Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Rezort dopravy chystá opatrenia v preprave osôb vozidlami taxislužby

Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa v súčasnosti zaoberá riešením situácie pri preprave osôb vozidlami taxislužby a ich bezpečnosťou. Ilustračné foto: Pixabay.com.

Opatrenia plánuje predstaviť po ich definitívnej príprave a odkonzultovaní s partnermi, ktorých legislatíva túto problematiku upravuje

BRATISLAVA 16. októbra (SITA) – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) sa v súčasnosti zaoberá riešením situácie pri preprave osôb vozidlami taxislužby a ich bezpečnosťou. Ako rezort v pondelok informoval, opatrenia chce predstaviť po ich definitívnej príprave a odkonzultovaní s partnermi, ktorých legislatíva túto problematiku upravuje. Taxislužbou je podľa zákona o cestnej doprave akákoľvek preprava osôb za odplatu vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča.

Havarovaný mikrobus s opatrovateľkami bol registrovaný v Rakúsku

V súvislosti s víkendovou tragickou zrážkou kamióna a mikrobusu medzi Hornými Vestenicami a Nitrianskymi Sučanmi v okrese Prievidza ministerstvo dopravy upozornilo, že v prípade mikrobusu išlo o vozidlo registrované v Rakúsku a bude treba preveriť, na základe akej legislatívy tento vodič pracoval.

Nehoda si vyžiadala osem životov, vodič mikrobusu a šesť žien zomreli na mieste, siedma žena zomrela v nemocnici. Ženy podľa medializovaných informácií pracovali ako opatrovateľky v Rakúsku a vracali sa domov.

Nepretržité vedenie vozidla nesmie byť dlhšie ako štyri hodiny

Uvedenú problematiku na Slovensku upravuje vyhláška z roku 1991 o bezpečnosti práce a technických zariadení pri prevádzke, údržbe a opravách vozidiel. „Táto vyhláška sa v plnej miere vzťahuje aj na vodičov taxislužby a osobných vozidiel, ktorých obsaditeľnosť je nižšia ako deväť osôb vrátane miesta vodiča.

Podľa uvedenej vyhlášky nepretržitá doba vedenia vozidla nesmie trvať dlhšie ako štyri hodiny,“ uviedol rezort dopravy. Za túto dobu sa považuje čas vlastného vedenia vrátane prerušenia vedenia vozidla na čas kratší ako desať minút.

Bezpečnostná prestávka musí trvať aspoň pol hodinu

„Po uplynutí tejto doby musí vodič prerušiť vedenie vozidla z dôvodov bezpečnosti práce najmenej na dobu tridsať minút, počas ktorých nesmie vykonávať činnosť vyplývajúcu z jeho pracovných povinností, okrem dozoru na vozidlo a jeho náklad,“ priblížilo ministerstvo.

Bezpečnostná prestávka sa môže s výnimkou diaľkovej dopravy rozdeliť na viac prestávok, pričom najkratšia na tento cieľ započítateľná doba je desať minút. „Súčet doby nepretržitého vedenia vozidla a bezpečnostných prestávok tvorí jeden pracovný cyklus,“ poznamenal rezort.

Povinná je evidencia o čase vedenia vozidla a prestávkach

Vodič nesmie viesť vozidlo, ak je jeho schopnosť na vedenie znížená únavou po vykonaní fyzicky namáhavej práce, ktorá mu vyplýva z jeho pracovných povinností, napríklad nakladanie a vykladanie, opravy, obsluha mechanizmov. V takomto prípade je prevádzkovateľ povinný pred začiatkom ďalšieho vedenia vozidla poskytnúť vodičovi primeranú prestávku.

„Vodič je povinný viesť evidenciu o dobe vedenia vozidla a bezpečnostných prestávkach. Záznamy môžu byť vedené technickým zariadením,“ dodal rezort dopravy. Zákon o organizovaní pracovného času v doprave prevzal do práva SR príslušné nariadenia a smernice Európskej únie, ktoré sa týkajú prepravy osôb vozidlami s viac ako deviatimi osobami vrátane vodiča.

Nevyhnutné je sprísniť pravidlá prevádzky vozidiel pre deväť osôb

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) poukázal na takzvanú šedú zónu, keď nefunguje regulácia pri vozidlách 8 + 1 (osem cestujúcich a jeden vodič), a to ani v pravidelnej linkovej doprave. V praxi tak nie sú pri tomto druhu prepravy stanovené jazdné časy, pravidelné odpočinky ani spôsobilosti vodičov ako kvalifikačná karta vodiča, psychotesty či zdravotná spôsobilosť.

Zväz bude naďalej upozorňovať na nevyhnutnosť sprísnenia pravidiel pre vozidlá 8+1 a ich prevádzku v pravidelnej doprave. Verí, že navrhované zmeny by priniesli pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, ktorá musí byť prvoradým cieľom každého dopravcu.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 16. októbra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...