Úsek maďarskej rýchlostnej cesty M30 sa napojí na úsek R4 Košice - Milhosť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Krátky úsek maďarskej rýchlostnej cesty M30 od obce Tornyosnémeti k hranici so Slovenskom, ktorý v utorok odovzdali do užívania, sa napojí na rýchlostnú cestu R4 Košice - Milhosť. Foto: ndsas.sk.

Úsek M30 v dĺžke 1,7 kilometra od obce Tornyosnémeti k hranici so Slovenskom by mal výrazne odľahčiť dopravu na spoločnej hranici. Maďarsko v nasledujúcich rokoch plánuje výstavbu ďalších úsekov M30.

BRATISLAVA 16. januára (SITA) – Krátky úsek maďarskej rýchlostnej cesty M30 od obce Tornyosnémeti k hranici so Slovenskom, ktorý v utorok odovzdali do užívania, sa napojí na rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť, sprevádzkovanú v novembri 2013. Úsek M30 v dĺžke 1,7 kilometra by mal výrazne odľahčiť dopravu na spoločnej hranici. Maďarsko v nasledujúcich rokoch plánuje výstavbu ďalších úsekov M30, čím vznikne rýchlostné spojenie Prešova, Košíc a Miškovca s prepojením na maďarskú diaľnicu M3.

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Viktor Stromček pri otvorení úseku M30 ocenil, že dôležitý cestný koridor, ktorý spojí Slovensko s Maďarskom a Poľskom, je dlhší o ďalšie kilometre. „V súčasnosti pokračujú práce pri Košiciach a Prešove, alebo sú pripravené na dokončenie prípravné fázy pre tieto projekty, ktoré úplne dokončia diaľnicu z Maďarska do Prešova v roku 2022,“ uviedol Stromček podľa maďarského portálu nif.hu.

Odstránia sa kolóny na vstupe do Maďarska

Vybudovanie krátkeho úseku z maďarskej strany na našich spoločných hraniciach bolo potrebné z dôvodu prepojenia rýchlostných ciest – slovenskej R4 a maďarskej M30. „Toto spojenie tak tvorí priamu, bezpečnú a kapacitne vyhovujúcu spojnicu medzinárodnej cesty, ktorá vedie z Košíc cez Maďarsko až do Splitu v Chorvátsku,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Michaela Michalová.

„V súčasnosti otvorený úsek rýchlostnej cesty odstráni i tvoriace sa kolóny na vstupe do Maďarska, ktoré vznikali v dôsledku váženia kamiónov na maďarskej strane,“ dodala.

Náklady NDS na spojnicu na hranici dosiahli takmer dvestotisíc eur

Na základe potreby prepojenie rýchlostnej cesty R4 s rýchlostnou cestou M30 sa uskutočnili rokovania so zástupcami stavby M30, kde boli prijaté závery o vzájomnej spolupráci pri realizovaní oboch stavieb. „Stavebné práce pozostávaliz osadenia záchytných bezpečnostných zariadení, rozšírenia vozovky v mieste otáčania vozidiel údržby existujúcej R4 smerom na Slovensko,“ uviedla Michalová. Súčasťou tohto rozšírenia je aj dobudovanie priepustu.

„Ďalej sme osadili potrebné dopravné značenia a dopravné zariadenia tak, aby bolo možné spustiť do prevádzky rýchlostnú cestu M30 a zároveň uzavrieť dočasnú vetvu, ktorá spája cestu I/17 s rýchlostnou cestou R4,“ priblížila Michalová. Celkové náklady NDS na realizáciu spojnice na spoločnej štátnej hranici s Maďarsko predstavujú 194 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Michaela Michalová
Hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Foto: ndsas.sk.

Výstavba úseku M30 stála štrnásť miliónov eur

Výstavba odovzdaného úseku M30 podľa maďarskej spoločnosti Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. stála s využitím zdrojov Európskej únie 4,37 mld. HUF (14 mil. eur). Výstavba úsekov M30 medzi Tornyosnémeti a Miškovcom v dĺžke 55 kilometrov by mala trvať predbežne do roku 2022. V prevádzke je úsek M30 z Miškovca k diaľnici M3 vedúcej do Budapešti.

Dobudovanie rýchlostnej cesty v Maďarsku zlepší prepojenie regiónov

Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje za pozitívne, že Maďarsko chce dobudovať chýbajúci úsek M30 k slovenským hraniciam, čo prispeje k lepšiemu prepojeniu regiónov. „My sme sa aj v programovom vyhlásení vlády zaviazali pokračovať v rozvoji cestnej infraštruktúry, vrátane R4, ktorá je jednou z priorít, na ktorej intenzívne pracujeme, ako aj na dokončení úsekov D1 a ďalších diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Výstavba úseku M30 stála v prepočte štrnásť miliónov eur. Foto: nif.hu.

Beží súťaž na časť severného obchvatu Prešova na R4

Pripomenula, že na prvú etapu severného obchvatu Prešova na R4 bola vypísaná súťaž na zhotoviteľa. Ukončenie súťaže sa predpokladá v druhej polovici tohto roka, rovnako ako aj začiatok výstavby. „Súčasne prebieha majetkoprávne vysporiadanie a realizujú sa aj výpočty na základe aktuálnych a prognózovaných intenzít aj na druhú etapu severného obchvatu Prešova na R4 s výhľadom na stredno a dlhodobý horizont,“ pokračovala Ducká.

Plánované úseky R4 k hranici s Poľskom sú v rôznom štádiu prípravy

Ostatné úseky R4 smerom k poľským hraniciam sú v rôznom stave technickej pripravenosti. „Skutočné termíny začiatku realizácie jednotlivých úsekov R4 budú stanovené na základe postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho vysporiadania a vydania potrebných povolení, či potvrdení ekonomickej efektívnosti investícií, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia financovania na prípravu a realizáciu,“ dodala Ducká.

MDV - Karolína Ducká
Hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. Foto: MDV.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosť