Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Špeciálnu vetraciu šachtu majú štyri železničné tunely. Foto: ŽSR.
16. februára 2018 17:18 Železničná doprava od Nasa DopravaNasaDoprava.sk

Špeciálnu vetraciu šachtu majú štyri železničné tunely

Bratislavský tunel č. 1 a Bralský tunel majú otvorené vetranie komínovým ťahom, Bujanovský a Čremošniansky tunel využívajú nutnú výmenu vzduchu formou nútenej ventilácie. Železnice SR spravujú 76 železničných tunelov v dĺžke 45 tisíc metrov, väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály. 

V sieti Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) majú špeciálnu vetraciu šachtu štyri železničné tunely. Bratislavský tunel č. 1 (dĺžka 592,6 metra) na trati Bratislava – Kúty a Bralský tunel (3 011 metrov) na trati Horná Štubňa – Prievidza majú otvorené vetranie komínovým ťahom, Bujanovský tunel (3 410 metrov) na trati Košice – Žilina a Čremošniansky tunel (4 697 metrov) na trati Zvolen – Vrútky využívajú nutnú výmenu vzduchu formou nútenej ventilácie.

Štátny správca železničnej infraštruktúry sa stará o 76 železničných tunelov v dĺžke 45 tisíc metrov, z toho 69 jednokoľajných a sedem dvojkoľajných, väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály.

Tunelové vetranie. Foto: ŽSR.

V nových tuneloch sa uvažuje s elektrickými lokomotívami

Vetranie, či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené podľa železníc slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je v súčasnosti už samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.

„V nových železničných tuneloch sa uvažuje s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projektovom návrhu. Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách,“ informoval námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák.

Námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák. Foto: zsr.sk.

Vetranie v Čremošnianskom tuneli načas odstavili

Prevádzka vetrania v Čremošnianskom tuneli musela byť  na čas odstavená pre poruchu ložísk na motore ventilátora. Motor, slúžiaci na pohon ventilátora, má výkon 130 kilowattov. V rámci opráv sa na ňom podľa železníc vykonala impregnácia, vyváženie, sústruženie, oprava uhlíkov, púzdrovanie ložiskového štítu, oprava prasknutého ložiskového veku, výmena ložísk a uhlíkov a tiež povrchová úprava.

Opravený motor ventilátora začiatkom februára previezli späť k vetracej šachte a v týchto dňoch prebieha jeho spätné osadenie a následné prepojenie remenicou na ventilátor.

Čremošniansky tunel je unikátny aj z hľadiska vetrania. Foto: ŽSR.

Tunel je unikátny aj z hľadiska vetrania

Čremošniansky tunel je unikátny aj z pohľadu vetrania. „Ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom. Pri prevádzke parných a motorových rušňov dochádza k hromadeniu znečisteného vzduchu vo vrchole tunela. Preto bolo potrebné zabezpečiť odvetranie tunela vetracou šachtou,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Prirodzené vetranie voľným komínom nestačilo

Keďže vzdialenosti portálov k lomu sklonu nivelety sú rozdielne, vetracia šachta nie je zariadená priamo vo vrchole lomu, ale tak, aby bola zabezpečená výmena vzduchu v obidvoch častiach tunela v rovnakom čase. „Prirodzené vetranie voľným komínom bolo z hľadiska rýchlosti odvetrania tunela nedostatočné, preto v hornej časti ústia vetracej šachty bola vybudovaná ventilátorovňa k nútenému vetraniu“ priblížila Pavliková.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Foto: zsr.sk.

Najdlhší železničný tunel na Slovensku 

Jednokoľajový Čremošniansky tunel vybudovali v rokoch 1936 – 1939 a otvorili až koncom roku 1940. S takmer 4 700 metrami je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a najdlhší bol aj v bývalom Československu. Prekonáva najvyšší bod horského sedla Malý Šturec (890 metrov nad morom) medzi Veľkou Fatrou a Kremnickými vrchmi, spája obce Harmanec (okres Banská Bystrica) a Čremošné (okres Turčianske Teplice).

Vetraciu šachtu obsluhujú na železničnej stanici Čremošné

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli má výšku, resp. hĺbku 96 metrov a priemer 4,5 metra. Na povrchu je ukončená  oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom. „Celý ventilačný systém bol postupne opravený v rokoch 1995 a 1996. Obsluha zariadenia bola v roku 2009 modernizovaná prevádzkovaním rádiostaníc v Železničnej stanici Čremošné a vo vetracej šachte,“ poznamenala hovorkyňa ŽSR.

Obsluha vetracej šachty sa tak vykonáva v dopravnej kancelárii uvedenej stanice. „Vzhľadom na dĺžku tunela a obsah vzduchu v ňom sa vyžaduje vetranie desať minút na výmenu vzduchu v tuneli po zapnutí elektrického ventilátora,“ uviedla Pavliková.

Čremošniansky tunel je s dĺžkou takmer 4 700 metrov najdlhší na Slovensku. Foto: ŽSR.

Vetranie sa spúšťa po každej dvojici rýchlikov aj pri prácach v tuneli

Výpravca vetranie v tuneli spúšťa po každej dvojici rýchlikov (ak nie je dohodnutý iný režim spúšťania, napríklad pri prácach v tuneli), pri prácach spôsobujúcich prach a zadymenie v tuneli a pri pohybe ľudí v tuneli, pri vykonávaní pravidelnej údržby ventilačného zariadenia a individuálne podľa jeho uváženia (hustota dopravy, charakter vlakov). „V prípade, ak vlak zostane stáť z nezisteného dôvodu v tuneli, výpravca nesmie spustiť ventilátor, kým nezistí dôvod zastavenia vlaku a kým ho o to nepožiada vlakový personál,“ dodala Pavliková. Výpravca tiež nesmie spustiť ventilátor, ak má hlásený požiar vlaku.

 

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies