Súťaž na výstavbu časti R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany by mala začať tento týždeň

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Začiatok tendra na zhotoviteľa ďalšieho úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška je plánovaný v januári 2019.

Súťaž na výstavbu druhého úseku na budúcej rýchlostnej ceste R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov by mala byť vyhlásená tento týždeň. Informoval o tom v pondelok minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) s tým, že začiatok tendra na zhotoviteľa ďalšieho úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška tiež v dĺžke viac ako 14 kilometrov je plánovaný v januári 2019. Oba úseky sú v procese prípravy a vypracovania dokumentácie na ponuku.

„Súbežne bežia výkupy pozemkov, lebo bez toho nedostaneme právoplatné stavebné povolenia, pokiaľ nie sú vykúpené pozemky. V Košiciach dokončujeme výkupy, myslím, že aj na ostatných úsekoch to ide priebežne. Kým budú vyhodnotené súťaže, budú vykúpené aj pozemky,“ odpovedal minister Érsek na otázku agentúry SITA o stave zabezpečenia majetkovo-právneho vysporiadania pre oba spomínané úseky R2.

Peniaze na nové úseky sú dohodnuté

Pokiaľ ide o zabezpečenie financovania výstavby, čo je podmienkou vyhlásenia súťaže na zhotoviteľa, minister uviedol, že o tom bude hovoriť vtedy, keď bude poznať reálnu vysúťaženú cenu. „Súťaž vždy generuje inú cenu, ako bola odhadovaná. Finančné krytie je na päť rokov rozložené, je dohodnuté s ministerstvom financií. Neobávam sa, že úseky, ktoré sa začnú stavať, nebudú finančne kryté,“ uviedol Érsek.

Pôvodne sa uvažovalo, že na jeden z dvoch úsekov R2 pri Košiciach a Rožňave by mali byť použité peniaze z prostriedkov Európskej únie. Minister dopravy povedal, že ešte nie je isté, či na to budú zdroje EÚ, hoci na R2 je možné stavať s ich využitím.

Ilustračné foto: pixabay.com.
Presun peňazí z iných programov

Ministerstvo dopravy má záujem využiť na výstavbu infraštruktúry prostriedky EÚ z operačných programov iných rezortov so slabším čerpaním. Európske zdroje vo vlastnom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra má už totiž vyhradené na jednotlivé projekty a peniaze na viaceré ďalšie projekty chýbajú.

„Niektoré ministerstvá nie sú schopné plniť programy a preto sme požiadali cez vládu všetkých ministrov o realokáciu prostriedkov, ktoré neminú, na dopravu. Sme pripravení v určitých projektoch tieto prostriedky vyčerpať. K tomu bude treba súhlas ešte Európskej komisie,“ povedal Érsek. To je podľa neho potrebné, aby mohli využiť peniaze z iných programov do roku 2023. Rezort dopravy môže tak získať navyše viac ako 200 mil. eur, napríklad z Ministerstva životného prostredia SR by mohlo dostať zhruba 90 mil. eur.

||||
Rozostavaný úsek D1 Budimír – Bidovce. Foto: SITA/Viktor Zamborský.
V tomto roku žiaden nový úsek 

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v tomto roku neodovzdá do prevádzky žiadne nové úseky diaľnic či rýchlostných ciest. Do konca budúceho roka by mal byť vybudovaný iba úsek D1 Budimír – Bidovce (14,5 km).

Aktuálne trvajú súťaže na výstavbu štyroch nových úsekov v dĺžke 31 km – R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce (13,5 km), R2 Kriváň – Mýtna (9,15 km), R3 Tvrdošín – Nižná (4,4 km) a R4 Prešov severný obchvat 1. etapa (4,3 km). Stavebné práce na týchto úsekoch by sa mohli začať v budúcom roku po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými zhotoviteľmi.

Vo výstavbe je šesť úsekov D1 a D3 v dĺžke 68 km a jeden privádzač D1 (2,6 km) v pôsobnosti NDS, ako aj dva úseky D4 a tri úseky R7 v rámci PPP projektu v dĺžke 59 km. Väčšina rozostavaných úsekov je v omeškaní a nebudú hotové v pôvodných plánovaných lehotách.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia