Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Slovenská strela jazdí medzi Prahou a Bratislavou 80 rokov

Pohľad na vlak smerujúci do Prahy počas Press Tripu organizovaného pri príležžitosti 80. výročia zavedenia vlaku Slovenská strela. SITA/Marek Mrvišš

České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko, ktoré expresné vlakové spojenie medzi Prahou a Bratislavou v súčasnosti spoločne prevádzkujú, pri príležitosti výročia Slovenskej strely pokrstili expresný rušeň radu 380 dizajnom. 

Expresný vlak Slovenská strela začal premávať medzi Prahou a Bratislavou pred 80 rokmi. České dráhy, a. s. (ČD) a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktoré vlakové spojenie v súčasnosti spoločne prevádzkujú, pri tejto príležitosti vo štvrtok pokrstili expresný rušeň radu 380 výročným dizajnom. Súpravy pokračujú do Maďarska, resp. Nemecka a ich partnermi sú tamojší národní vlakoví dopravcovia MÁV-Start a Deutsche Bahn.

„Slovenská strela je medzi železničiarmi legendou, či hovoríme o unikátnom technickom diele v podobe motorového vozňa série M 290.0, ktorý je dodnes zachovaný v kopřivnickom múzeu, alebo o expresnom spojení Bratislavy a Prahy, ktoré oslavuje 80. výročie,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ČD Pavel Krtek.

„Slovenská strela je i napriek osemdesiatročnému jubileu pre železničiarov na Slovensku i v Čechách stále veľmi významný symbol rýchlosti, komfortu a vyspelosti oboch našich krajín,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Zdôraznil, že vlak s týmto menom jazdí tak dlho napriek politickým, spoločenským a ekonomickým zmenám a stále poskytuje spojenie oboch metropol.

Legendárny predvojnový motorový expres Slovenská strela prvý raz vyrazil z Bratislavy do Prahy 13. júla 1936. Čas jazdy vtedy dosahoval 4 hodiny 52 minút, priemerná rýchlosť bola 81,5 kilometra za hodinu a maximálna rýchlosť 130 km za hodinu. Denne jazdil jeden vlak a mal jednu zastávku. Vlak mal dĺžku 25 metrov, kapacitu 72 miest len v druhej triede, hmotnosť 36 ton a výkon 246 kilowattov (kW).

V súčasnosti expres prejde trať medzi Bratislavou a Prahou za tri hodiny 58 minút, jazdí každé dve hodiny pri priemernej rýchlosti 100 km za hodinu a maximálnej rýchlosti 160 km za hodinu. Sedem spojení denne má päť zastávok. Súprava je dlhá 203 metrov, má kapacitu 402 miest, z toho 58 miest v 1. triede a 344 miest v 2. triede. Hmotnosť vlaku je 470 ton a výkon 6 400 kW.

Spojenie Bratislavy a Prahy bude rýchlejšie

„Tento rok sme na trasu nasadili zmodernizované osobné vozne 2. triedy a vypísali sme výberové konanie na nákup 50 nových komfortných expresných vozňov na rýchlosť 200 km/h, ktoré chceme v budúcnosti nasadiť práve na spojenie medzi Bratislavou a Prahou,“ priblížil člen predstavenstva ČD zodpovedný za osobnú dopravu Michal Štěpán.

„Chceli by sme tiež pokračovať v zrýchľovaní tohto spojenia. Obaja národní správcovia infraštruktúry pripravujú modernizáciu ďalších úsekov koridoru Bratislava – Praha,“ povedal člen predstavenstva ZSSK Karol Martinček, ktorý má v gescii riadenie úseku obchodu. Českí železničiari chcú zmodernizovať úsek medzi stanicami Choceň a Ústí nad Orlicí a na Slovensku by mala byť zmodernizovaná trať od česko-slovenskej hranice do Bratislavy na rýchlosť 200 km za hodinu.

„Po dokončení týchto projektov by sa mohla cesta Bratislava – Praha skrátiť približne o ďalších pätnásť až dvadsať minút. Skutočnú revolúciu pre železničné spojenie Bratislavy a Prahy by predstavovala realizácia vysokorýchlostnej trate Brno – Praha, o ktorej sa v ČR začína diskutovať. Cesta rýchlovlakom medzi oboma metropolami by potom trvala len dve hodiny.

 

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 11. augusta 2016Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...