Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: google.sk.
22. novembra 2018 17:24 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Spochybňovanie zmlúv Banskobystrického kraja s autobusovými dopravcami je podľa ich zväzu nesprávne

Zväz autobusovej dopravy vyzýva Banskobystrický samosprávny kraj a dopravcov, aby konštruktívne rokovali a uzavreli dohodu. 

Spochybňovanie platnosti zmlúv predĺžených formou dodatku v zmysle platného nariadenia EÚ a rovnako spochybňovanie investícií do autobusov, ako aj odpisovania tejto investície ako možného dôvodu na predĺženie zmluvy hodnotí Zväz autobusovej dopravy (ZAD) ako vecne nesprávne.

Zhodli sa na tom autobusoví dopravcovia v reakcii na situáciu, ktorá nastala v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) vo vzťahu so SAD Zvolen a SAD Lučenec zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu v kraji. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa zväzu Eva Vozárová, táto problematika bola jednou z tém posledného tohtoročného zhromaždenia ZAD.

Dohoda je v záujme cestujúcich

Predstavitelia zväzu vnímajú celú situáciu aj ako dôsledok nevhodnej komunikácie s následným vyvolaním prílišných emócií, čo určite neprospieva verejnej doprave. Podľa ZAD je nevyhnutné, aby BBSK a dopravcovia konštruktívne rokovali. „Je v záujme celej cestujúcej verejnosti, aby si obe zúčastnené strany zasadli za rokovací stôl a čím skôr uzatvorili dohodu, ktorá jasne stabilizuje situáciu v prímestskej autobusovej doprave v kraji,“ uviedol prezident ZAD Peter Sádovský.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský. Foto: SITA/Braňo Bibel.
Predlžovanie zmlúv o polovicu ich dĺžky

Zhromaždenie zväzu konštatovalo, že jednorazové predlžovanie zmlúv o najviac 50 percent ich pôvodnej dĺžky je možným spôsobom, ako riešiť deficity dopravného trhu. ZAD zaujal tiež jasné stanovisko v súvislosti s účtovným odpisovaním vozidlových parkov dopravcov, ktoré sa aktuálne stalo predmetom sporu.

„Autobus je bezpochyby základným pracovným prostriedkom a kľúčovým aktívom autobusového dopravcu, bez ktorého nie je možné vykonávať autobusovú dopravu. Bez investícií do autobusov nie je možné udržiavať, prípadne zvyšovať kvalitu poskytovanej služby,“ uvádza sa v stanovisku zväzu, pre ktoré má k dispozícii aj podporujúce právne posudky.

Ilustračné foto: Slovak Lines.
Kraj odmieta plniť zmluvy s dopravcami

Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) odmieta plniť od januára 2019 zmluvy s dopravcami zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu v kraji. Predĺženie platnosti zmlúv s oboma dopravcami SAD Zvolen aj SAD Lučenec v dodatkoch o päť rokov, ktoré podpísalo bývalé vedenie BBSK, je podľa právnej analýzy vedenia kraja v príkrom rozpore so zákonom, predovšetkým s nariadením Európskeho parlamentu o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. V BBSK ustanovili odborný tím, ktorý má túto situáciu riešiť. Dopravcovia v kraji SAD Zvolen a SAD Lučenec trvajú na platnosti dodatkov a garantujú dopravnú obslužnosť aj po 1. januári budúceho roka.

Ilustračné foto: eurobus.sk.

Zväz autobusovej dopravy združuje najvýznamnejšie podniky na Slovensku poskytujúce výkony vo verejnom záujme v autobusovej doprave pre samosprávne kraje (spoločnosti slovenskej autobusovej dopravy SAD). Sektor slovenskej autobusovej dopravy ročne prevezie takmer 250 miliónov cestujúcich, prejde viac ako 230 miliónov kilometrov a jeho flotila predstavuje 4 300 vozidiel. ZAD má sedemnásť členov, ktorými sú najväčší autobusoví dopravcovia na Slovensku.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame