Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Uvoľnenie dlhovej brzdy v prospech výstavby cestnej infraštruktúry nie je podľa SaS dobré pre Slovensko a návrh na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti v parlamente nepodporia. Ilustračné foto: Pixabay.com.
26. júla 2016 12:20 Ostatné od Nasa DopravaSITA

Revízia výdavkov v doprave sa zameria na vyššiu efektívnosť

Výška priemerných ročných investičných výdavkov na dopravu zo štátneho rozpočtu mimo fondov EÚ bude prehodnotená s cieľom stabilizovania v horizonte štyroch rokov. Cez analýzu nákladov a prínosov budú hodnotené najväčšie investičné projekty. Vyplýva to z priebežnej správy o revízii výdavkov na dopravu v rámci projektu Hodnota za peniaze. 

Opatrenia na zefektívnenie investícií pri zachovaní ich veľkosti a prevádzkových nákladov v rozpočte ministerstva dopravy budú súčasťou revízie výdavkov na dopravu v objeme 2,3 % hrubého domáceho produktu ročne. Má ísť o udržateľný spôsob na úrovni približne 0,14 % výkonu ekonomiky ročne.

„Výška priemerných ročných investičných výdavkov na dopravu zo štátneho rozpočtu mimo fondov EÚ bude prehodnotená s cieľom stabilizovania v horizonte štyroch rokov. Prostredníctvom analýzy nákladov a prínosov budú hodnotené najväčšie investičné projekty.

Prioritizované budú tie, ktoré z dlhodobého hľadiska prinesú najvyššiu hodnotu za peniaze,“ vyplýva z priebežnej správy ministerstva financií o revízii výdavkov na dopravu v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Všetky prioritné projekty budú podliehať komplexnému hodnoteniu. Mali by v čo najväčšej miere vychádzať z analýzy nákladov a prínosov, ktorá kvantifikuje nielen vplyv projektu na dopravu, ale aj na životné prostredie, či zdravie obyvateľov.

Na diaľnice a rýchlostné cesty treba 7,4 miliardy eur

Investície do výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2013 – 2015 dosiahli vyše 1,7 mld. eur. Ministerstvo dopravy má požiadavky na investície do diaľnic a rýchlostných ciest v objeme 7,4 mld. eur. „Možnosti ich financovania budú preskúmané v potenciálnom znižovaní jednotkových nákladov a optimálnom nastavení prioritných investičných projektov,“ vyplýva z materiálu.

Diaľnice a rýchlostné cesty sú v relatívne dobrom stave, vysoký podiel ciest prvej triedy je v zlom alebo nevyhovujúcom stave. Slovenská správa ciest má pomerne nízke jednotkové náklady na údržbu a opravy ciest I. triedy a náklady Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na údržbu a opravy sú relatívne vysoké.

Ministerstvo dopravy sa spolu s rezortom financií zameria aj na možnosti zvýšenia efektivity železníc. Vykoná detailnejšiu analýzu nákladov na jednotlivé železničné trate a možností ich využitia. Hlbšiu analýzu budú vyžadovať investície do modernizácie železničnej infraštruktúry a preskúmanie možností na potenciálne vysoké ekonomické benefity malých opráv infraštruktúry a modernizácie tratí pri nižších štandardoch, vrátane ich vplyvu na dopravu.

Vykoná sa tiež analýza zefektívnenia železničnej osobnej dopravy a predpokladov intenzívnejšieho využívania vozidiel. Napríklad, priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská.

Potrebná je koordinácia autobusov a vlakov

Priestor na významné zlepšenie hodnoty za peniaze predstavuje zosúladenie verejnej autobusovej a železničnej dopravy. Časť nízkej efektivity a vyťaženosti verejnej dopravy môže podľa správy súvisieť s nežiaducimi súbehmi autobusov a vlakov a nedostatočnou koordináciou medzi nimi.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. prevádzkuje málo vyťažené regionálne spoje, ale niektoré spoje sú vyťažené vysoko. Dopyt po autobusovej doprave klesol od roku 2006 o 45 %, ale dotácie na tieto služby vo verejnom záujme vzrástli o 79 %.

„Detailnejšie sa rozpracuje výhodnosť jednotlivých liniek verejnej dopravy, možnosti ako stanoviť optimálnu ponuku verejnej dopravy vo vybranom regióne a kvantifikujú sa prínosy vyplývajúce z koordinácie dopravy,“ uvádza správa. Koordinovať autobusovú a vlakovú verejnú dopravu bude dopravná agentúra.

 

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies