Sme rodina vyzýva vládu a premiéra k revízii programu Integrovaná infraštruktúra

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice
Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité. Foto: SITA/Martin Medňanský.

Opozičné hnutie tvrdí, že nevyužité peniaze v pôsobnosti jednotlivých ministerstiev po súhlase Európskej komisie by sa mohli presunúť na ministerstvo dopravy a využiť aj na výstavbu ďalších úsekov diaľnice D3 na Kysuciach.

BRATISLAVA – Opozičné hnutie Sme rodina vyzýva vládu a premiéra Petra Pellegriniho (Smer – SD), aby vykonal revíziu využívania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie na projekty v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 až 2020.

Zdôvodňuje to tým, že nevyužité peniaze v pôsobnosti jednotlivých ministerstiev po súhlase Európskej komisie by sa mohli presunúť na Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), ktoré je riadiacim orgánom OPII, aby sa mohli využívať aj na výstavbu ďalších úsekov diaľnice D3 na Kysuciach.

Štvrtinu projektov pripravovať do zásobníka

Predseda Sme rodina Boris Kollár vyslovil požiadavku pripravovať minimálne 25 percent projektov do zásobníka. „Keď sa uvoľnia takéto možné prostriedky, aby sa vedeli vybrať projekty a okamžite začať stavať. V minulosti, keď dopravu riadil Smer-SD, sa vyčerpalo iba 75 percent a 25 percent prostriedkov prepadlo,“ povedal Kollár. „Vyzývame vládu, aby urobila absolútnu revíziu OPII, aby sa uvoľnili tieto prostriedky, rokovalo s Bruselom a posunuli sa na dopravu,“ uviedol s tým, aby ich minister dopravy Arpád Érsek mohol využiť.

Obyvatelia Kysúc podľa lídra Sme rodina nemajú kvalitnú cestnú infraštruktúru. „Problém Kysúc je predovšetkým v tom, že sú relatívne priemyselné v blízkosti Žiliny a Moravsko-sliezskeho kraja, ale pre zanedbaný rozvoj plánovanej infraštruktúry sa práve život v tomto regióne stáva neznesiteľným,“ upozornil Kollár s tým, že ľudia tam praktický celý deň strávia v kolónach.

Predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár. Foto: SITA/Peter Maďar.

NDS by mala mať nadkontrahovaných 16 percent projektov

Expert Sme rodina pre dopravu Miloš Svrček pripomenul, že v minulom programovom období 2007 až 2013 Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyčerpali približne len 75 % zakontrahovaných prostriedkov. „Podľa nášho expertného tímu v hnutí Sme rodina by mali byť pripravené projekty minimálne v hodnote 125 % oproti súčasnej alokácii,“ povedal Svrček.

Podľa odpovede ministra dopravy na nedávnu interpeláciu predsedu hnutia NDS má v súčasnom programovom období nadkontrahovaných, teda pripravených, len 16 % projektov, v predošlom období to bolo 25 %.

Peniaze možno presúvať aj medzi prioritnými osami

„Chceme vyzvať ministra dopravy, aby túto manažérsku chybu zastavil, opravil a začal rokovať s ministrom financií o nadkontrahovaní projektov. Aby nedošlo k situácii, že máme pripravené finančné prostriedky zo zdrojov Európskej únie a nakoniec prepadnú kvôli nejakým zmenám,“ uviedol Svrček. Upozornil, že rezort dopravy nemá dostatok peňazí ani na výstavbu plánovaných úsekov rýchlostnej cesty R2 na juhu Slovenska.

„V rámci prioritných osí je možnosť presúvať finančné prostriedky. Napríklad, z informatizácie, tam budú voľné prostriedky. Predpokladám, že v plnej výške sa nevyužijú a pán minister asi uvedené finančné prostriedky použije na výstavbu R2,“ poznamenal Svrček s tým, že dôležitá je aj D3. Ako dodal, nielen na juhu, ale aj na severe Slovenska žijú ľudia a minister by mal podľa neho takto postupovať aj pri rokovaní s ministrom financií, aby sa zakontrahovali dostatočné zdroje EÚ a neprepadli.

Tímlíder pre dopravu za Sme rodina Miloš Svrček (vľavo) a predseda hnutia Boris Kollár. Foto: Sme rodina.

Na diaľnice už nie sú voľné žiadne peniaze z EÚ

Ministerstvo dopravy informovalo, že robí všetko preto, aby boli všetky peniaze z fondov EÚ využité čo najefektívnejšie. „V súvislosti s kritikou týkajúcou sa nedočerpania peňazí na projekty v Operačnom programe Doprava by sme pána Kollára chceli upozorniť, že OP Doprava bol aj v minulosti ako jeden z mála programov vyčerpaný naplno,“ uviedol rezort dopravy.

„Už dnes nemáme v OPII žiadne voľné peniaze z eurofondov na výstavbu diaľnic, pretože všetky sú pridelené na konkrétne stavby a je to najúspešnejší operačný program na Slovensku z pohľadu čerpania fondov,“ tvrdí ministerstvo dopravy. Všade, kde sú pripravené projekty, podľa rezortu rozbiehajú súťaže a rovnako intenzívne pokračuje výstavba a príprava projektov aj na Kysuciach.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Foto: SITA/Diana Černáková.

Peniaze na nové úseky rýchlostných ciest poskytne štát

„V prípade prípravy rýchlostných ciest na juhu Slovenska sa nestala manažérska chyba, ale pán Érsek práve odstraňuje manažérsku chybu z minulosti, keď si kompetentní dvadsať rokov nevšímali, že aj na juhu žijú ľudia a zanedbaná infraštruktúra im sťažuje život,“ upozornilo ministerstvo dopravy.

Ako dodalo, už dnes musí rokovať s ministerstvom financií o výstavbe nových úsekov rýchlostných ciest zo štátneho rozpočtu, keďže vo fondoch EÚ už nie sú žiadne voľné peniaze. „Rezort dopravy je samozrejme pripravený využiť všetky dodatočné peniaze a má pripravený dostatok projektov, ktoré by sa z peňazí z iných operačných programov mohli podporiť. Tento proces však musí schváliť nielen slovenská vláda, ale aj Európska únia,“ uzavrelo ministerstvo dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRSme rodina - Boris Kollár