Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: SITA/Ivan Fleischer.
4. decembra 2017 14:37 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Rýchliky medzi Bratislavou a Púchovom budú jazdiť rýchlosťou 160 km za hodinu

Po ukončení výlukových prác na trati pri Trenčíne a Žiline rýchliky Železničnej spoločnosti Slovensko od nového cestovného poriadku od 10. decembra zvládnu cestu z hlavného mesta do Žiliny o pätnásť minút rýchlejšie a do Trenčína o sedem minút. Rýchlejšie budú jazdiť aj InterCity vlaky.

BRATISLAVA 4. decembra (SITA) – Rýchliky medzi Bratislavou a Púchovom budú od 10. decembra tohto roka jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Po ukončení výlukových prác na trati pri Trenčíne zvládnu cestu z hlavného mesta do Žiliny o pätnásť minút rýchlejšie, za dve hodiny a 31 minút, a do Trenčína o sedem minút, za jednu hodinu a 21 minút.

Ako v pondelok informovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá predstavila nový cestovný poriadok 2017/2018, InterCity (IC) vlaky na hlavnej domácej trati zrýchlia cestu z Bratislavy do Trenčína na 59 minút a do Žiliny na necelé dve hodiny (jedna hodina a 52, resp. 54 minút).

Národný osobný vlakový dopravca si dohodol zvýšenie výkonov vo verejnom záujme. Foto: slovakrail.sk.Foto: slovakrail.sk.

S ministerstvom sa dohodli na zvýšení výkonov

„Zrýchľovanie na železnici je jeden zo spôsobov, ako dostaneme cestujúcich do našich vlakov, keď im poskytneme zmysluplnú alternatívu k autám,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Národnému vlakovému osobnému dopravcovi sa podľa neho podarilo vyjednať s Ministerstvom dopravy a výstavby SR v budúcom roku zvýšenie výkonov vo verejnom záujme o viac ako milión vlakových kilometrov.

Rozsah výkonov, ktoré objednáva a dotuje štát, mal pôvodne zostať na úrovni 31,3 mil. kilometrov. „Chceme posilniť prímestskú dopravu pri Bratislave, zvyšujeme takt medzi Bratislavou a Žilinou, Košicami a Prešovom,“ uviedol Hlubocký.

Štát platí zhruba 8 eur na kilometer objednaných výkonov. Pri navýšení by to malo byť o štvrtinu menej, čo by malo stáť navyše 6,5 až 7 mil. eur. Dotácia pre ZSSK by mala v tomto roku dosiahnuť 254 mil. eur a návrh štátneho rozpočtu na budúci rok počíta so sumou predbežne takmer 210 mil. eur.

Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Foto: slovakrail.sk.

Modernizácia trate umožňuje skrátenie cesty

Rýchlejšie cestovanie po železnici podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR umožňuje ukončenie tretej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov na 160 km za hodinu v úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá, trvajúcej päť rokov do októbra tohto roka. Investíciu za 245 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty financovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) z vlastných zdrojov, keďže Európska komisia na túto stavbu peniaze neposkytla pre sporné verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa.

„Modernejšie trate prinášajú komfortnejší a spoľahlivý spôsob prepravy. Verím, že to cestujúci ocenia a zistia, že v mnohých prípadoch sa im oplatí vymeniť auto za ekologickejší vlak,“ informoval minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd). Rezort dopravy hľadá dodatočné zdroje aj na ďalšie rozšírenie vlakovej dopravy na viacerých úsekoch nielen v okolí Bratislavy, vrátane nových rýchlych spojov na najvyťaženejších tratiach na východe krajiny.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Foto: SITA/Marko Erd.

Vybraný pár IC vlakov pôjde priamo z Košíc do Viedne

Najrýchlejší pár IC vlakov 510/513 prejde trasu medzi Bratislavou a Košicami naďalej za štyri hodiny 42 minút, pri ostatných IC vlakoch sa cesta skráti na štyri hodiny 54 minút. Najrýchlejší pár IC vlakov po novom bude jazdiť z Košíc priamo do Viedne na Hlavnú stanicu bez prestupovania v Bratislave. V hlavnom meste sa len vymení rušeň, čas čakania sa tu skráti do Viedne o minútu a späť o tri minúty.

„Cesta priamym IC vlakom z metropoly východu do hlavného mesta Rakúska tak potrvá šesť hodín dvanásť minút. Bude to konečne priame denné vlakové spojenie Košíc a Viedne,“ dodal Hlubocký. Cestujúci budú mať naďalej možnosť využiť na tejto trase aj priamy lôžkový vozeň.

Prímestská doprava sa rozšíri v budúcom roku

„Začíname sa približovať našej filozofii dostať ľudí z áut do železničnej dopravy. Rokovania s ministerstvom dopravy a výstavby sa dotýkali hlavne oblastí, ktoré z pohľadu preplnenia automobilovou dopravou sú najkritickejšie, najmä Bratislava a okolie,“ povedal riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček.

Prvá a druhá zmena cestovného poriadku v budúcom roku podľa neho prinesú požadované rozšírenie prímestskej dopravy v hlavnom meste a okolí, kapacitné zvýšenie výkonov na trati Bratislava – Žilina a rýchlejšie spojenie Košíc a Prešova.

Najrýchlejší pár IC vlakov bude jazdiť z Košíc priamo do Viedne. Foto: slovakrail.sk.

Nové regionálne rýchliky pribudnú od prvej zmeny grafikonu

Od prvej zmeny cestovného poriadku 4. marca 2018 začnú premávať nové regionálne rýchliky Bratislava – Žilina. Na tejto trase budú v pracovných dňoch hodinové intervaly medzi rýchlikmi a regionálnymi rýchlikmi. Pribudnú nové regionálne rýchliky na trati Košice – Poprad – Tatry či regionálny expres Košice – Prešov.

Výrazné oživenie vlakovej dopravy v Bratislave a okolí možno očakávať od druhej zmeny grafikonu od 10. júna 2018. Pribudnú nové spoje osobných vlakov z a do stanice Bratislava Nové Mesto smerom na Trnavu, Senec a stanicu Bratislava Petržalka s prípojmi do Rajky a Viedne.

Obnovia spojenie Petržalka – Rajka – Hegyeshalom. Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Obnovené spojenie Petržalka – Rajka – Hegyeshalom

Novinkou v cestovnom poriadku bude obnovenie medzinárodného vlakového spojenia Bratislava Petržalka – Rajka – Hegyeshalom so zastavovaním v Rusovciach. Prepravu na tejto trati bude zabezpečovať spoločnosť GySEV denne piatimi pármi vlakov v každom smere. Spojenie by malo zmierniť cestnú premávku z Petržalky smerom z mesta. Úsek Rusovce – Petržalka bude súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja, vlaky budú prepravovať aj bicykle. „Očakávame, že túto alternatívu zákazníci ocenia. Budeme sledovať priebežne, vyhodnocovať a nastavovať tento produkt tak, aby bol zmysluplný,“ uviedol Martinček.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies