Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Vláda podľa SaS naďalej ignoruje posudzovanie efektivity pri dopravných projektoch

Strana Sloboda a Solidarita podľa poslanca Miroslava Ivana (na snímke) upozorňovala na problém v súvislosti s vlaňajším podpisom koncesnej zmluvy pre diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave cez PPP projekt bez vykúpenia všetkých pozemkov. Foto: SITA/Marko Erd

Od začiatku roka boli podľa liberálov zverejnené minimálne dva dopravné tendre, ktoré mali byť posudzované v rámci projektu Hodnota za peniaze, no neboli. Ich predpokladaná hodnota pritom spolu prevyšuje 350 mil. eur.

Vláda pri dopravných projektoch stále neskúma efektívnosť vynaložených prostriedkov tak, ako si to predsavzala v programe Hodnota za peniaze. Konštatuje to opozičná SaS, podľa ktorej od začiatku roka 2017 boli vo Vestníku verejného obstarávania uverejnené minimálne dve súťaže, ktoré neprešli posudzovaním efektívnosti.

Prvá sa podľa poslanca SaS Miroslava Ivana týka modernizácie železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR, pričom hodnota zákazky bola stanovená na 305 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Druhý tender v predpokladanej hodnote takmer 50 mil. eur sa týka komunikačnej infraštruktúry v rámci ŽSR.

Ivan: Obe zákazky mali byť posudzované podľa princípu Hodnota za peniaze

Obe tieto zákazky by pritom podľa Ivana mali byť posudzované v rámci programu Hodnota za peniaze. Ich hodnota totiž prekračuje 40 mil. eur, čo malo byť podľa ministra financií Petra Kažimíra hranicou, od ktorej sa projekty majú analyzovať. „Ministerstvá financií a dopravy a vládu nezaujíma, či sú ceny týchto obstarávaní adekvátne vzhľadom k očakávanému úžitku, či by nemohli byť nižšie, ako sa to dosiahlo pri obchvate Prešova?“ uvádza Ivan.

Ako dodáva jeho stranícky kolega Eugen Jurzyca, štát musí každý väčší investičný výdavok dôkladne analyzovať a musí vedieť, prečo daný projekt uprednostnil pred iným. A to najmä za situácie, keď verejný dlh naráža na dlhovú brzdu. Investičná politika ministerstva dopravy sa pritom podľa liberálov pravdepodobne uskutočňuje v réžii štátneho tajomníka za Smer-SD Viktora Stromčeka, ktorý posudzovanie dopravných projektov kritériami Hodnoty za peniaze považuje za obmedzujúce a snaží sa mu vyhýbať.

Minister dopravy by sa mal zodpovedne zaoberať efektívnosťou veľkých projektov

„Strana Smer-SD má tak dve tváre. Prvá, tvár zodpovedného hospodára, je určená verejnosti a nosí ju minister financií Peter Kažimír. Druhá, ktorá je skrytá, však odráža skutočnú podstatu Smeru-SD, a ktorú na ministerstve zastupuje ich nominant na pozícii štátneho tajomníka,“ tvrdí Ivan.

Zároveň vyzval ministra dopravy Árpáda Érseka, aby sa zodpovedne začal zaoberať efektívnosťou financovania veľkých dopravných projektov a aby pozastavil verejné obstarávania na uvedené projekty do doby, kým budú vypracované analýzy v rámci programu Hodnota za peniaze.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 30. marca 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...