Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Projekt novej Hodvábnej cesty má podľa ZSSK Cargo veľký potenciál

Nákladný vlak s tovarom z Číny v bratislavskom prístave. Foto: SITA/Diana Černáková.

Štátny nákladný vlakový dopravca plánuje podpis memoranda o spolupráci so spoločnosťou prevádzkujúcou prístav v čínskom meste Dalian.

BRATISLAVA 14. novembra (SITA) – Projekt obnovenia starodávnej obchodnej Hodvábnej cesty má podľa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) veľký potenciál. Ak sa podarí zaviesť stabilnú železničnú nákladnú prepravu medzi Čínou a Európou, podľa spoločnosti bude projekt životaschopný aj z dlhodobého hľadiska.

„Prínosy pre ZSSK Cargo sú jednoznačné – tržby z prepráv a využitie vozňového parku pre intermodálne prepravy,“ informovala v utorok agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia Kuncová.

Pripravujú testovací vlak v opačnom smere do Číny

Štátny vlakový nákladný dopravca plánuje v blízkej budúcnosti podpísať memorandum o strategickej spolupráci s čínskou spoločnosťou Dalian Port Corporation Limited. Práve z prístavu Dalian na severovýchode Číny dorazilo v pondelok po železnici do bratislavského prístavu štyridsať kontajnerov s rôznym tovarom pre zákazníkov v strednej Európe, vrátane Slovenska. Išlo o prvý ucelený skúšobný vlak, ktorý cestu dlhú vyše desaťtisíc kilometrov cez Rusko a Ukrajinu zvládol za sedemnásť dní.

„Ak hovoríme o tejto konkrétnej vlakovej linke, spoločnosť Port of Dalian New Silk Road Logistics Co., Ltd., sa nespolieha len na propagáciu, ale je proaktívna a má rozbehnuté rokovania s viacerými európskymi exportérmi. Podľa našich informácií pripravuje v blízkom čase testovací vlak v opačnom smere Bratislava – Dalian,“ priblížila Kuncová. Prepravu na území Slovenska bude opäť zabezpečovať ZSSK Cargo.

Mapa trasy prvého nákladného vlaku z Číny na Slovensko. Foto: SITA/Diana Černáková.

Skreslené informácie o preprave cez Ukrajinu

Tovar pre spätné vyťaženie vlaku do Číny nemusí pochádzať len zo Slovenska, ale aj z iných európskych krajín. Závisí to od záujmu exportérov a ich logistiky. „Preto je dôležité nové železničné možnosti propagovať, aby sa o nich dozvedel čo najširší okruh potenciálnych klientov. Boli by ste prekvapený, aké skreslené informácie majú niektoré subjekty o prepravách cez územie Ukrajiny, čo sa týka predovšetkým bezpečnosti,“ uviedla Kuncová.

Väčšina tovaru bola určená do Maďarska

Kontajnerový vlak priviezol v pondelok do bratislavského terminálu spoločnosti Slovenská plavba a prístavy, a. s. (SPaP) rôzny spotrebný tovar, ale aj elektronické a strojárske súčiastky a príslušenstvo. Tovar v jednom kontajneri mal hmotnosť priemerne pätnásť a pol tony.

„Väčšina tovaru bola určená do Maďarska, vo vlaku však bol aj tovar určený pre Českú republiku, Nemecko a Slovensko,“ priblížila Kuncová s tým, že hodnotu tovaru možno vyčísliť v státisícoch, respektíve miliónoch amerických dolárov.

Jeden z vagónov prvého nákladného vlaku z Číny v bratislavskom prístave. Foto: SITA/Diana Černáková.

Prepravu kontajnerov na Slovensku zabezpečil štátny dopravca

ZSSK Cargo zabezpečovala prepravu kontajnerov z Číny na území SR z Terminálu kombinovanej dopravy Dobrá, kde sa náklad preložil medzi širokým (východným) a európskym železničným rozchodom, do terminálu prístavu v Bratislave (zhruba 540 km) ako priamy zmluvný partner čínskej spoločnosti.

Štátny prepravca zabezpečil aj prepravu tovaru od hranice s Ukrajinou do terminálu Dobrá (9 km). „Túto časť prepravy, vrátane manipulácie v termináli, mal čínsky partner zazmluvnenú so spoločnosťou TransContainer, ktorá bola zároveň zmluvným partnerom aj pre prepravy cez územie Ruska a Ukrajiny,“ poznamenala Kuncová.

Vlaky medzi Čínou a Slovenskom by mali jazdiť pravidelne

TransContainer je ruská spoločnosť na prepravu nákladov v kontajneroch so sídlom v Moskve. Jej dcérska spoločnosť TransContainer – Slovakia, a. s.. má sídlo v Košiciach. Prepravu nákladu na území Číny mala podľa predpokladov zabezpečovať spoločnosť China Railways. Vlak prechádzal z Číny do Ruska cez hraničný priechod Manzhouli – Zabajkaľsk, z Ruska na Ukrajinu cez priechod Suzemka – Zernovo a z Ukrajiny na Slovensko cez priechod Čop – Čierna nad Tisou.

Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 vypraviť cez Slovensko zhruba päťsto ucelených vlakov z Číny do Európy. Od budúceho roka by mal vlak z Dalianu premávať do Bratislavy raz týždenne a v druhej polovici roka dvakrát za týždeň. Čína chce v roku 2020 vypraviť päťtisíc týchto vlakov za rok, z toho asi dvetisíc by mohlo ísť cez SR.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 14. novembra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...