Vedenie ŽSR a odborári pokračujú v rokovaní o novej kolektívnej zmluve

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Kolaje.jpg
Foto: Pixabay.com

Podporiť kolektívne vyjednávanie a korektný sociálny dialóg prišli stovky účastníkov zhromaždenia pred sídlom generálneho riaditeľstva Železníc SR v Bratislave.

Vedenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a zástupcovia odborových organizácií, ktorí sú v štrajkovej pohotovosti od 11. januára, začali v stredu predpoludním šieste kolo rokovania o návrhu novej podnikovej kolektívnej zmluvy na roky 2019 a 2020.

Zástupcovia zamestnancov naďalej žiadajú zvýšenie tarifných miezd o sto eur, teda približne o 10 percent. Zamestnávateľ pôvodne navrhol rast miezd o desať eur, čo odborári považujú za neprijateľné.

Podporiť kolektívne vyjednávanie a korektný sociálny dialóg prišli stovky účastníkov zhromaždenia pred sídlom generálneho riaditeľstva ŽSR v Bratislave.

Dôrazne žiadame generálneho riaditeľa a vedenie železníc o obnovenie konštruktívneho a rovnocenného sociálneho dialógu a predovšetkým o urýchlené uzatvorenie kolektívnej zmluvy, ktorá ako jediná garantuje zamestnancom spravodlivé mzdové ohodnotenie, primerané pracovné podmienky a sociálne istoty,“ prečítala z vyhlásenia na zhromaždení podpredsedníčka Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a predsedníčka Podnikového výboru OZŽ Darina Fabuľová.

Sú odhodlaní aj k štrajku

Odborári zároveň vyzvali generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča a vedenie spoločnosti, aby vynaložili maximálne úsilie pri hľadaní finančných prostriedkov na zabezpečenie požadovaného mzdového nárastu a ostatných benefitov vyplývajúcich z návrhu kolektívnej zmluvy, so zreteľom na zachovanie zamestnanosti, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy.

Svoje oprávnené záujmy sme rozhodnutí presadzovať všetkými zákonnými prostriedkami, vrátane štrajku,“ povedala Fabuľová.

Odborári pred šiestym kolom vyjednávania očakávali, že sa podarí odstrániť všetky sporné body a vedenie spoločnosti predloží návrh, ktorý bude aspoň približne v nimi požadovanej výške.

Zatiaľ trváme na našej požiadavke, čo sa týka mzdového nárastu. Zamestnávateľ nám naposledy ponúkol desať eur a to je absolútne nemysliteľné. Teraz je predčasné hovoriť, či sa na niečom dohodneme alebo nie, lebo nevieme, čo nám zamestnávateľ ponúkne,“ povedala Fabuľová pre agentúru SITA.

ŽSR: Máme záujem sa dohodnúť

Ako informoval hovorca ŽSR Michal Lukáč, po ukončení 6. kola vyjednávania o kolektívnej zmluve ostáva naďalej otvorený najdôležitejší bod, ktorým je mzdový nárast.

ŽSR prišli v tejto téme s návrhom riešení prostredníctvom garantovaných mimoriadnych prémií pri dobrých hospodárskych výsledkoch,“ uviedol Lukáč.

Zároveň ŽSR navrhujú zmenu odmeňovacieho systému, ktorá zabezpečí motiváciu prioritne prevádzkových pracovníkov. „Prezentovaný návrh nebol odborovými organizáciami zatiaľ prijatý,“ dodal Lukáč.

Ďalšie kolo vyjednávania o kolektívnej zmluve je naplánované na 31. januára. „Vedenie ŽSR má záujem na uzatvorení novej kolektívnej zmluvy v čo najkratšom čase,“ uzavreli železnice svoje stanovisko.

OZŽ: Prístup riaditeľa je neprijateľný

Odborové združenie železničiarov prístup ŽSR kritizujú. „Odmietame bezprecedentný spôsob, akým generálny riaditeľ ŽSR Ing. Juraj Tkáč pristupuje k sociálnemu dialógu a k jeho najdôležitejšej forme, akou je kolektívne vyjednávanie,“ uvádzajú odborári vo svojom stanovisku.

Je absolútne neprijateľné, aby manažér štátnej firmy svojím jednostranným nariadením nahrádzal záväzky plynúce z kolektívnej zmluvy pod rúškom ich garantovania zamestnancom a tým narúšal sociálny dialóg. Takýto jednostranný postup generálneho riaditeľa nemá v histórii ŽSR obdobu,“ vyhlásilo OZŽ.

Dôrazne tiež žiada generálneho riaditeľa a vedenie ŽSR o obnovenie konštruktívneho a rovnocenného sociálneho dialógu. Žiadajú tiež urýchlené uzatvorenie kolektívnej zmluvy, ktorá ako jediná garantuje zamestnancom spravodlivé mzdové ohodnotenie, primerané pracovné podmienky a sociálne istoty.

Vyzývame generálneho riaditeľa a vedenie ŽSR, aby vynaložili maximálne úsilie pri hľadaní finančných prostriedkov na zabezpečenie požadovaného mzdového nárastu a ostatných benefitov  vyplývajúcich z návrhu kolektívnej zmluvy, so zreteľom na zachovanie zamestnanosti, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy,“ uzavreli odborári.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky