Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Nákladný vlak s tovarom z Číny v bratislavskom prístave. Foto: SITA/Diana Černáková.
14. novembra 2017 18:08 Železničná doprava od Nasa DopravaSITA

Projekt novej Hodvábnej cesty má podľa ZSSK Cargo veľký potenciál

Štátny nákladný vlakový dopravca plánuje podpis memoranda o spolupráci so spoločnosťou prevádzkujúcou prístav v čínskom meste Dalian.

BRATISLAVA 14. novembra (SITA) – Projekt obnovenia starodávnej obchodnej Hodvábnej cesty má podľa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) veľký potenciál. Ak sa podarí zaviesť stabilnú železničnú nákladnú prepravu medzi Čínou a Európou, podľa spoločnosti bude projekt životaschopný aj z dlhodobého hľadiska.

„Prínosy pre ZSSK Cargo sú jednoznačné – tržby z prepráv a využitie vozňového parku pre intermodálne prepravy,“ informovala v utorok agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia Kuncová.

Pripravujú testovací vlak v opačnom smere do Číny

Štátny vlakový nákladný dopravca plánuje v blízkej budúcnosti podpísať memorandum o strategickej spolupráci s čínskou spoločnosťou Dalian Port Corporation Limited. Práve z prístavu Dalian na severovýchode Číny dorazilo v pondelok po železnici do bratislavského prístavu štyridsať kontajnerov s rôznym tovarom pre zákazníkov v strednej Európe, vrátane Slovenska. Išlo o prvý ucelený skúšobný vlak, ktorý cestu dlhú vyše desaťtisíc kilometrov cez Rusko a Ukrajinu zvládol za sedemnásť dní.

„Ak hovoríme o tejto konkrétnej vlakovej linke, spoločnosť Port of Dalian New Silk Road Logistics Co., Ltd., sa nespolieha len na propagáciu, ale je proaktívna a má rozbehnuté rokovania s viacerými európskymi exportérmi. Podľa našich informácií pripravuje v blízkom čase testovací vlak v opačnom smere Bratislava – Dalian,“ priblížila Kuncová. Prepravu na území Slovenska bude opäť zabezpečovať ZSSK Cargo.

Mapa trasy prvého nákladného vlaku z Číny na Slovensko. Foto: SITA/Diana Černáková.

Skreslené informácie o preprave cez Ukrajinu

Tovar pre spätné vyťaženie vlaku do Číny nemusí pochádzať len zo Slovenska, ale aj z iných európskych krajín. Závisí to od záujmu exportérov a ich logistiky. „Preto je dôležité nové železničné možnosti propagovať, aby sa o nich dozvedel čo najširší okruh potenciálnych klientov. Boli by ste prekvapený, aké skreslené informácie majú niektoré subjekty o prepravách cez územie Ukrajiny, čo sa týka predovšetkým bezpečnosti,“ uviedla Kuncová.

Väčšina tovaru bola určená do Maďarska

Kontajnerový vlak priviezol v pondelok do bratislavského terminálu spoločnosti Slovenská plavba a prístavy, a. s. (SPaP) rôzny spotrebný tovar, ale aj elektronické a strojárske súčiastky a príslušenstvo. Tovar v jednom kontajneri mal hmotnosť priemerne pätnásť a pol tony.

„Väčšina tovaru bola určená do Maďarska, vo vlaku však bol aj tovar určený pre Českú republiku, Nemecko a Slovensko,“ priblížila Kuncová s tým, že hodnotu tovaru možno vyčísliť v státisícoch, respektíve miliónoch amerických dolárov.

Jeden z vagónov prvého nákladného vlaku z Číny v bratislavskom prístave. Foto: SITA/Diana Černáková.

Prepravu kontajnerov na Slovensku zabezpečil štátny dopravca

ZSSK Cargo zabezpečovala prepravu kontajnerov z Číny na území SR z Terminálu kombinovanej dopravy Dobrá, kde sa náklad preložil medzi širokým (východným) a európskym železničným rozchodom, do terminálu prístavu v Bratislave (zhruba 540 km) ako priamy zmluvný partner čínskej spoločnosti.

Štátny prepravca zabezpečil aj prepravu tovaru od hranice s Ukrajinou do terminálu Dobrá (9 km). „Túto časť prepravy, vrátane manipulácie v termináli, mal čínsky partner zazmluvnenú so spoločnosťou TransContainer, ktorá bola zároveň zmluvným partnerom aj pre prepravy cez územie Ruska a Ukrajiny,“ poznamenala Kuncová.

Vlaky medzi Čínou a Slovenskom by mali jazdiť pravidelne

TransContainer je ruská spoločnosť na prepravu nákladov v kontajneroch so sídlom v Moskve. Jej dcérska spoločnosť TransContainer – Slovakia, a. s.. má sídlo v Košiciach. Prepravu nákladu na území Číny mala podľa predpokladov zabezpečovať spoločnosť China Railways. Vlak prechádzal z Číny do Ruska cez hraničný priechod Manzhouli – Zabajkaľsk, z Ruska na Ukrajinu cez priechod Suzemka – Zernovo a z Ukrajiny na Slovensko cez priechod Čop – Čierna nad Tisou.

Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 vypraviť cez Slovensko zhruba päťsto ucelených vlakov z Číny do Európy. Od budúceho roka by mal vlak z Dalianu premávať do Bratislavy raz týždenne a v druhej polovici roka dvakrát za týždeň. Čína chce v roku 2020 vypraviť päťtisíc týchto vlakov za rok, z toho asi dvetisíc by mohlo ísť cez SR.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...