Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Väčšina termínov plánovaných úsekov diaľnic nie je reálna, tvrdí inštitút INEKO

Pri kúpe diaľničnej známky treba skontrolovať správnosť zadaného evidenčného čísla vozidla. Ilustračné foto: pixabay.com.

Národná diaľničná spoločnosť podľa inštitútu INEKO nemá dobre určené priority výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. So zámerom zvýšiť informovanie verejnosti v tejto oblasti inštitút pripravil interaktívnu mapu o pripravovaných, ako aj o rozostavaných úsekoch.

BRATISLAVA 22. novembra (SITA) – Väčšina plánovaných termínov výstavby pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je reálna. Ako v stredu informoval Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), prezentované lehoty výstavby často nezohľadňujú ani minimálny čas potrebný na zostávajúce stupne projektovej prípravy. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podľa inštitútu nemá dobre určené priority výstavby úsekov, keď menej potrebné uprednostňuje na úkor dôležitejších.

Interaktívna mapa má zvýšiť informovanosť verejnosti

So zámerom zvýšiť informovanosť verejnosti v tejto oblasti INEKO pripravil interaktívnu mapu o pripravovaných, ako aj o rozostavaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Informácie sa týkajú vyše osemdesiatich úsekov v príprave s odhadovanými nákladmi viac ako dvadsať miliárd eur.

Po kliknutí na konkrétny úsek na mape (na stránke cesty.ineko.sk) sa objavia základné údaje o lehote výstavby, dĺžke úsekov, tunelov a mostov, odhadovaných nákladoch a prínosoch, ako aj o priebehu projektovej prípravy či intenzite cestnej dopravy.

Riaditeľ inštitútu INEKO Peter Goliaš. Foto: SITA/Marián Peiger.

Väčšina termínov prípravy a dokončenia nezodpovedá realite

Vzniku interaktívnej mapy o diaľniciach predchádzal podrobný monitoring tendrov na výstavbu diaľnic, ako aj ich prípravy a tiež získavanie rôznych údajov. „Za dva roky, čo sme si pozerali tieto dáta, sme prišli na dve zásadné zistenia. Prvé zistenie je, že väčšina plánovaných úsekov a ich termíny dokončenia, čo sa týka prípravy, ale aj samotnej výstavby, nie sú reálne,“ povedal riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Z hľadiska spôsobu plánovania a prípravy týchto úsekov je podľa neho veľmi smutné, že väčšina termínov ich prípravy a dokončenia nezodpovedá realite. Upozornil, že výstavba väčšiny úsekov je plánovaná do roku 2027 a potom by sa mala utlmiť.

Nesprávne priority pri výstavbe jednotlivých úsekov

„Druhé dôležité zistenie, na ktoré sme prišli pri analýze dát je, že podľa nášho názoru NDS nemá správne nastavené priority pri výstavbe jednotlivých úsekov,“ pokračoval Goliaš. „Často uprednostňuje úseky, kde intenzita dopravy nie je taká naliehavá, vysoká a naopak, neuprednostňuje a zanedbáva úseky, kde naliehavosť je veľmi vysoká,“ uviedol šéf INEKO.

 

Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Nereálne očakávania o dokončení úsekov diaľnic

Prípravu interaktívnej mapy diaľnic zdôvodnil rozsiahlym objemom údajov a snahou objektívne informovať verejnosť o príprave výstavby plánovaných úsekov. „Myslíme si, že takýmto prehľadným spôsobom, keď zobrazíme dáta o úsekoch, tak sa nám podarí prispieť k vyvolaniu verejnej diskusie o tom, ako máme plánovať prípravu výstavby jednotlivých úsekov a ako má verejnosť získať objektívne informácie o tom, kedy môže naozaj čakať reálne dokončenie týchto úsekov,“ povedal riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Verejná diskusia o tom je podľa neho veľmi skreslená, ľudia nedostávajú správne informácie a vyvolávajú sa nereálne očakávania o dokončení konkrétnych úsekov. „Vo väčšine prípadov sú tie očakávania príliš optimistické, realita bude oveľa horšia,“ dodal.

Plán časti trasy budúcej diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Foto (vizualizácia): NDS.

Skutočný termín výstavby závisí od viacerých faktorov

Ministerstvo dopravy a výstavby SR v reakcii uviedlo, že NDS na svojom webe transparentne informuje o aktuálnom stave prípravy každého jedného úseku a tieto informácie pravidelne aktualizuje. Skutočný termín výstavby však závisí od viacerých faktorov a procesov, preto nie je dopredu uvedený, aby nebol nesprávne interpretovaný.

„Avšak rovnako ako v minulosti je schopná (NDS) poskytnúť teoretický termín výstavby v prípade, ak mala neobmedzené zdroje a tento úsek by bol zaradený ako top priorita. Tieto dátumy sa vždy zo strany ministerstva komunikovali ako prvé technicky možné realizovateľné a nikdy neboli prezentované ako oficiálny plán výstavby,“ informoval odbor komunikácie ministerstva dopravy a výstavby. Tieto termíny podľa rezortu dostal aj analytik INEKO Ján Kovalčík a presne v tomto duchu boli všetky informácie zverejňované aj v čase, kedy pôsobil na ministerstve dopravy.

Prioritou je dobudovanie D1, D3 a kritických úsekov R4 a R2

„Štát svoje priority stanovil úplne jasne v programovom vyhlásení vlády. Ide v prvom rade o dobudovanie diaľnice D1 a D3 a kritických úsekov na rýchlostných cestách R4 a R2,“ uviedol rezort dopravy. „Tiež treba zdôrazniť, že vzhľadom na čas potrebný na prípravu jednotlivých úsekov sú niektoré z týchto priority takto definované už od času, kedy pán Kovalčík tieto priority pomáhal definovať,“ uzavrelo ministerstvo.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...