Rezort dopravy pripravuje súťaže na osobnú vlakovú dopravu na troch tratiach

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlak RegioJetu na trati Bratislava - Komárno. Foto: regiojet.sk.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek predpokladá, že v rámci liberalizácie osobnej železničnej dopravy budú súťaže vyhlásené postupne. Okrem prepravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno aj na ďalších dvoch regionálnych trasách.

BRATISLAVA 30. januára (SITA) – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) uvažuje o príprave súťaží na prevádzkovateľa osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme zatiaľ na troch tratiach. V rámci liberalizácie budú podľa ministra dopravy Arpáda Érseka vyhlásené postupne súťaže na prepravu na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, ako aj na ďalších dvoch kratších, regionálnych tratiach.

Osobné vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje spoločnosť RegioJet, a. s., od marca 2012, zmluva o prevádzkovaní prepravy na tejto trati platí do roku 2020. Ministerstvo dopravy má pripravený zoznam 35 železničných tratí, na ktorých uvažuje v budúcnosti zabezpečiť verejnú dopravu s podporou štátu výberom prevádzkovateľov v tendroch.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Foto: SITA Ľudovít Vaniher. Foto: SITA Ľudovít Vaniher.

Érsek: Musíme byť veľmi opatrní

„Podali sme to ešte vlani na Európsku úniu. Čakacia lehota je rok a keď to vyjde, predpokladám, že na tri úseky by sme mohli postupne vypísať súťaže. Túto súťaž ešte nemáme overenú, čiže musíme byť veľmi opatrní,“ povedal v utorok Érsek na stretnutí s médiami. Pripomenul príklad z Českej republiky, kde to tiež skúšali a nevyšlo to na prvýkrát.

„Chceme sa toho vyvarovať u nás a preto hovorme o postupnosti. Súťaži sa nevyhneme, lebo liberalizovať železničný trh treba,“ uviedol minister dopravy. Ďalšie dve vytipované trate, popri trase Bratislava – Komárno, nie sú podľa ministra dlhé.

Prvá súťaž by mala byť vyhlásená na prelome rokov

Generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Ján Farkaš informoval, že všetky rokovania prebiehajú súčasne s Európskou komisiou a tá nastavila určité pravidlá pre vyhlasovanie súťaží. „Od okamihu oznámenia v Európskom vestníku beží ročná lehota. Tá je úplne pragmatická, pretože vlastne každý potenciálny uchádzač má možnosť sa pripraviť na takúto súťaž, zistiť podmienky, pretože štvrtý (európsky) železničný balíček nastavil, čo všetko musí vyhlasovateľ súťaže oznámiť v Európskom vestníku,“ priblížil Farkaš. Vyhlásenie prvej súťaže predpokladá koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka.

Osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme zabezpečuje takmer výhradne Železničná spoločnosť Slovensko. Foto: slovakrail.sk.

Postup musí ešte odobriť Európska komisia

Ďalšie dve trate, ktoré prichádzajú najskôr do úvahy na vyhlásenie súťaží na prevádzkovateľa osobnej prepravy, zatiaľ nekonkretizoval. „Keďže koordinácie s Bruselom ešte stále prebiehajú, bolo by absolútne nekorektné dopredu oznamovať tieto informácie. Chceme si počkať aj na to, kým Brusel ako keby odobrí, či postupujeme korektne a správne, v súlade s európskymi pravidlami,“ uviedol Farkaš. Ak to bude odobrené, bude to zverejnené v Európskom vestníku.

Osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme na objednávku štátu prevádzkuje takmer výlučne Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. Jedinou výnimkou je spomínaný RegioJet, ktorý dotovanú prepravu prevádzkuje iba na trase Bratislava – Komárno.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR