Rezort dopravy má v roku 2019 hospodáriť s výdavkami 1,154 miliardy eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze - eurá
Ilustračné foto: pixabay.com.

Oproti schválenému rozpočtu na tento rok je to menej o 22,4 milióna eur, resp. o 1,9 percenta. Ďalšie zvýšenie rozpočtu rezortu dopravy sa očakáva z realokácií výdavkov zo zdrojov Európskej únie a príslušného spolufinancovania. 

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) by malo v budúcom roku hospodáriť s výdavkami 1,154 mld. eur, čo je oproti schválenému rozpočtu na tento rok menej o 22,4 mil. eur, resp. o 1,9 %. Ďalšie zvýšenie rozpočtu rezortu dopravy sa očakáva z realokácií výdavkov zo zdrojov Európskej únie a príslušného spolufinancovania.

Ako vyplýva z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 – 2021, ktorý minister financií Peter Kažimír predložil na Hospodársku a sociálnu radu SR, v prípade nižšej realokácie výdavkov sú v návrhu vytvorené podmienky pre zabezpečenie nevyhnutných finančných prostriedkov na investičné potreby ministerstva.

Rozpočtové zdroje kapitoly rezortu dopravy sú navrhnuté v objeme 1,118 mld. eur, z toho bežné výdavky 857,88 mil. eur a kapitálové výdavky 238,97 mil. eur. „Objem osobných výdavkov sa na rok 2019 rozpočtuje v sume 30,1 mil. eur a v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2018 je vyšší o 1,97 mil. eur, čo predstavuje rast o 7 % z dôvodu premietnutia valorizácie platov zamestnancov z roku 2018 do nasledujúcich rokov a výdavkov na úpravu počtu zamestnancov na zabezpečenie úloh rezortu,“ uvádza sa v návrhu rozpočtu. Zdroje EÚ vrátane spolufinancovania by mali dosiahnuť 35,48 mil. eur, z toho prostriedky EÚ 28,51 mil. eur a zo štátneho rozpočtu 6,97 mil. eur.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Foto: SITA/Diana Černáková.
Na cesty a železnice 921 miliónov eur

Ministerstvo dopravy bude na budúci rok rozpočtovať na samostatných účtoch 18,7 mil. eur. Tieto peniaze sú určené na financovanie projektov dopravných sietí z Nástroja na prepájanie Európy, na kompenzáciu rozdielu medzi čistými nákladmi poskytovateľa univerzálnej poštovej služby a príspevkov poštových podnikov, ako aj na zabezpečenie činností národného dozorného orgánu na účinné a včasné plnenie úloh v rámci vytvorenia jednotného európskeho neba.

Na cestnú a železničnú infraštruktúru na budúci rok má ísť 920,89 mil. eur, čo je oproti tomuto roku viac o 40 mil. eur, alebo o 4,5 % z dôvodu zvýšenia výdavkov zo zdrojov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, ako aj zvýšenia výdavkov na vyššie výkony v osobnej železničnej doprave.

Na výstavbu diaľnic z OPII 94 miliónov eur

V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) má ísť budúci rok na rôzne projekty 180,3 mil. eur z rozpočtu štátu mimo spolufinancovania, zo zdrojov EÚ a zo spolufinancovania. Oproti tomuto roku je to viac o 30,4 mil. eur, teda o 20,3 %. „Zmeny vo výške výdavkov súvisia najmä so zvýšením prostriedkov zo zdrojov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu,“ vyplýva z návrhu. Z OPII je na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest určených 93,97 mil. eur , na výstavbu ciest prvej triedy 14,85 mil. eur (z rozpočtu štátu mimo spolufinancovania), na železničnú infraštruktúru 63 mil. eur a na technickú pomoc 8,47 mil. eur.

D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno.
Most na úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Foto: ndsas.sk.
Na opravy a údržbu diaľnic 16 miliónov eur

Na investície Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) mimo OPII má ísť 31,4 mil. eur a na investície Slovenskej správy ciest (SSC) 2,97 mil. eur. Výdavky NDS na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest majú dosiahnuť 15,83 mil. eur, výdavky SSC na údržbu a opravy ciest prvej triedy 40,53 mil. eur a na správu a prevádzku 7,85 mil. eur.

Pre Železnice SR 272,5 milióna, pre ZSSK 219 miliónov eur

Na zabezpečenie zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry so Železnicami SR má ísť opäť 250 mil. eur a na kompenzáciu finančných dopadov zo zníženia poplatku za prístup k železničnej infraštruktúre 22,5 mil. eur. Štát poskytne na osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) 218,71 mil. eur, čo je oproti tomuto roku viac o 9,15 mil. eur, resp. o o 4,4 %. Pre dopravu RegioJet, a. s. na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Bratislava – Komárno má ísť znovu 8,44 mil. eur.

Vlak ZSSK
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na bratislavskej Hlavnej stanici. Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel
Ilustračné foto: SITA/Jozef Jakubčo.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR