Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Úplná liberalizácia staníc technickej kontroly je veľké riziko, tvrdí IDH

Kvalitné a rýchle cestné prepojenie medzi severom a juhom cez stred Slovenska je stále v nedohľadne napriek protestom a iniciatívam samospráv. Na snímke predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Foto: IDH

Úplná liberalizácia trhu v tejto oblasti podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja logicky predstavuje zvýšenie ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky.

Úplná liberalizácia siete staníc technickej kontroly(STK) je podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) veľké riziko, pričom už súčasný systém má viaceré nedostatky. „Úplná liberalizácia trhu logicky predstavuje zvýšenie ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky,“ tvrdí predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Neúmerné budovanie nových kontrolných staníc podľa neho môže zapríčiniť, že po cestách začnú jazdiť technicky nespôsobilé vozidlá. Očakáva, že po úplnom otvorení trhu sa automaticky nezvýši kvalita služieb a rozpúta sa cenová vojna na úkor skutočnej kontroly.

Po tom, čo ministerstvo dopravy a výstavby predstavilo návrh na zvýšenie počtu staníc technickej kontroly, odborníci mali k tomu výhrady najmä z dôvodu bezpečnosti na cestách. Zástupcovia prevádzkovateľov staníc poukázali na nebezpečný precedens v protichodnosti aktivít štátnych úradníkov.

Stanice stačí doplniť, kde treba so zachovaním dozoru štátu

„Práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Na strane druhej ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať presne protichodný efekt,“ uviedol Matej.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo navrhuje rovnaké podmienky pre všetkých. Určitým spôsobom podporuje liberalizáciu trhu staníc STK, ale ak majú vzniknúť nové stanice, tak by podľa inštitútu mali ponúkať všetky typy služieb. Teda aj pre kamióny a autobusy, nielen pre osobné vozidlá, čo je najľahšia a najlacnejšia časť týchto služieb. Inštitút navrhuje doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru.

„Zvýšenie počtu staníc nie je zlou myšlienkou, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržiavať predpísané štandardy,“ uzavrel Matej.

V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou v tejto oblasti nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete staníc technickej kontroly. V Poľsku pri liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 16. mája 2017Zdroj SITA
K téme , ,

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...