UNAS je naďalej proti mýtu na cestách 1. triedy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
UNAS
Foto: Ilustračné foto SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) trvá na svojej základnej požiadavke, týkajúcej sa zníženia rozsahu spoplatnenia mýtom ciest 1. triedy z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov. V stanovisku zaslanom v stredu agentúre SITA zástupcovia cestných dopravcov tvrdia, že dĺžka spoplatnených hlavných ciest by aj po znížení bola väčšia ako v okolitých krajinách.

Autodopravcovia, ktorí začiatkom roka zorganizovali dva protesty pre mýto, zároveň kritizujú vyjadrenia premiéra Roberta Fica v súvislosti s výberom mýta a výstavbou diaľníc na Slovensku počas utorňajšieho kontrolného dňa na ministerstve dopravy. Zástupcovia cestných dopravcov poukazujú na rozporné informácie, keď predseda vlády prisľúbil, že mýto pre osobné automobily v budúcnosti nebude, hoci minister dopravy Ľubomír Vážny naposledy v januári hovoril o platení mýta aj pre osobné vozidlá od roku 2013. Premiér mal podľa únie počas kontrolného dňa na ministerstve dopravy skôr riešiť sankcie voči dodávateľovi mýtneho systému a personálne zmeny za spackané mýto.

„Spoplatnenie 1 460 kilometrov ciest 1. triedy na Slovensku je nehoráznosť, pretože postihne najmä vnútroštátnu prepravu. To si nedovolila žiadna z krajín, ktorá zaviedla mýto a sú to podstatne bohatšie krajiny s výrazne vyššími príjmami obyvateľstva,“ tvrdia autodopravcovia. Mýto na Slovensku únia vníma ako podvod, skrytú daň a privatizáciu ciest, ktorú zaplatia všetci, pričom príjmy z mýta neposilnia štátny rozpočet, ale vrecká nejasných majiteľov. Autodopravcovia pripomínajú, že v Nemecku a Rakúsku sa mýto platí len na diaľniciach, v Čechách platia mýto okrem diaľnic len na 199 kilometroch ciest 1. triedy na tranzitných trasách. V Maďarsku a Poľsku sa platí za diaľnice len formou diaľničnej nálepky, čo je niekoľkonásobne lacnejšie.

UNAS žiada zverejniť celý obsah zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a prevádzkovateľom mýta, spoločnosťou SkyToll. Voči tým, ktorí nastavili nereálne parametre mýta, by mala byť podľa únie vyvodená osobná zodpovednosť.

„Autodopravcovia sa po prípadnom spustení mýta aj na cestách 1. triedy znovu stanú pokusnými králikmi a SkyToll bude zavalený reklamáciami, nakoľko v súčasnosti nikto nedokáže preveriť správnosť spoplatnenia ciest 1. triedy,“ uvádza ďalej únia. Kontrola systému môže byť podľa nej reálne vykonaná až po kontrolách správnosti účtovania sadzieb mýta na cestách 1. triedy a to môže trvať aj niekoľko mesiacov. Dopravcovia sa odmietajú podieľať na odstraňovaní elementárnych nedostatkov v nepodarenom mýtnom systéme. UNAS vyzýva verejnosť a médiá, aby sa nenechali klamať vládou, ako odstraňuje nedostatky v mýtnom systéme a ako kontroluje ich odstraňovanie. Základným problémom, ktorý sa podľa únie nerieši, sú cesty 1. triedy.

Únia autodopravcov tvrdí, že premiér sa postaral pod tlakom autodopravcov o zníženie spotrebnej dane na naftu, ale nie aj na benzín. „UNAS žiadala a žiada aj zníženie spotrebnej dane na benzín, veď autom chodia ľudia do práce, za nákupmi, do nemocníc, za rodinou. Majú naše rodiny aj najvyššie príjmy, aby platili najvyššiu spotrebnú daň za benzín?,“ pýtajú sa autodopravcovia.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Vážny
Firmy a inštitúcie UNAS Únia autodopravcov Slovenska