Vláda odvolala splnomocnenca pre rýchlostné cesty Igora Janckulíka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Igor Janckulík.
Igor Janckulík. Foto: archívne, SITA/Marko Erd.

Janckulík bol vo funkcii splnomocnenca vlády pre rýchlostné cesty od októbra 2016. Ako poslanec parlamentu začiatkom marca oznámil odchod z klubu Most-Híd a vládnej koalície.

BRATISLAVA – Vláda v stredu odvolala svojho splnomocnenca pre rýchlostné cesty Igora Janckulíka, ktorý tento post zastával od októbra 2016. Kabinet na návrh premiéra Petra Pellegriniho zároveň zrušil svoje uznesenie k návrhu na vymenovanie splnomocnenca pre rýchlostné cesty z 12. októbra 2016.

Janckulík ako poslanec parlamentu začiatkom marca oznámil odchod z klubu Most-Híd a vládnej koalície, pričom označil za neprípustné, aby ľudia na najvyšších a citlivých politických miestach mali prepojenia na mimoriadne pochybné osoby, ktoré sú dôvodne podozrivé z napojení na mafiu a vo svojej krajine dokonca trestne stíhané. V parlamente ostáva ako nezaradený poslanec.

Odvolanie akceptoval, dozvedel sa o tom z médií

Janckulík akceptoval svoje odvolanie z funkcie splnomocnenca vlády pre rýchlostné cesty, keďže je to plne v kompetencii vlády. Zároveň vládu a ministerstvo dopravy a výstavby skritizoval za to, že sa „nepovzniesli nad politické obsadzovanie funkcií“ a po jeho rozhodnutí nepodporovať túto vládu bol promptne odvolaný z funkcie, ktorá by nemala byť politická, hneď na prvom rokovaní novej vlády po získaní dôvery. „Kiežby viacero rozhodnutí ministerstva dopravy bolo takých promptných a bezodkladných,“ uviedol v stredu Janckulík.

Exsplnomocnenca mrzí, že o svojom odvolaní sa dozvedel až z médií, po otázkach novinárov. „Nepovažujem to za korektný prístup zo strany ministra dopravy. Beriem to tak, že nepovažoval za dôležité vopred túto otázku so mnou prebrať a vysvetliť mi dôvody môjho odvolania, čo ma len utvrdilo v tom, že to je politické rozhodnutie,“ uviedol Janckulík. Na takýto prístup si však podľa vlastných slov počas pôsobenia vo funkcii splnomocnenca zvykol.

Ilustračné foto: SITA/Martin Medňanský.

Funkciu vykonával bez nároku na odmenu

„Napriek tomu, aby útvar splnomocnenca fungoval v spolupráci s ministerstvom dopravy, v zmysle štatútu som mal pôsobiť ako poradný orgán vlády pre problematiku výstavby rýchlostných ciest, o pripravovaných materiáloch a dôležitých rozhodnutiach ministerstva som sa mnohokrát dozvedal z médií, čo som doteraz nikdy neriešil na verejnosti,“ upozornil Janckulík.

Janckulík zdôraznil, že funkciu splnomocnenca vykonával bez nároku na odmenu z vlastnej iniciatívy, keďže platu sa vzdal hneď po nástupe na post v októbri 2016. „Nevnímam to ako čisto politickú funkciu, keďže splnomocnencom vlády môže byť aj poslanec, ktorý nie je v koalícii a dokonca to nemusí byť ani poslanec. Ja som sa vždy v tejto funkcii snažil vystupovať ako prostredník medzi samosprávou a občanmi na jednej strane a ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) na strane druhej. Starostovia a primátori takýto prístup veľmi oceňovali,“ uviedol Janckulík pre agentúru SITA 2. marca.

Poslanec Igor Janckulík. Foto: SITA/Marek Mrviš.

Komunikácia nebola vždy samozrejmosťou

Janckulík pripomenul, že počas jeho pôsobenia vo funkcii splnomocnenca boli vyhlásené verejné obstarávania na výstavbu časti úsekov R2, R3 a R4. Vytvoril pracovné skupiny pre jednotlivé rýchlostné cesty, čím sa podľa neho určite zintenzívnili rokovania a komunikácia medzi týmito pracovnými skupinami a Ministerstvom dopravy a výstavby SR a NDS. Komunikácia podľa neho nebola vždy samozrejmosťou.

Bezpečnosť chodcov zvýšili inteligentné priechody

„Za dôležité považujem tiež to, že sme dokázali zvýšiť bezpečnosť chodcov vybudovaním deviatich inteligentných bezpečných priechodov pre chodcov v rámci Slovenska v pilotnom projekte. Aspoň takto som sa snažil pomôcť v regiónoch, kde už dlhodobo mešká výstavba rýchlostných ciest,“ poznamenal Janckulík. „Bola to moja idea a na tento projekt som uvoľnil časť financií, ktoré boli určené na chod úradu. V najbližšej dobe bude zakúpených päť sčítačov intenzity dopravy, čo ocenilo aj mnoho dopravných expertov, keďže tieto čísla sa líšia medzi samosprávami a samotným ministerstvom,“ dodal Janckulík.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia