Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Projekt cesty pod Dunajom dostal od odborníkov zelenú

Obce Žitného ostrova v blízkosti Vodného diela Gabčíkovo (na snímke) by sa už o pár rokov mohli dočkať cesty pod prívodným kanálom. Foto: SITA/Michal Burza.

Zámer predpokladá prebudovanie dvoch otvorov priepustu pod prívodným kanálom Vodného diela Gabčíkovov na dopravné tunely pre verejnosť. 

BRATISLAVA 20. novembra (SITA) – Obce Žitného ostrova v blízkosti Vodného diela Gabčíkovo (VDG) by sa už o pár rokov mohli dočkať cesty pod prívodným kanálom. Ako dnes informoval minister životného prostredia Lászlo Sólymos a generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera, projekt cesty pod Dunajom pre automobily, cyklistov a peších dostal prvé potrebné súhlasy od odborníkov.

Zámer predpokladá prebudovanie dvoch otvorov priepustu pod prívodným kanálom na dopravné tunely pre verejnosť. Takéto riešenie by bolo rýchlejšie a ekonomickejšie ako prevádzkovanie kompy.

Tunely by mali začať stavať na prelome rokov 2018 a 2019

„Odborníci z Vodohospodárskej výstavby a Slovenskej technickej univerzity analyzovali aktuálny stav otvorov priepustu a doterajšie výsledky dokazujú, že takéto riešenie by bolo realizovateľné,“ uviedol minister Sólymos. Dodal, že s budovaním tunelov, jedného pre autá na druhého pre peších a cyklistov, by sa mohlo začať koncom roka 2018 alebo začiatkom roka 2019.

Minister životného prostredia László Sólymos. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Kvocera doplnil, že všetky potrebné merania už boli ukončené, pričom ich závery dávajú dopravnému projektu zelenú. „Môžeme tak pokračovať v ďalších prácach, vrátane dopravno-inžinierskeho posúdenia, vypracovania technickej štúdie a začali sme s prípravou podkladov pre dokumentáciu posudzovania vplyvov na životné prostredie,“ uviedol Kvocera.

Projekt by znamenal trvalé riešenie prepravy pre okolité obce

Podľa meraní by konštrukcia tunela mala vydržať i vznetové explózie. Betón a betonárska výstuž otvorov sú vo veľmi dobrom stave a podložie priepustu je stabilné. Zmena na cestu pre verejnosť by si však vyžiadala zabezpečenie zariadení na monitorovanie priesakov, otrasov a teplotných zmien, potom by mala mať životnosť 59 rokov. „Projekt by znamenal trvalé riešenie prepravy a mňa nesmierne teší, že zámer, ako výrazne pomôcť obyvateľom dotknutých obcí, je technicky realizovateľný,“ zdôraznil Kvocera.

Pohľad na Vodné dielo Gabčíkovo. Foto: vvb.sk.

Na odvádzanie priesakových vôd stačia tri z piatich otvorov

Priepust je situovaný v km 4,0 prívodného kanála. Slúži na odvádzanie priesakových vôd do ramennej sústavy Dunaja. Počas povodňových stavov voda zo sústavy ramien spätne vzdúva hladinu vo výtokovom koryte priepustu a v ľavostrannom priesakovom kanáli.

Priepust pod prívodovým kanálom má päť otvorov, pričom už pri projektovaní vodného diela sa predpokladalo, že na odvádzanie priesakových vôd postačia tri. Tento predpoklad potvrdili aj údaje namerané od roku 1994 do 2016.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 20. novembra 2017Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...