Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Rýchlym riešením kritickej dopravnej situácie v Ružomberku je podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo odkloniť cestnú dopravu pred mestom na Banskú Bystricu. Ilustračné foto: pixabay.com.
18. februára 2018 11:05 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Uvoľnenie dlhovej brzdy neznamená, že zadlžime štát, povedal minister Érsek

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek nepredpokladá, že za budúcich desať až pätnásť rokov je štát schopný pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 až 2 miliardy eur. 

BRATISLAVA 18. februára (SITA) – Uvoľnenie dlhovej brzdy za účelom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest neznamená, že zadlžime štát. V diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to v nedeľu povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). „My nie sme schopní minúť až toľko peňazí o koľkých sa rozpráva v dlhovej brzde. Ja ich potrebujem mať zabezpečené, lebo zákon hovorí, že nemôžete súťažiť do tej doby, pokiaľ nemáte finančné krytie. Takže to je zákonom dané,“ uviedol.

Érsek: Peniaze sa dajú nájsť aj v rozpočte

Ako ďalej povedal, nepredpokladá, že za budúcich desať až pätnásť rokov je štát schopný pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 až 2 miliardy eur. „Teraz nech zvážia ekonómovia a bankári, či je to veľa pre dlhovú brzdu alebo málo pre dlhovú brzdu,“ povedal minister. Financie na dopravnú infraštruktúru sa však podľa neho dajú nájsť aj v rozpočte.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Foto: SITA Ľudovít Vaniher.

Nevyužité eurofondy možno presunúť na dopravu

„Premiér na poslednej vláde povedal, že chce mať odpočet všetkých rezortov, ako čerpajú európske fondy a koľko budú ešte do konca tohto obdobia potrebovať. A keď ostanú peniaze a predpokladám, že ostanú, tak ich presunie na dopravu,“ povedal minister s tým, že rezort dopravy patrí medzi najlepších čerpateľov a má momentálne všetky fondy vyčerpané. „Budú hotové projekty na 187 miliónov eur na cesty I. triedy,“ zdôraznil.

Ivan: Dlhová brzda je nástroj, ako udržať koalíciu na uzde

Podľa poslanca Miroslava Ivana (SaS) je prípadné získanie spomínaných finančných prostriedkov dobrá správa. „My sme sa k návrhu dlhovej brzdy vyjadrili. Našťastie ju máme. To je pre nás jediný nástroj, ako túto koalíciu udržať na nejakej finančnej uzde,“ povedal s tým, že samotný minister pripustil, že nepotrebuje až toľko peňazí, v súvislosti s akými sa hovorilo pri prípadnom uvoľnení.

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Návrh na uvoľnenie brzdy bol absolútne nepripravený

„My sme videli v tom zozname požiadavky na uvoľnenie dlhovej brzdy pre viac ako tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Niektoré sú v takom stave, že sa ani len technicky nemôžu začať v priebehu desiatich rokov. Niektoré majú intenzity, že ani za pätnásť až dvadsať rokov nebude potrebné viac ako dva pruhy pre ne,“ vyhlásil s tým, že návrh na uvoľnenie brzdy bol absolútne nepripravený.

„Potom je otázka, že čo iné rezorty,“ skonštatoval. Podľa ministra však napríklad v susednom Maďarsku inštitút dlhovej brzdy vôbec nepoznajú. „A stavajú a robia a idú,“ skonštatoval s tým, že treba nájsť strednú cestu. „Uvoľnenie brzdy je jednou z foriem financovania dopravnej infraštruktúry,“ dodal Érsek.

Ilustračné foto: SITA/Viktor ZamborskýIlustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies