Strana SaS navrhuje zrušiť regulácie v taxislužbách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vytvoriť vhodnejšie podmienky na podnikanie a prijať opatrenia na predchádzanie nelegálnej činnosti taxislužieb je zámerom návrhu novely zákona o cestnej doprave. Ilustračné foto: pixabay.com.

Jedinou podmienkou pre podnikanie v taxislužbe, ktorú chcú liberáli v zákone ponechať, je mať namontovaný taxameter vo vozidle a zároveň informáciu o tarife za kilometer pre pasažiera.

Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) chce zrušiť všetky regulácie v taxislužbách. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej doprave, ktorý predstavili liberáli v stredu na tlačovej besede. Právna úprava by mohla okrem iného zmierniť napätie medzi taxikármi a vodičmi, ktorí prepravujú osoby s využitím rôznych aplikácií.

„Na zákone sme pracovali dlhšiu dobu a nie je to teda len aktuálna reakcia na utorňajší protest bratislavských taxikárov. Diskutovali sme niekoľko týždňov s odbornou verejnosťou, skúmali legislatívu aj v iných krajinách,“ priblížil tímlíder pre dopravu Miroslav Ivan.

Regulácia taxislužieb je podľa liberálov prísna

Jedinou podmienkou pre podnikanie v taxislužbe, ktorú chce SaS v zákone ponechať, je mať namontovaný taxameter vo vozidle a zároveň informáciu o tarife za kilometer pre pasažiera. „Všetky ostatné regulácie, ktoré dodnes taxikári musia spĺňať, v zákone rušíme,“ povedal Ivan.

Ako priblížil, ide o povinnosti ako preukazovanie odbornej spôsobilosti, povinnosť mať taxi-stanovište, finančná zábezpeka tisíc eur, minimálny vek 21 rokov, respektíve prax, povinné psychotesty, či požiadavky na vozidlá.

„Myslíme si, že táto regulácia je prísna,“ vyhlásil tímlíder pre dopravu. Liberáli tiež navrhujú vznik novej formy voľnej živnosti pod názvom „zmluvná nepravidelná preprava“.

Živnostenské oprávnenie by malo byť k dispozícii vo vozidle

„Bude na princípe dohody medzi poskytovateľom a spotrebiteľom, pričom v rámci tejto voľnej živnosti, bude povinnosťou mať živnostenské oprávnenie k dispozícii vo vozidle. Spotrebiteľ, teda prepravovaná osoba, musí byť informovaný vopred o maximálnej cene prepravy, čo vidíme ako istý stupeň ochrany spotrebiteľa,“ priblížil Ivan.

Podľa liberálov má spotrebiteľ rozhodovať o tom, kto na trhu prežije. „Sme presvedčení, že o úspešnosti má rozhodovať zákazník a nie prísna regulácia,“ uzavrel Ivan.

Novoznikajúce Občianske združenie koncesných taxikárov s liberálmi nesúhlasí

Novovznikajúce Občianske združenie koncesných taxikárov v reakcii uviedlo, že s návrhom liberálov na zrušenie regulácie pre taxislužby striktne nesúhlasí. Regulácia a podmienky pre výkon taxislužby v platnom zákone o cestnej doprave, ktorý schválila bývalá vláda aj s účasťou SaS, sú podľa uvedeného združenia nastavené dobre a vyhovujúco.

„Návrh z dielne strany Sloboda a Solidarita považujeme za účelovo vytvorený pre konkrétnu zahraničnú spoločnosť Uber, ktorej vodiči v súčasnej dobe podnikajú nie na hrane zákona, ale za hranicou zákona. Je nemysliteľné, aby bola slovenská legislatíva upravovaná po lobingu jednej nadnárodnej spoločnosti, na úkor samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré doteraz spĺňali a stále spĺňajú štátom stanovené podmienky,“ uviedlo združenie.

Regulácia taxislužby je podľa združenia txikárov nutná

Regulácia odvetvia taxislužby je podľa združenia taxikárov nutná, keďže ľudia vykonávajúci túto činnosť, berú na seba zodpovednosť za zdravie a životy svojich zákazníkov. „Pýtame sa, akým spôsobom chce v prípade schválenia tohto návrhu štát chrániť zákazníkov, keď v prípade úrazov, prípadne smrti zavinených vodičmi, ktorí nie sú štátom nijako kontrolovaní a nepodliehajú žiadnej regulácii, resp. nespĺňajú ani elementárne požiadavky na bezpečnosť pre zákazníkov,“ upozornilo združenie taxikárov.

Ako dodalo, plánuje pripraviť otvorený list najvyšším ústavným činiteľom a predsedom všetkých parlamentných strán, aby navrhovanú novelu zákona nepodporili.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie SaS Sloboda a Solidarita