Útvar hodnoty za peniaze hodnotil štúdiu pre modernizáciu ciest v Prešovskom kraji

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cesty
Ilustračné foto: SITA.

Modernizácia ciest prvej triedy v Prešovskom kraji v dĺžke 119 kilometrov a v hodnote 439 mil. eur zahŕňa desať samostatných úsekov. Analytici dali zelenú trom úsekom za 107 mil. eur, ostatné by sa mali  dopracovať.

BRATISLAVA – Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR hodnotil štúdiu uskutočniteľnosti modernizácie ciest prvej triedy v Prešovskom kraji za 439 mil. eur, ktorú pripravila Slovenská správa ciest (SSC). Projekt modernizácie 119 kilometrov ciest je rozdelený na desať samostatných úsekov v rôznych štádiách prípravy. Trom z nich za 107 mil. eur dali analytici zelenú, ostatné úseky by sa mali dopracovať, informoval vo štvrtok rezort financií.

Cieľom projektu je zvýšiť bezpečnosť a kvalitu dopravného spojenia. Štúdia SSC posudzuje pre každý úsek minimálne dve alternatívy. Jednou je modernizácia pôvodnej cesty, druhou je vybudovanie novej cesty mimo obce. Štúdia zároveň kvantifikuje vplyv na cestovný čas, náklady na prevádzku vozidiel, hluk, nehodovosť, lokálne znečistenie ovzdušia, ako aj dopad na klimatické zmeny.

Oprava môže mať vyššiu hodnotu ako nové cesty a diaľnice

„Cesty prvej triedy sú na Slovensku v mnohých prípadoch v dezolátnom stave. Dlhodobo podporujeme ich opravu a modernizáciu, pretože to môže priniesť vyššiu hodnotu za peniaze v kratšom čase, ako budovanie nových ciest alebo diaľnic,“ informoval vo štvrtok riaditeľ ÚHP Štefan Kišš.

Na posudzovaných úsekoch prejde denne približne päť- až jedenásťtisíc áut, pričom podiel nákladnej dopravy je viac ako 20 %. Testom hodnoty za peniaze prešli tri projekty v hodnote 107 mil. eur. Ide o úseky Nižný Hrabovec – Petrovce, Lipníky – Hanušovce západ a Vranov nad Topľou, sever – Nižný Hrabovec. Ostatné by sa mali podľa analytikov dopracovať.

Riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš. Foto: facebook.com.

Pri piatich úsekoch treba optimalizovať náklady

Pri posudzovaní sa dôraz kládol najmä na to, či boli zvolené najlepšie možné alternatívy. Potvrdilo sa, že cesty prvej triedy môžu priniesť vysokú hodnotu za peniaze. „Aj pri takýchto investíciách sa pozeráme na to, či boli zvolené najlepšie možné alternatívy. Najmä ak ide o taký veľký balík peňazí. Opäť sa ukazuje, že cesty prvej triedy môžu priniesť vysokú hodnotu za peniaze. Príkladom je obchvat Strážskeho s dvojnásobným pomerom prínosov a nákladov,“ uviedol Kišš.

Pri piatich úsekoch navrhujú analytici hľadať spôsoby optimalizácie nákladov, ktoré zvýšia ich hodnotu za peniaze. Tieto cesty by sa mali priebežne opravovať a udržiavať v dobrom stave. Pri posudzovaní úseku Brekov – Humenné, východ nie sú dostatočne vysvetlené rozdiely v intenzitách nákladnej dopravy a analytici preto odporúčajú v tomto úseku štúdiu dopracovať.

Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Hodnotiť budú štúdie uskutočniteľnosti, nielen projekty 

ÚHP má za úlohu podobne hodnotiť všetky štúdie uskutočniteľnosti, nielen projekty pred verejným obstarávaním. Analytici ocenili, že Slovenská správa ciest a Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravili takúto štúdiu, vďaka čomu je možné posúdiť projekty v dostatočnom predstihu. Vytvára to väčší priestor na odbornú diskusiu a hľadanie najlepších riešení, v porovnaní s projektami tesne pred začatím, kde je vôľa ich meniť menšia.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie SSC Slovenská správa ciest