Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ilustračné foto: SITA/Radoslav Maťaš.
22. augusta 2016 12:52 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Príjmy z predaja e-známok v júli presiahli 65 miliónov eur

Národná diaľničná spoločnosť informovala, že v minulom roku bola uvedená úroveň príjmov dosiahnutá až v októbri. Za sedem mesiacov toto roka sa predalo viac ako 2,5 milióna kusov elektronických diaľničných známok. 

Príjmy z predaja elektronických diaľničných známok pre osobné vozidlá do 3,5 tony v júli prekonali 65 mil. eur. V minulom roku bola táto úroveň dosiahnutá až v októbri. Celkovo sa do konca júla predalo viac ako 2,5 milióna e-známok. Ako v pondelok informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS), najvyšší predaj od začiatku tohto roka je v kategórii ročných e-známok s približne 950 tisíc kusmi. Za sedem mesiacov uplynulého roka sa predalo približne 808 tisíc ročných diaľničných nálepiek. Zhruba 88 % majiteľov ročných e-známok jazdí na autách so slovenskými značkami. Viac ako 30 % zákazníkov si pred jazdou po diaľnici zakúpi e-známku cez web či mobilnú aplikáciu.

„Do konca júla bolo predaných zhruba 1,6 milióna kusov krátkodobých e-známok. Z týchto 10-dňových a 30-dňových e-známok pre osobné vozidlá a prívesné vozíky bolo pre zahraničné vozidlá nakúpených asi 1 050 000 e-známok, čiže zhruba 67 % z ich celkového množstva. Vlani sa počas rovnakého obdobia predalo 1,38 milióna kusov krátkodobých diaľničných nálepiek. Cudzinci preferujú pri kúpe e-známky predajné miesta, teda väčšinou čerpacie stanice,“ priblížila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Štát na e-známkach ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti nálepkám

Motoristi môžu kúpiť e-známku aj na informačno-predajných miestach NDS na diaľničných hraničných priechodoch v Brodskom, Čunove a Jarovciach. Tieto miesta sú diaľničnou vstupnou bránou na Slovensko. V počte predaných e-známok sa informačno-predajné miesta umiestnili v top trojke zo všetkých vyše dvesto predajných miest. Predajné miesta na diaľničných hraničných priechodoch v Brodskom a v Čunove, ako aj v Jarovciach (otvorené na konci júna) predali do konca júla vyše dvestotisíc e-známok, čo sú príjmy za vyše 2,3 mil. eur.

Koniec „papierovej filatelistiky“ a nástup elektronizácie podľa diaľničiarov nepriniesol komfort a pohodlie len motoristom. „Štát nástupom e-známky ušetrí na tomto systéme ročne viac ako polovicu nákladov v porovnaní s klasickými diaľničnými nálepkami. Minulosťou sú totiž náklady na distribúciu a tlač nálepiek, ktoré boli vo výške 6,6 % z výnosov z predaja diaľničných nálepiek, za rok 2015 predstavovali 3,9 mil. eur. Po novom sú náklady za poskytovanie služby e-známky vo výške 2,78 % z príjmov z predaja diaľničných známok,“ uviedla Michalová. Ak by sa na objem predaja z vlaňajška vzťahovala súčasná cena za poskytovanie služby predaja e-známok, náklady by boli 1,6 mil. eur.

SkyToll dostáva z príjmov z predaja známok 2,78 percenta

Poskytovateľom služby výberu a evidencie úhrady diaľničných známok elektronickou formou je mýtna spoločnosť SkyToll, a. s.. Na základe zmluvy zo 4. septembra 2015 zodpovedá za návrh, vybudovanie, financovanie a prevádzku služby počas 67 mesiacov trvania zmluvného vzťahu, teda päť rokov a sedem mesiacov. NDS uhrádza spoločnosti SkyToll za poskytovanie služby 2,78 % z príjmov z predaja diaľničných známok. Náklady na zavedenie systému e-známok začiatkom tohto roka boli pre NDS nulové.

NDS prevádzkuje vlastný kontrolný mechanizmus zložený z kamerového systému a špeciálnych mobilných hliadok. Vyhodnocuje, či dané vozidlo pohybujúce sa po spoplatnenej diaľničnej infraštruktúre má alebo nemá uhradenú e-známku. Predpokladaná výška celkovej investície na kontrolný systém je 3 mil. eur. Ročné prevádzkové náklady sú odhadované na úrovni 300 tis. eur, najmä na pohonné látky, energie, dátovo-komunikačné spojenia, servis a údržbu kamier a servis vozidiel.

„Zavedenie kontrolného systému umožnilo preveriť výrazne vyššie množstvo vozidiel – jediná kamera je schopná skontrolovať 90 % dopravného prúdu na danom mieste. Disciplína vodičov sa zavedením e-známky zvýšila. Vyplýva to z vysokého nárastu príjmov z predaja e-známok, ktoré sa použijú na skvalitnenie diaľničnej infraštruktúry,“ poznamenala Michalová.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies