Tunel Višňové už mohol podľa Hrnčiara fungovať, keby nezrušili PPP projekt

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Rokovacia sála parlamentu Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

Hlavnú politickú zodpovednosť za situáciu v súvislosti so stavbou D1 s tunelom Višňové by podľa podpredsedu NR SR Andreja Hrnčiara malo mať KDH. 

Tunel Višňové na diaľnici D1 už mohol byť sprejazdnený, keby vláda Ivety Radičovej nezrušila vtedajší PPP projekt na výstavbu úsekov diaľnice pri Žiline. Uviedol to podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar (Most-Híd) v rozprave na mimoriadnej 44. schôdzi o návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd).

Hlavnú politickú zodpovednosť za situáciu v súvislosti so stavbou D1 s tunelom Višňové by podľa Hrnčiara malo mať Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Pripomenul, že vtedajší minister dopravy za uvedené hnutie Ján Figeľ rozhodol o zrušení PPP projektu na výstavbu úsekov D1, vrátane úseku s tunelom Višňové. Jednotlivé úseky diaľnice pri Žiline sa neskôr súťažili samostatne, pričom dva sú stále vo výstavbe a jeden je v prevádzke.

Neprepadnú peniaze EÚ

Hrnčiar v súvislosti s výstavbou D1 s tunelom Višňové obhajoval ministra dopravy za to, že dokázal vyrokovať dohodu o ukončení zmluvy so súčasným zhotoviteľom a začne sa hľadať nový zhotoviteľ na dokončenie stavby.

To podľa podpredsedu NR SR umožní vyplatiť subdodávateľov, ktorým zhotoviteľ dlhuje peniaze za prácu a zároveň neprepadnú finančné prostriedky Európskej únie. Uzavretie uvedenej dohody umožní, aby nevznikol druhý Váhostav a subdodávatelia sa dostanú k svojim peniazom.

Andrej Hrnčiar
Podpredseda parlamentu Andrej Hrnčiar. Foto: SITA/Jana Birošová.

Nereálny termín pre D1 v programe vlády

Poslanec Miroslav Ivan (SaS) upozornil na to, že v programovom vyhlásení vlády je stále uvedený nereálny termín dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020. Poukázal na neustále sa zvyšujúci podiel ciest prvej triedy v nevyhovujúcom a havarijnom stave. Pokiaľ začiatkom roku 2017 to bolo 32,5 %, na začiatku roku 2018 tento podiel vzrástol na 37,4 % a v polovici vlaňajška na 40,7 %.

Ivan vyzval ministra dopravy, aby túto situáciu okamžite riešil so Slovensku správou ciest. Ministrovi vyčítal otáľanie s liberalizáciou železničnej dopravy, ako aj so zriadením národnej dopravnej autority na zladenie vlakovej a autobusovej dopravy. Motoristi si podľa Ivana zaslúžia viac za svoje peniaze, ktoré odvádzajú do rozpočtu.

Miroslav Ivan
Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Na cesty prvej triedy išlo viac

Tibor Bastrnák (Most-Híd) vo vystúpení povedal, že na cesty prvej triedy išlo vlani zhruba 80 mil. eur, a nie 50 miliónov eur, ako uviedla skupina opozičných poslancov v návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy.

K 50 miliónom eur na základe schválenej sumy v rozpočte totiž ministerstvo dopravy vyrokovalo navyše ďalších 30 miliónov eur. Pripomenul, že rezort dopravy rokuje s ministerstvom financií o ďalších zdrojoch na cesty prvej triedy v objeme 250 miliónov eur na štyri roky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NR SR Národná rada Slovenskej republiky