Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Prerazenie tunela Višňové meškalo zhruba trištvrte roka. Foto: NDS.
6. marca 2019 18:19 Cestná doprava od Nasa DopravaSITA

Pre stavbu D1 s tunelom Višňové už neexistuje dobré riešenie, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Premrhali sa takmer dva roky odvtedy, ako boli signalizované meškania na stavbe, uviedol riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

Pre výstavbu problematického úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislava Cenkého v súčasnosti už neexistuje dobré riešenie.

Premrhali sa podľa neho takmer dva roky odvtedy, ako boli signalizované meškania na stavbe a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a Ministerstvo dopravy a výstavby SR mali začať aktivity s cieľom buď vykonania nápravy alebo vyvodenia dôsledkov.

Riaditeľ IDH to uviedol pre agentúru SITA v súvislosti s rozhodnutím vlády, ktorá v stredu schválila návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby uvedeného úseku D1, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo medzi NDS a taliansko-slovenským združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. Foto: idah.sk.

Otázna konečná cena dohody

„Dnes nie je známe, aká je finálna cena tejto dohody. To, že zhotoviteľ bez zbytočných prieťahov zo stavby odíde, neznamená v tomto momente nič zásadné. Nenaznačuje to dokonca ani predpokladaný termín dokončenia stavby,“ upozornil Cenký.

Nový zhotoviteľ podľa šéfa IDH s vysokou pravdepodobnosťou tiež nepreberie záväzok dokončiť stavbu bez toho, aby si preveril nielen v akom stave je stavba a kvalita odovzdanej časti, ale tiež je otázne, podľa akej stavebnej dokumentácie bude nový zhotoviteľ pokračovať v stavbe. Či bude pokračovať v dokumentácii, pracovných a technologických postupoch starého zhotoviteľa, alebo bude potrebovať čas na spracovanie novej dokumentácie.

Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian.

Veľká administratíva zmien

Stavba sa realizuje podľa tzv. „žltého FIDIC-u: Naprojektuj a postav!“. „Projektuje sa počas výstavby a všetky zmeny oproti súťažnému zadaniu prechádzajú obrovským administratívnym aparátom – dozor, hlavný inžinier stavby, riaditeľ odboru výstavby, investičný námestník, poradcovia, cenový odbor, prevádzkový odbor, právny odbor, odbor majetkovo-právneho vysporiadania, odbor financovania z prostriedkov EÚ až po špeciálny stavebný úrad , ktorý schvaľuje stavebne povolenie, respektíve legalizuje všetky zmeny,“ poznamenal Cenký. Takýchto otázok podľa neho bude v projekte viac.

Treba sa podľa riaditeľa IDH tiež pozrieť na maximálne zmluvné pokuty, ktoré je možné zhotoviteľovi podľa zmluvy vyrúbiť a aká bude hodnota ústupkov za to, že sa bez problémov a prieťahov zbalí a odíde zo stavby. „Táto kauza má však širší rozmer, na ktorý sme nedávno upozorňovali – ohrozuje tiež záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom, dodal Cenký.

Stavenisko v okolí tunela Višňové na budúcom úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Foto: SITA/Milo Fabian.

Úsek mal byť hotový v tomto roku

Úsek D1 v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019. Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).

Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame