Štúdia realizovateľnosti obnovy železničnej stanice v Nitre rieši štyri varianty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Nitra_stanica.jpg
Foto: ŽSR
O výsledkoch štúdie budú Železnice SR informovať Ministerstvo dopravy a výstavby SR, následne štát rozhodne o ďalšom postupe

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už majú v rukách štúdiu realizovateľnosti obnovy železničnej stanice v Nitre. Za 123-tisíc eur ju vypracovala spoločnosť Izolstav-ZA, s.r.o., ktorá vyhrala verejnú súťaž.

Štúdia rieši štyri varianty obnovy železničnej stanice a jej okolia: rekonštrukciu existujúcej budovy, výstavbu nového objektu, terminál integrovanej osobnej prepravy – TIOP Nitra a revitalizáciu budovy stanice formou PPP projektu.

„Schválenie konkrétnej alternatívy bude možné po zapracovaní pripomienok a zhodnotení jednotlivých variantov,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč.

O výsledkoch štúdie budú železnice informovať Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Následne štát ako vlastník železničnej infraštruktúry rozhodne o ďalšom postupe.

Termín odovzdania štúdie sa posúval

Pôvodne mal zhotoviteľ štúdiu odovzdať do 26. januára 2019. Termín sa na žiadosť firmy posunul do konca apríla.

„Zhotoviteľ štúdie realizovateľnosti na pracovnom stretnutí 6. mája prezentoval štúdiu ŽSR. Pracovná verzia štúdie bola týmto odovzdaná a v súčasnosti prebieha proces jej pripomienkovania,“ povedal Lukáč.

Ako ďalej dodal, spracovaním štúdie realizovateľnosti ŽSR plnia úlohu vyplývajúcu z memoranda o spolupráci pri obnove železničnej stanice v Nitre, ktoré podpísali s mestom Nitra 22. júna 2016 na základe uznesenia vlády SR z 30. septembra 2015.

Náklady zatiaľ neznáme

Náklady na rekonštrukciu nitrianskej stanice ŽSR pred niekoľkými rokmi vyčíslili na zhruba štyri milióny eur bez DPH. V súčasnosti pokladajú otázku finančných nákladov za otvorenú.

„Predpokladané investičné náklady na obnovu/revitalizáciu železničnej stanice bude možné kvantifikovať až po pripomienkovom konaní, zapracovaní pripomienok a odovzdaní finálnej verzie,“ uviedol hovorca.

Nitra_stanica_int.jpg
Foto: ŽSR

Železničná stanica v Nitre je už roky v zlom stave. Výpravná budova pochádza z roku 1876, nepatrí však medzi pamiatkovo chránené objekty. V roku 1921 k nej pristavali menšiu budovu. Koľajisko má osem dopravných koľají, 13 manipulačných a jednu odstavnú.

O obnove nitrianskej stanice sa hovorí už roky. Projektová dokumentácia pre stavebné povolenie na rekonštrukciu je hotová od roku 2008. Na samotnú investíciu však chýbali peniaze.

Snažia sa o spojenie s Bratislavou

Železnice SR v rámci Nitrianskeho kraja tento rok pokračujú v prácach na Termináli intermodálnej prepravy Lužianky. Zároveň zabezpečujú spracovanie štúdie realizovateľnosti pre výstavbu novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom, ktorá by priniesla priame vlakové spojenie Nitry s Bratislavou.

O priame železničné prepojenie s hlavným mestom sa už roky usiluje Nitriansky samosprávny kraj aj mesto Nitra.

„Už 15 rokov upozorňujem na to, že Nitra je jediné krajské mesto, ktoré je odrezané od elektrifikovanej železnice,“ vyjadril sa nitriansky župan Milan Belica 7. mája po návšteve prezidenta Andreja Kisku v Nitre, ktorého informoval o tomto probléme.

Výstavba novej trate podľa neho nie je technicky ani finančne náročná a priniesla by odľahčenie cestnej dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky