravách cestovných poriadkov tak, aby jej IC vlaky nezastavovali len v niektorých lukratívnych staniciach, ale aj v Trenčíne, Ružomberku, Liptovskom Mikuláši a ďalších významných centrách na trase Bratislava – Košice. IC vlaky na tejto trati okrem Bratislavy a Košíc zastavujú len v staniciach Trnava, Žilina, Poprad – Tatry a Kysak.

Budúcnosť svojich zamestnancov poskytujúcich služby vo vlakoch na trati Bratislava – Košice považuje RegioJet za jednu zo svojich najvážnejších priorít. “Ide približne o stovku zamestnancov, ktorí sú spojení s prevádzkou vlakov na trase Bratislava – Košice. Absolútnej väčšine zamestnancov, ktorej sa dotknú chystané zmeny, ponúkne RegioJet ďalšiu možnosť zamestnania sa v rámci celej skupiny RegioJet na Slovensku a v ČR,” uviedla spoločnosť.

 

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 3. januára 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...