SR má pripomienky k návrhu nariadenia EP o autokarovej a autobusovej doprave

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: SAD Prešov.

Na základe predbežného stanoviska Ministerstva dopravy a výstavby SR k nariadeniu ide najmä o hospodársku analýzu, ktorá by sa mala uskutočňovať podľa jednotných pravidiel pri udeľovaní povolení na prevádzku autobusových liniek a na prístup k staniciam.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) má pripomienky k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, ktorým sa má zmeniť nariadenie o spoločných pravidlách prístupu na medzinárodný trh autokarovej a autobusovej dopravy z roku 2009.

Na základe predbežného stanoviska rezortu k nariadeniu ide najmä o hospodársku analýzu, ktorá by sa mala uskutočňovať podľa jednotných pravidiel pri udeľovaní povolení na prevádzku autobusových liniek a na prístup k staniciam.

Pre hospodársku analýzu by mali byť aspoň rámcové pravidlá

„Európska komisia navrhuje, aby takáto hospodárska analýza bola podmienkou na udeľovanie týchto povolení, ale nestanovuje jednotné pravidlá pre členské štáty, podľa ktorých by sa hospodárska analýza mala vykonávať,“ povedal vo štvrtok štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Peter Ďurček (SNS) pre agentúru SITA. Predtým o tom informoval členov parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti.

Rezort dopravy po skúsenostiach v železničnej doprave by privítal, keby boli určené aspoň rámcové pravidlá pre vykonávanie hospodárskej analýzy. „Pokiaľ by boli pravidlá stanovené, boli by sme radi, keby boli účinne presadzované a harmonizované v členských štátoch, aby nevznikali rozdiely v prístupoch k autobusovej preprave,“ uviedol Ďurček.

|
Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Peter Ďurček. Foto: MDV.

Nemalo by ísť o zásadný vplyv na autobusovú dopravu

Ministerstvo dopravy zatiaľ nepredpokladá, že by to malo mať zásadný vplyv na podmienky prevádzky autobusovej dopravy. Závisí to od toho, ako budú nastavené pravidlá. „Môže sa to dotknúť povolení v prípadoch, kde ide o (autobusové) linky vykonávané vo verejnom záujme. To znamená, kde sú dotované linky a dávajú sa verejné financie, tam sa to môže dotknúť,“ dodal Ďurček. Prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme na Slovensku objednávajú a finančne podporujú samosprávne kraje.

Nezávislý regulačný orgán pre osobnú cestnú dopravu

Členské štáty podľa návrhu nariadenia, napríklad, majú vymenovať jeden vnútroštátny regulačný orgán pre osobnú cestnú dopravu, nezávislý od akéhokoľvek iného verejného subjektu. Môže to byť nový alebo existujúci orgán. „Cieľom tejto požiadavky je zabrániť prípadným konfliktom záujmov v prípade, že regulačný orgán uskutočňuje hospodársku analýzu, ktorej zámerom je určiť, či je ohrozená hospodárska rovnováha zmluvy o službách vo verejnom záujme, alebo keď koná ako odvolací orgán pre prístup k staniciam,“ vyplýva z dôvodovej správy k návrhu nariadenia.

Nezávislosť by mali zabezpečiť aj určené postupy vymenúvania zamestnancov. Orgán by mal získavať požadované informácie a presadzovať svoje rozhodnutia primeranými sankciami, pričom jeho veľkosť by mala zodpovedať objemu činností v osobnej cestnej doprave v členskom štáte.

Ilustračné foto: regiojet.sk.

O analýzu budú môcť požiadať iba zainteresované strany

Povolenie pre novú dopravu cestujúcich vo vnútroštátnej pravidelnej doprave do sto kilometrov vzdušnou čiarou bude možné zamietnuť, ak ohrozuje hospodársku rovnováhu zmluvy o službách vo verejnom záujme. Túto vzdialenosť možno zvýšiť na 120 kilometrov, ak nová navrhovaná doprava má obsluhovať miesto odchodu a miesto určenia, na ktorých je už doprava zabezpečená jednou alebo viacerými zmluvami o službách vo verejnom záujme. Rozhodnutia o zamietnutí povolení alebo udelení obmedzených povolení musia byť odôvodnené. Iba určené zainteresované strany budú môcť požiadať regulačný orgán o vykonanie hospodárskej analýzy.

Žiadosti autobusových dopravcov o prístup k staniciam by sa podľa návrhu mali zamietnuť len v prípade, že stanica nemá dostatočnú kapacitu. Rozhodnutia o týchto žiadostiach by mali byť prijaté do dvoch mesiacov a mali by byť primerane odôvodnené. Dopravcovia by mali mať možnosť podať regulačnému orgánu odvolanie proti rozhodnutiam a rozhodnutie regulačného orgánu by malo byť záväzné.

Ilustračné foto: FlixBus.

Prekážky brzdia rozvoj medzimestskej dopravy

Nariadenie z roku 2009 určuje pravidlá pre podniky pôsobiace na medzinárodnom trhu osobnej cestnej dopravy a na ďalších národných trhoch okrem trhu vlastného členského štátu usadenia (známe ako kabotáž). Hodnotenie nariadenia v rokoch 2015 až 2017 ukázalo, že pôvodný cieľ – podpora autobusovej a autokarovej dopravy ako udržateľnej alternatívy individuálnej automobilovej dopravy – bol dosiahnutý len čiastočne.

„Ako hlavné problémy boli určené prekážky na národných trhoch brzdiace rozvoj medzimestskej autokarovej a autobusovej dopravy a nízky podiel udržateľných druhov osobnej dopravy. Zámerom tohto návrhu, ktorý je iniciatívou regulačnej vhodnosti a efektívnosti, je tieto nedostatky napraviť,“ uvádza dôvodová správa.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať