Slovensko získa od EIB nový úver na dopravné projekty za takmer 320 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
|||
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (vľavo) a viceprezident Európskej investičnej banky Vazil Hudák po podpise dokumentov k úveru. Foto: SITA/Branislav Bibel.

Minister dopravy Arpád Érsek a viceprezident Európskej investičnej banky Vazil Hudák podpísali posledné dokumenty potrebné na to, aby Slovensko mohlo čerpať nový výhodný úver EIB na spolufinancovanie zdrojov Európskej únie.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a podpredseda Európskej investičnej banky (EIB) Vazil Hudák v pondelok podpísali posledné dokumenty potrebné na to, aby Slovensko mohlo čerpať nový výhodný úver EIB na spolufinancovanie zdrojov Európskej únie.

Ide o druhý rámcový úver v objeme 319,6 mil. eur z celkovej sumy 670 mil. eur na financovanie dopravných projektov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra a Nástroj na prepájanie Európy.

Peniaze na spolufinancovanie projektov

„Potvrdzuje to, že ministerstvo dopravy čerpá európske financie. Potrebujeme tieto financie na zálohovanie alebo spolufinancovanie podielu, ktorý má SR pri týchto projektoch,“ povedal minister dopravy a výstavby po podpise dokumentov. „Som veľmi rád, že ešte pred Vianocami sa nám podarilo podpísať túto zmluvu a pokračujeme v čerpaní. Dúfam, že sme dobre pripravení a banka nám túto garanciu dá, čiže môžeme ísť ďalej v projektoch,“ uviedol Érsek.

Arpád Érsek
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek Foto: SITA/Branislav Bibel.
Spájanie prostriedkov EIB a EÚ

Viceprezident EIB Vazil Hudák informoval, ž významné poskytovanie úverov na investície do infraštruktúry je dobrým príkladom toho ako efektívne spájať financovanie EIB s finančnými prostriedkami EÚ v prospech miestneho hospodárstva.

„Ide o uzavretie finančného kontraktu, ktorého priamym partnerom pre EIB je ministerstvo financií. Touto pôžičkou EIB pomáha spolufinancovať zdroje v rámci operačného programu a využívať európske zdroje, ktoré prichádzajú na Slovensko a majú podporovať rozvoj dopravnej infraštruktúry,“ uviedol Hudák.

Viceprezident Európskej investičnej banky Vazil Hudák. Foto: SITA/Branislav Bibel.
Úver možno začať čerpať po využití prvého úveru

Vláda schválila 5. decembra návrh na uzavretie dohody o financovaní medzi EIB a Slovenskou republikou – Rámcový úver na spolufinancovanie investícií v oblasti dopravy v programovom období 2014 – 2020. Úver bude možné čerpať do 31. júna 2023, splácanie úveru sa predpokladá maximálne do 25 rokov od čerpania prvej tranže.

Úver od EIB sa bude môcť začať čerpať až po úplnom načerpaní a alokovaní prvého rámcového úveru v objeme 350 mil. eur z roku 2015. Aj druhý úver bude možné čerpať maximálne v troch tranžiach, pričom výška každej tranže bude minimálne 100 mil. eur. Samotné schválenie úveru od EIB nebude mať vplyv na zvýšenie štátneho dlhu.

Diaľnice a rýchlostné cesty
Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová. Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová.
Z prvého úveru využili 105 miliónov eur

Z prvého rámcového úveru vo výške 350 mil. eur bola zatiaľ čerpaná prvá tranža v sume 105 mil. eur v septembri 2016. Aktuálne Ministerstvo financií SR v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR pripravuje podklady na čerpanie druhej tranže úveru v sume 200 mil. eur, ktorá by mala byť čerpaná začiatkom roku 2019.

Peniaze na diaľnice, železnice, električky, trolejbusy

Z nového úveru od EIB by mali byť financované viaceré projekty, napríklad, výstavba úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Hubová – Ivachnová, výstavba diaľničného privádzača Lietavská Lúčka – Žilina, ako aj dobudovanie základného diaľničného koridoru D3 v úsekoch Svrčinovec – Skalité a Strážov – Žilina.

ŽSR - Trnava
Ilustračné foto: ŽSR.

Peniaze z úveru majú ísť aj na dobudovanie obchvatu Brezna na ceste I/66, rekonštrukcia cesty I/77 Smilno – Svidník, obnovu mostu v Čadci na ceste I/11, dobudovanie juhozápadného obchvatu Bardejova na ceste I/77, či na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR. Taktiež na modernizáciu železničnej trate Púchov – Žilina, vybudovanie nového mostu cez Dunaj medzi mestami Komárno a Komárom, a tiež na nákup nových električiek pre Bratislavu a Košice, obnovu trolejbusov v Prešove a Žiline.

EIB poskytla SR od roku 1993 úvery v sume 5,3 mld. eur. SR sa stala akcionárom EIB vstupom do Európskej únie 1. mája 2004.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie EIB Európska investičná banka