Terminál intermodálnej prepravy Žilina by mal prevádzkovať koncesionár

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|||
Železnice Slovenskej republiky vyhlásili verejné obstarávanie na prevádzkovateľa Terminálu intermodálnej prepravy Žilina formou koncesie. Foto: zsr.sk.

Vláda schválila návrh projektu na výber prevádzkovateľa Terminálu intermodálnej prepravy Žilina formou koncesnej zmluvy na základe verejného obstarávania. Železnice Slovenskej republiky majú vyhlásiť súťaž do tridsať dní.

BRATISLAVA 15. novembra (SITA) – Vybudovaný verejný Terminál intermodálnej prepravy (TIP) Žilina by mal prevádzkovať koncesionár. Vláda v stredu schválila návrh projektu Ministerstva dopravy a výstavby SR na výber prevádzkovateľa tohto terminálu formou koncesnej zmluvy.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú vyhlásiť verejné obstarávanie na výber prevádzkovateľa terminálu formou verejnej súťaže do tridsať dní po schválení vládou.

Prevádzkovateľ bude platiť koncesionárske poplatky

Terminál Žilina zostane vo vlastníctve štátu a budúci koncesionár ho podľa zámeru bude prevádzkovať tridsať rokov. ŽSR ako štátny správca železničnej infraštruktúry budú vyberať koncesionárske poplatky od prevádzkovateľa terminálu.

Nemôže ním byť dopravný podnik, ktorý by ho zároveň využíval, aby nekonkuroval dopravcom a prevádzkovateľom kombinovanej dopravy, ktorí budú terminál využívať ako zákazníci.

Érsek: Na vlaky treba dostať čo najviac tovaru

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) po rokovaní vlády povedal, že žilinské prekladisko je na dobrom mieste. „Trend je, aby sme čo najviac tovaru dostali na vlaky a odtiaľ na krátku vzdialenosť prekladali kontajnery na autá,“ povedal minister.

V blízkosti verejného terminálu v okolí Žiliny sú ďalšie dve súkromné prekladiská spoločnosti Rail Cargo Operator – ČSKD a automobilky Kia Motors Slovakia.

Administratívna budova terminálu Žilina. Foto: zsr.sk.

Štát by mal na poplatkoch získať ročne 352 tisíc eur

Prevádzkovateľ bude musieť zaplatiť 15 % z celkových investičných nákladov na výstavbu terminálu formou koncesionárskych poplatkov počas pätnástich rokov, pričom ceny jeho služieb bude kontrolovať Dopravný úrad.

Štát by mal na koncesionárskych poplatkoch získať ročne zhruba 352 tis. eur. Základná výška koncesného poplatku pred diskontáciou za pätnásť rokov dosahuje 3,87 mil. eur. Koncesionár bude môcť uskutočniť druhú etapu výstavby terminálu na vlastné náklady.

Výstavba terminálu stála skoro 26 miliónov eur

Prvá etapa výstavby TIP Žilina stála 25,81 mil. eur, z toho peniaze z Kohézneho fondu Európskej únie tvorili 13,3 mil. eur (51,5 %). Projekt bol realizovaný v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a je súčasťou medzinárodného nákladného koridoru (RFC 5) Baltic – Adriatic.

Kolaudačné rozhodnutie o povolení užívania terminálu je právoplatné od 7. septembra 2015. Súčasťou terminálu sú verejná železničná sieť a verejné servisné zariadenia. V druhej etape majú byť dobudované najmä manipulačné, skladovacie a parkovacie plochy.

Odhadované prevádzkové náklady terminálu v roku 2018 sú 800,2 tis. eur a do roku 2021 by sa mali zvýšiť na 1,23 mil. eur. Predpokladané konsolidované príjmy pri objeme prekládok 40 tisíc intermodálnych prepravných jednotiek v roku 2021 sú kalkulované vo výške 1,32 mil. eur.

vlak železnica žilina terminál
Spevnené plochy terminálu. Foto: zsr.sk. Foto: ilustračné, zsr.sk.

Terminál si už prezreli zástupcovia ôsmich spoločností

V rámci testovania trhu bolo oslovených 57 spoločností v šestnástich krajinách Európy fungujúcich v oblasti intermodálnej prepravy. Na obhliadkach terminálu Žilina v marci tohto roka boli zástupcovia ôsmich spoločností – Metrans /Danubia/, a. s., Dunajská Streda, Rail Cargo Operator – ČSKD, s. r. o., Žilina, TransContainer – Slovakia, a. s., Košice, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Adria Kombi d. o. o., Ľubľana, ČD-DUSS Terminál, a. s., Lovosice, PCC Intermodal S. A., Gdyňa a DB Schenker. Záujem mala aj firma Gysev Sopron, Zrt., z maďarského Šopronu, ale prehliadky sa nezúčastnila.

Komisia bude terminál monitorovať prvé tri roky

Návrh projektu na výber prevádzkovateľa terminálu Žilina je v súlade s metodikami k projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP) a s rozhodnutím Európskej komisie (EK) zo 17. júla 2013, ktorým schválila štátnu pomoc na výstavbu a prevádzku verejných terminálov intermodálnej dopravy na Slovensku.

Generálne riaditeľstvo EK pre hospodársku súťaž bude monitorovať prvé tri roky prevádzky terminálu Žilina a podľa výsledkov rozhodne, či povolí výstavu ďalších terminálov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky