SaS žiada vládu, aby zastavila úvahy o zriadení národného leteckého dopravcu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: travelservice.aero.

Liberáli považujú zámer zriadiť národného leteckého dopravcu za ekonomický nezmysel, absolútnu stratu času a mrhanie financiami. Domáci letecký dopravca už v minulosti skončil neúspešne.

Strana Sloboda a Solidarita žiada vládu, aby okamžite zastavila akékoľvek ďalšie kroky v úvahách o zriadení národného leteckého dopravcu. Považuje to za ekonomický nezmysel, absolútnu stratu času a mrhanie financiami, keďže domáci letecký dopravca už v minulosti skončil neúspešne. Ak by boli plánované letecké linky rentabilné, podľa liberálov už dávno by ich zriadili súkromné firmy.

„Vypracovanie analýz za vyše 50-tisíc eur je ako vyhadzovanie peňazí von oknom. Ešte skôr než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo jasné, že zriadenie národného leteckého dopravcu je odsúdené na neúspech,“ uviedol v stredu poslanec NR SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

„Nerozumieme, prečo vláda podlieha tlaku SNS, a to len preto, že tá si na čele s Andrejom Dankom zmyslela, že bude zriaďovať jedného národného dopravcu za druhým,“ uviedol Ivan. Nakoniec to však podľa neho dopadne ako pri národnom železničnom dopravcovi, keď boli len postriekané vagóny novým logom, ale „kvalita služieb sa vôbec nezlepšila, práve naopak“.

Miroslav Ivan
Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Liberáli: Je to ekonomický nonsens

Liberáli zároveň upozorňujú na samotnú analýzu, ktorá počíta s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na založenie prvých pätnásť mesiacov prevádzky. Tieto peniaze musí navyše štát dodať hneď, pretože neskôr by to bolo považované za neoprávnenú štátnu pomoc.

„Je to ekonomický nonsens. Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra, chýbajú peniaze na opravu železničných tratí a horiacich vagónov, či v čase, keď 40 % ciest I. triedy je v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave,“podotkol Ivan. „V normálnej krajine by bolo spomínaných 50- tisíc eur za vypracovanie zbytočnej analýzy zosobnených,“ dodal.

Podmienky založenia dopravcu

Budúci národný letecký dopravca na Slovensku, ktorého zriadenie zvažuje vláda, by mohol byť vo vlastníctve štátu, alebo v spoluvlastníctve štátu a súkromného investora vo forme akciovej spoločnosti.

Ostatné spôsoby fungovania, napríklad tradičný štátom dotovaný národný dopravca, resp. dotovanie prevádzky liniek vo verejnom záujme, sú z pohľadu európskej legislatívy neprijateľné. Vyplýva to z materiálu „Informácia o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu – výsledok analýzy“, ktorý predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR a vláda ho v stredu vzala na vedomie.

Ilustračné foto: pixabay.com.

Počiatočné náklady na založenie domácej leteckej spoločnosti (pred spustením prevádzky) by v prípade nákupu lietadiel boli vyše 79 mil. eur a v prípade prenájmu (leasingu) lietadiel viac ako 32 mil. eur.

Finančná rezerva na krytie strát by predstavovala 95,6 mil. eur a rovnala by sa očakávanej prevádzkovej strate za prvých päť rokov prevádzky leteckého dopravcu. V tomto období by predpokladaná strata v jednotlivých rokoch mala dosiahnuť: 31,9 mil. eur, 22,1 mil. eur, 17,2 mil. eur, 14,7 mil. eur a 9,8 mil. eur. Celková finančná náročnosť investície za prvých päť rokov letovej prevádzky by bola pri nákupe lietadiel takmer 175 mil. eur a pri prenájme lietadiel 127,7 mil. eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie SaS Sloboda a Solidarita